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부순모래를 사용한 콘크리트의 최적배합

Title
부순모래를 사용한 콘크리트의 최적배합
Other Titles
A Study on the Optimum Mix Proportions for the Concrete using Crushed Sand
Author
서강현
Alternative Author(s)
Seo, Kang-Hyun
Advisor(s)
박대효
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
부순모래는 자연모래에 비하여 입형이 불량하고 파쇄시 발생하는 0.08㎜ 통과미분에 의한 워커빌리티와 동결융해 저항성의 저하 및 건조수축 등의 문제가 발생하기 때문에 본 논문에서는 전국 부순모래 제조업체를 대상으로 품질변동 평가, 부순모래 품질기준 도출 및 표준배합을 선정하기 위한 실험을 실시하였으며 그 결과를 정리하면 다음과 같다. 1. 국내 부순모래는 KS F 2527 규정을 만족하지만 지역별, 암종별, 시설용량별로 차이를 나타내므로 고품질 고속도로 건설을 위해서는 적정한 규정을 두어 관리하는 것이 바람직 한 것으로 판단된다. 2. 부순모래의 입형판정실적율 증가는 콘크리트 슬럼프를 크게 증가시키지만 0.08㎜ 통과율 4% 이상의 경우 급격한 슬럼프 감소를 나타내었으며, 0.08㎜ 통과율 증가는 공기량을 크게 감소시키는 것으로 나타났다. 3. 동일 슬럼프 및 공기량 발현을 위한 콘크리트의 단위수량은 입형판정실적율 증가에 따라 감소하였으나 0.08㎜ 통과율 증가는 단위수량 증가를 초래하므로 적정 단위수량 확보를 위한 입형판정실적율 및 0.08㎜ 통과율은 각각 54% 이상 및 4% 이상으로 제안하고자 한다. 4. 고속도로 건설공사용 콘크리트 표준배합 작성을 위한 각 종별 콘크리트의 혼합사 및 부순모래 콘크리트의 배합을 설계하였으며, 고강도 콘크리트의 경우 슬럼프 유지형 폴리카르본산계 고성능 감수제를 사용하므로써 슬럼프 경시변화를 최소화할 수 있었다.
The fine aggregate from crushed rock(henceforth abbreviated 'crushed sand') has brought about the decreasing workability, frost durability and increasing drying shrinkage of concrete because the particle shapes are angular, flaky and elongated and increasing of the amount of particles finer than 0.08㎜. In this study, experimental program intends to evaluate the quality of variations of crushed sand, to make the quality specifications for crushed sand and to select the optimum mix proportioning of concrete using crushed sand. The results has shown as follows : 1. The crushed sand produced in domestic satisfies the specification of KS F 2527, however, the optimum specifications for highway are necessary, because of the quality difference of crushed sand due to manufacturing regions, rock types and capacity of facilities. 2. Increasing the solid volume percentage for shape determination of crushed sand results in the increase of slump. However, increasing the amount of particles finer than 0.08㎜ shows the remarkable decrease of the slump value and air content. 3. According to increasing of the solid volume percentage for shape determination of crushed sand, the water content of concrete in order to obtain the same slump and air content has decreased. However increase of the content of particles smaller than 0.08㎜ has brought about the increasing water content of concrete. The quality specifications of crushed sand are proposed that the solid volume percentage for shape determination of crushed sand is above 54% and the content of particles smaller than 0.08㎜ is under 4%. 4. Concrete mix proportioning for highway construction using crushed sand has been proposed and high strength concrete using superplasticizer based poly-carboxylate has made decrease of the slump loss with the elapsed time.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150789http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406001
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