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입시정책과 학업성적이 희망과 성취목표, 진로성숙도에 미치는 영향

Title
입시정책과 학업성적이 희망과 성취목표, 진로성숙도에 미치는 영향
Author
한수희
Advisor(s)
장성수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 중학교 3학년 학생들의 학업성적과 입시정책이 희망과 성취목표, 진로성숙도에 어떤 영향을 미치는지를 규명하고자 한다. 특히, 평준화 지역과 비평준화 지역, 남학생과 여학생으로 구분하여 각 변인에 대한 그들의 특성을 살펴봄과 동시에, 학업성적이 학생들에게 어떤 영향을 주는지를 희망의 관점에서 고찰하고자 한다. 또, 성공적인 삶에 대한 확신을 가지고 매사에 긍정적이고 적극적인 자세로 행동함으로써 자신의 미래에 대한 확신을 가지고 올바른 진로계획을 세울 수 있는 방법은 무엇인지에 대해 생각해 보는 것을 목적으로 두었다. 이를 위해 평준화 및 비평준화 남녀 중학교 3학년 학생 409명을 본 연구의 대상으로 하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학업성적은 희망 및 진로성숙도, 성취목표와 유의한 정적 상관관계를 나타내었다. 이는 학업성적이 높은 사람일수록 희망수준이 높고, 학습에 대한 성취목표가 높으며 자신의 미래의 삶에 대한 긍정적인 확신과 미래에 대한 적극적인 계획이 있다는 것을 의미한다. 둘째, 입시정책의 차이에 따라 학업성적이 희망 및 진로성숙도, 성취목표에 미치는 영향이 다른 것으로 나타났다. 평준화 지역의 학생들보다 비평준화 지역의 학생들이 학업성적이 높을수록 희망수준이 높았고 특히, 학업성적과 희망수준의 주도사고간에 높은 상관을 나타냈다. 진로성숙도에서는 비평준화지역의 학생들이 학업성적과 일에 대한 태도와 자기이해를 제외한 모든 하위영역 간에 유의한 상관을 나타내었다. 한편, 성취목표에서는 비평준화 학생들의 경우 학업성적이 높을수록 숙달목표, 수행접근목표가 높게 나타났고 평준화 지역 학생들의 경우보다 수행회피목표가 낮게 나타났다. 셋째, 입시정책에 따라 학업성적, 희망, 진로성숙도, 성취목표의 차이가 나타났는지 살펴본 결과, 희망의 하위 차원인 경로사고에서는 유의한 차이가 없었다. 반면에 입시정책에 따라 학업성적, 주도사고, 성취목표와 진로성숙도에서 유의미한 차이가 있었는데, 비평준화 학생들이 평준화 학생들에 비해 자신에 대한 확신이 더 높고 학습에 대한 성취목표가 더 높았으며 진로에 대한 확신정도가 강한 것으로 나타났다. 넷째, 성별에 따라 학업성적, 희망, 진로성숙도, 성취목표의 차이를 비교해본 결과, 성별로 성취목표의 하위차원인 숙달목표에서는 유의한 차이가 없었지만, 학업성적 및 희망, 수행접근목표, 수행회피목표, 진로성숙도에서는 유의한 차이를 보였다. 여학생이 남학생들에 비해 자신에 대한 확신이 강하고, 좋은 성적을 받으려는 성취목표가 강하며 진로에 대한 확신이 강한 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과에 기초하여 볼 때, 입시정책에 따른 차이와 학업성적에 대한 학습자들의 생각이 희망수준과 성취목표, 진로성숙도에 많은 영향을 준다는 것을 시사하고 있다. 또한 평준화와 비평준화로 구분되는 학교환경의 차이가 학생들에게 영향을 준다는 본 연구의 결과는 교육현장에서 고려되어져야 할 점으로 제안하고 있다.
This study attempted to search out what effects the scholastic performances and admission systems of 3 grade students produce on their hopes, achieving goals, and course maturities. According to the equalization system acceptance by the region where the schools are located, the schools were divided into equalized region and non-equalized one, and the students were divided into boys and girls. And then, we considered their features on each variant as well as reviewed which effects their scholastic records have on the students in an aspect of hope. In addition, we aimed to review what methods would allow the students to make the proper plans in the future course as they positively and actively perform all their operations with the confidences on their lives. The followings are the analyzed results on 409 students in 3rd grade in the middle school for this study, who were from equalized schools and non-equalized ones. Firstly, it was shown that scholastic performance has the static correlativity to the hope, course maturity, and significant achieving goal. This suggests that the higher education background they have, the higher hope levels and the higher achieving goals they have, as well as the more confidence and more active plans on their futures. Secondly, the study showed that according to the difference in admission policy, the scholastic performance differently affects the hope, course maturity, and achieving goal. In addition, it provided that in the non - equalized region, the higher scholastic performances the students have, the higher hope levels they have, and that there is a high correlativity between the scholastic performance and hope level. In the course maturity, the study showed a correlativity between sub-categories in the non-equalized students, except the scholastic performance, the attitude toward work, and self-understanding. Meanwhile, the study offered that in case of the students from the non-equalized region, the higher scholastic performances they have, the higher mastering goals and implement proximity goals they have, and that they have lower implement avoidance goals than those in the equalized region. Thirdly, as we reviewed whether there are differences in the scholastic performance, course maturity, and achieving goals, the results showed no significant difference in the sub-level of the hope. However, according to the admission policy, there was a significant difference in the scholastic performance, leading thinking, achieving goal and course maturity, which provided that the students from the non-equalized region have more confidences on themselves, higher achieving goals, higher course maturities, and more firm beliefs on their courses. Fourthly, as a result of comparing the scholastic record, hope, course maturity, and achieving goals pursuant to the gender, there was no significant difference in the mastering goal, but there was a significant difference in the scholastic performance and hope, the implement approaching goal, the implement avoidance goal, and the course maturity. The study also provided that girl students had more confidences on themselves, more clear achieving goals to get good grades, more firm beliefs on better their courses than boy students. Considering the above results on the study, it suggests that the learners thoughts of the difference upon the admission policy and the scholastic performance have much influence on their hope levels, achieving goals, and course maturities. Furthermore, it has been proposed that the result of this study that the difference in the school environment divided into equalization or non-equalization affects students be the matter to be considered in the education field.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150793http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406384
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