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도로 건설공사중 예측하지 못한 연약지층 발견시 대책공법 고찰

Title
도로 건설공사중 예측하지 못한 연약지층 발견시 대책공법 고찰
Other Titles
A Study on Selection and Application of a Construction Method to Improve Unpredicted Soft Sub-ground During Road Construction.
Author
김문석
Alternative Author(s)
Kim, Moon-Suk
Advisor(s)
천병식
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
연약지반에서 시공되는 공사에 있어서 문제점의 개선을 목적으로 하는 연약지반대책의 원리 및 방법은 구조물 형식의 변경, 재하속도나 공사순서? 공법의 조합에 의한 공법의 개량, 연약한 지반 재료를 제거하고 양질의 재료로 치환하거나 연약한 지반 재료의 특성을 개선 또는 흙의 부족한 특성을 갖는 재료의 도입에 의한 지반개량 등으로 나눌 수 있으며, 각 원리 및 방법에 따라 다양하고 많은 연약지반 대책공법이 개발?사용되고 있다. 따라서 연약지반 대책공법 선정문제는 지반조건, 개량의 목적 및 범위, 공사비, 공사기간, 재료입수조건, 현지 환경 등 많은 측면을 고려하여 검토되어야 한다. 본 연구에서는 도로공사와 같은 현장에서 시공에 임하여 추가로 발견된 연약지반을 대상으로 현장 상황에 적합하고 안정적이며 경제적인 대책을 수립하는 과정 및 방법을 문헌고찰과 지반조사 및 실제적 현장 적용을 통하여 제안하였다. 도로공사현장에서 지반조사에 의해서 연약지반을 확인하고 계획성토고를 고려한 압밀침하량과 압밀기간을 예측하여, 공용년도에서의 잔류침하량에 의한 허용 침하량의 상회 여부를 판단하였다. 특히, 연약지반에서 전단파괴가 발생하지 않는 한계성토고를 산정하여 단계성토의 필요성을 제기하고 공사기간을 검토하였다. 이에 적용 가능한 대책들을 1차적으로 선정하여, 현장 주변지반 영향을 고려하고 시공성과 경제성 등에서의 장단점을 비교?검토하고 대상현장에 가장 적절한 연약지반 대책공법인 모래다짐말뚝공법이 최종적으로 결정되는 과정 및 방법을 제시하였다.
Principal and methodology of Soft Ground Countermeasure for the purpose of improving troubles to the works on soft ground could categorize into i) change of structure type ii) improving methodology by combination of loading rate, work procedure and method iii) replace to better materialby eliminating soften subgrade material iv) improving character of soften subgrade material v)ground improvement by introducing a material having wanted character of soil. According to aforesaid principals and methodologies, various and lots of soft ground countermeasure have been developing and utilizing at site. Therefore, matter of choosing soft ground countermeasureshall be reviewed in consideration of lots aspect as ground status, range and point of improving, cost, time, material procurement condition, site surroundings and any necessaries. This study proposes method and establishing process of site status applicable, stable and economical measures onto additionally discovered soft ground about to commencement at linear construction site as road project, thru literature assessment, ground investigation and practical exercise to site. For linear project site, itdetermines whether residual settlement quantity during public use period exceeds allowable settlement quantity or notby identifying soft ground thru ground investigation and forecasting settlement quantity and term of consolidation considering planned embankment height. Particularly, it proposesnecessity of stage banking by estimating critical banking height which does not developing shear failure at soft ground and also reviews of its construction term. Thus, it shows method and process of deciding Sand Compaction Pileat last as a mostly appropriate soft ground countermeasure to target site based on reviewing/comparing merits and demerits on considering effectiveness to surround ground with constructability and economical efficiency by primary choosing possible applicable countermeasures.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150774http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405867
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > CIVIL ENGINEERING(토목공학과) > Theses(Master)
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