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K사의 고객 정보시스템의 정보품질 평가 모델에 관한 탐색적 연구

Title
K사의 고객 정보시스템의 정보품질 평가 모델에 관한 탐색적 연구
Other Titles
A Study about the Framework for an Appraisal of Information Quality of Customer Information System of K Company
Author
조규만
Alternative Author(s)
Cho, Kyu-Man
Advisor(s)
백승익
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보품질이라는 단어는 IT와 관련 학계 및 업계 전반에 걸쳐 아직은 신선한 느낌이 남아있는 말이라고 생각된다. 정보품질이라는 개념 자체는 정보시스템의 연구가 시작된 이래로 연구의 대상이 된 개념으로 이미 새로운 것은 아니다. 그럼에도 불구하고 근자에 들어 업계와 학계에서 정보품질이라는 말이 이슈가 되고 있는 이유는 데이터양의 증가, 분산된 정보를 통합할 필요성의 증대, 낮은 품질의 정보가 초래하는 비용의 가시화라는 세 가지 원인이 있다고 생각된다. 이런 정보품질의 문제들이 초래하는 비용이 2002년 미국에서만 6000억달러에 이르는 것으로 나타나고 있다. 최근 들어 정보품질의 문제는 비효율이라는 측면을 넘어 우리 기업들이 넘어서야할 국제적인 경영활동의 문턱으로 자리잡고 있다. 그런 맥락에서 볼 때 본 연구에서 다루고자하는 '정보품질에 영향을 미치는 요인'이라는 주제는 충분히 연구할 만한 실용적 가치가 있다고 사료된다. 이에 본 논문에서는 선행 연구들의 정보품질 평가 모형을 고찰하여, 세부적인 평가 요인들에 대한 면밀한 분석을 실시하였다. 또한 분석한 내용에 대해서 전문가들의 의견 및 설문을 통한 빈도분석, 요인분석등의 기법들을 활용하여 고객정보시스템의 정보품질평가에 적합한 측정 모델 개발에 중점을 두었다. 측정모델과 아울러 정확한 평가방안을 제시하고자 노력하였다. 연구결과에 의하면 고객정보시스템의 정보품질을 평가하는 주요 요인으로는 내용, 공유, 적용, 연동, 표현의 다섯가지 요인이 도출 되었으며, 이러한 평가요소들이 평가의 정확도를 높이는데 기여함을 사례 검증을 통하여 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 얻은 시사점은 다음과 같다. 고객정보시스템에 적합한 정보품질 평가척도를 가지고 좀더 정확한 정보품질의 평가를 수행할수 있으며, 이러한 평가의 정확도 향상은 정보시스템의 개선에 좀더 생산적이고, 고객만족에 효율화를 기할 수 있는 평가기준으로써 활용되어 질 수 있다. 또한 업계전반의 고객정보시스템의 표준화된 정보품질측정에 관한 연구방향을 제시 하였다.; “Information Quality” is the word still containing freshness over the IT and its related academy and business. The notion of the “Information Quality” has been the subject of the many studies since the information system began to be studied so it’s not a fresh word. But why is the word becoming issued recently in the business and the academy? One of the reasons is the increased data quantity. Another reason is that the need to integrate scattered information is getting increased. The last reason is the actualized expenses due to the low quality information. It is reported that the expenses caused by low information quality reached to about $600 billion only in America in 2002. Recently beyond the inefficiency the matter of the information quality is becoming a threshold of the international business area which our companies have to cross. From the point of it, “the effecting factors on an information quality” is the considerable subject to be studied. In this paper I examined evaluation models for an information quality from the prior studies and executed minute analysis on detail evaluation factors. And then I focused on developing an appropriate measuring model to evaluate information quality of the customer information system. For this purpose, I used several approaches like frequency analysis and factor analysis through the researching the professional’s opinions and surveys on a analyzed contents. I tried to present the accurate evaluation method in addition to the measuring model. The study shows that the main factors, which evaluate information quality of the customer information system, contain five factors. These are content, sharing, application, interlocking and presentation. Through the case tests I could confirm that these factors contribute to raising the accuracy of the evaluation. This study suggests that the more accurate information quality evaluation can be executed with the appropriate information quality evaluation standard for the customer information system. The study also suggests that the developed accuracy of the evaluation can be utilized as a measuring standard which is productive in improving information systems and efficient for the satisfaction of customers. And this study presents the direction of approaches for the later studies on a standardized information quality measurement of customer information system in the general business.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150669http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405436
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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