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서울 안양암의 가람배치와 건축특성에 관한 연구

Title
서울 안양암의 가람배치와 건축특성에 관한 연구
Other Titles
A Study on Cathedral Layout and Building Characteristics of Seoul Anyangam
Author
박주원
Alternative Author(s)
Park, Joo-Won
Advisor(s)
한동수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문의 연구대상인 안양암은 조선시대부터 근대에 걸쳐 조성되었고 오늘에 이르기까지 원형이 잘 보존되어 있다. 또한 수많은 문화재가 보존되어 있어 소중한 시대적 가치를 포함하고 있다. 이러한 안양암에 관련된 문헌 수집과 현장인터뷰 및 현장분석을 통하여 사찰 가람배치의 결정 요인과 각 전각들의 건축특성을 분석을 하는데 있어 시지각적 측면의 현상적인 이해가 필요하다. 또한, 안양암이 건립됐던 당시의 사회, 역사적 배경과 종교적 측면의 배경을 파악하여 정토신앙체계와 가람구조와의 상관관계를 종합적으로 고찰하고자 한다. 본 논문은 총 5장으로 구성되어 있으며, 각 장의 내용은 다음과 같다. 제 1 장에서는 연구목적 및 범위에 대하여 기술하여 연구의 방향을 설정하였다. 제 2장에서는 안양암의 창건주 성월대사의 내용 등을 고찰하고 본 논문의 주 대상인 안양암 사찰의 역사적 배경과 창건배경을 살펴보고, 현존 유구 등을 토대로 건축적 특성을 확인한다. 제 3장에서는 창건에서 현재에 이르기까지 안양암의 역사적 과정과 변천과정을 살펴보고, 주요 전각들과 가람배치의 건축특성을 고찰한다. 그리고 가람배치에 미친 영향요인을 정토신앙 교리체계에 의한 종교적요인과 지형, 지세에 의한 자연환경적인 영향요인을 분석한다. 제 4장에서는 안양암의 영역을 구분하고 주요 전각의 기능과 건축특징을 각 전각별로 정리하고 분석한다. 제 5장에서는 본 연구를 통해 도출된 결론을 기술하였으며, 그 내용을 요약하면 다음과 같다. 1) 안양암의 입지선정 배경은 창건 시 산지신앙, 유물론적인 민간신앙, 불교신앙의 합습이 이루어졌고, 숭유억불정책으로 인한 승려의 탄압으로 산지에 위치하게 되었다. 2) 안양암의 창건은 고종26년 성월대사에 의해 금륜전의 창건과 관음전의 건립으로 입지선정단계(1889년-1911년)를 이루었고, 두 번째로는 중심영역인 대웅전, 명부전, 영각이 건립되고 본격적인 사찰의 영역이 확립되었다.(1914년-1926) 이후 천오백불전이 조성됨으로 영역이 확장되었고, 마지막으로 염불당이 지어짐으로 산지형 가람의 배치가 조성되었다. 안양암의 전체적인 가람배치는 지형에 의한 불규칙적인 구릉형 배치가 유지되고 있다. 3) 안양암의 가람배치 특성은 사회·정치적 영향을 받으며 산지에 위치하게 되는데, 중심영역의 중심축에는 대웅전이 자리하고, 보조영역은 중심영역의 주변에 배치되었으며 이후 서비스 영역이 조성되었다. 시지각적 측면의 분석으로는 자연적인 지형, 지세에 의한 자연환경과의 조화에 순응하여 배치의 향과 위치에 많은 영향을 받았고, 종교기능적 측면의 연구에 의해 안양암의 신앙형태의 주축인 정토신앙에 근거하여 배치가 조성되었음을 알 수 있다. 가람배치에서 극락세계가 있는 서방을 현실의 건축에서 재현하려는 공간의 표현으로 안양암의 전체가람의 위치상 서쪽에 비석군과 암벽에 봉안한 사리를 배치하여 이를 반영한 것이라 여겨진다. 4) 안양암의 건축양식을 살펴봤을 때 중심건물인 대웅전은 이익공계의 공포와 높은 기단 등 고급기법을 사용하여 장엄하고 화려한 양식으로 다른 전각과 비교하여 위계성을 높이고 있다. 전체적으로 조선시대 말기부터 일제 때까지 당시 한성지역의 고급 건축기법을 사용하여 조성되었다.
Anyangam had been constructed for a long period from Chosun dynasty to modern time, and its prototype has been well preserved. In addition, since it keeps numerous cultural assets, it may well harbor a valuable historical value. Therefore, in order to analyze the cathedral layout and building characteristics of Anyangam through literature review, on-spot interview and field analysis, it is essential to understand its phenomenal aspects in terms of visual perception. In this context, this study was aimed at reviewing the social and historical background of Anyangam and its religious background to comprehensively understand the correlation between Pure Land Buddhism and cathedral structure. This study consists of 5 chapters as follows
The first chapter introduces purpose and scope of study and thereby, sets the direction for the study. The second chapter reviews Anyangam founder or monk Seongwol's thoughts and then, examines the historical and social background of the temple, and reviews its architectural characteristics in reference to existing remains. The third chapter reviews the historical processes and changes of Anyangam, and thereupon, examines its architectural characteristics in view of major halls and cathedral layout. Then, this chapter analyzes the effects of Pure Land Buddhism dogma, natural topography and geographic conditions on the cathedral layout. The fourth chapter analyzes components of Anyangam and its major halls in terms of functions and architectural characteristics. The fifth chapter concludes the study as below
1) The site for Anyangam was selected, being affected by mountain religion, materialism folk religion and Buddhism, and it would be located in the mountain due to suppression of Buddhism and promotion of Confucianism or oppression of Buddhistic monks. 2) Anyangam was founded by monk Seongwol in the 26th year of King Gojong when Geumryunjon and Gwaneumjon began to be built. After this initial period of site selection (1989-1911), its cores such as Daewoongjon, Myongbujon and Younggak were constructed to expand the sphere of the temple (1914-1926). Later, the sphere would be further expanded by '15 Hundred Buddha Image' hall, and finally, its in-mountain cathedral layout would be completed with Yeombuidang. Thus, the entire cathedral layout of Anyangam is an irregular hilltop type dictated by the topography. 3) The cathedral layout of Anyangam was affected by socio-political factors to be harbored in the mountain
Daewoongjon was centered on the core axis, while annexes were laid out around this core axis, and later, service areas would be created. In terms of visual perception, its orientation and location were influenced much by natural topography, geographical conditions and other natural environment, while being inspired much by Pure Land Buddhism, its underlying religion. Its cathedral layout was deemed designed to re-present the Western Land or Paradise in the real architecture, so in overall terms, Biseokgun was laid out to the west, while the enshrined sarira was laid out into the rock cliff. 4) In view of the architecture form, the central building or Daewoongjon was designed using advanced techniques to look terrible and dignified, being located higher than other hall. In overall terms, the high-quality building techniques for the period from late Chosun dynasty to Japanese colonial rule were applied to the temple.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150717http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406080
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL ENGINEERING(건축공학과) > Theses(Master)
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