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무용사회화와 진로탐색행동의 관계에 관한 구조모형분석

Title
무용사회화와 진로탐색행동의 관계에 관한 구조모형분석
Other Titles
Analysis of Structural Model on the Relationships between Dance Socialization and Career Exploration Behavior
Author
태혜신
Alternative Author(s)
Tae, Hye-Shin
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 무용전공대학생을 대상으로 무용사회화, 무용정체성, 무용역할현저성, 의사결정유형, 진로의사결정, 진로탐색행동 변인들 간의 인과관계를 기초로 구조모형방정식을 설정하고 이를 실증적으로 규명하는데 목적이 있다. 이를 통하여 무용전공 대학생이 지니고 있는 진로탐색행동의 특성을 이해하고 나아가 이들의 실제 진로준비 및 진로지도에 도움이 될 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 2006년 현재 무용관련 학과나 전공이 설치되어 있는 전국의 4년제 대학39개교에 재학중인 무용전공학생을 모집단으로 선정한 다음, 전국을 5개 권역으로 나누어 유층집락무선표집법을 이용, 총 1,360명을 표집하였으며 최종분석에 사용된 사례수는 1,232명이었다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 모두 8가지 척도로서 ① 인구통계학적 특성 ② 무용역할학습 유형 및 정도 ③ 무용사회화 ④ 무용정체성 ⑤ 무용역할현저성 ⑥ 진로의사결정유형 ⑦ 진로결정수준 ⑧ 진로탐색행동 등으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 연구문제의 성격에 따라 SPSS PC+와 AMOS 5.0을 이용, 다양한 통계분석기법을 활용하여 분석되었다. 자료분석을 위하여 사용된 통계분석기법은 신뢰도 검증, 확인적요인분석, t검증, 일원변량분석, 공변량구조분석이었다. 이와 같은 과정을 통하여 얻어진 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 무용전공대학생의 인구통계학적 특성에 따른 진로의사결정유형은 남학생이 여학생에 비하여 의사결정유형 모든 분야에서 높은 점수를 보이고 있고, 21세와 3학년이 다른 연령 및 학년에 비하여 합리적인 의사결정 과정에 따르고 있으며, 호남지역 소재 대학에 재학중인 무용전공자가 다른 지역보다 의존적이고 직관적으로 의사결정을 하는 반면 합리적 의사결정은 충청지역 소재 대학에 재학중인 무용전공자가 가장 높다. 인구통계학적 특성에 따른 진로결정수준과 진로탐색행동은 남학생이 여학생에 비하여 진로결정수준과 진로탐색행동이 높고, 연령이 많을수록 직업선택확신과 자기탐색행동이 높으며, 호남지역 무용전공대학생이 전공선택확신, 진로미결정, 직업 및 자기탐색행동이 모두 높다. 둘째, 무용전공대학생의 무용역할학습 유형 및 정도에 따른 진로의사결정유형은 한국무용 전공자는 직관적이고 합리적인 의사결정 과정을 따르는 반면, 발레 전공자는 세가지 유형의 의사결정과정을 모두 표출하고 있다. 또한 연 4~5회 정도 공연에 참가하는 무용전공자가 다른 집단보다 의존적이고 직관적인 의사결정을 하고 있고, 4시간 이상 연습하는 무용전공자는 세가지 차원의 의사결정유형이 모두 높다. 무용역할학습 유형 및 정도에 따른 진로결정수준과 진로탐색행동은 한국무용 전공자가 현대무용이나 발레 전공자에 비하여 전공 및 직업선택에 대한 확신 수준이 높고, 자기탐색행동도 높다. 또한 공연출연횟수가 많을수록 직업선택확신 및 진로탐색행동이 높고 무용경력이 6~10년인 무용전공자의 진로미결정이 적다. 1회 연습시간이 많은 전공자일수록 전공선택에 대한 확신은 높고 진로미결정이 적고, 전공탐색행동의 두차원도 모두 높다. 셋째, 무용사회화는 무용정체성과 무용역할현저성에 긍정적인 영향을 미친다 넷째, 무용정체성은 진로의사결정유형에 긍정적인 영향을 미친다 다섯째, 무용역할현저성은 진로결정수준에 긍정적인 영향을 미친다 여섯째, 진로의사결정유형은 진로결정수준에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 진로탐색행동에는 부정적인 영향을 미친다 일곱째, 진로결정수준은 진로탐색행동에 긍정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study was to examine the structural model equation based on a causal relationship among career exploration behavior, level of career decision, decision-making style, salience of dance role, dance identity, and dance socialization variables, but was also to offer the basic data in order to understand specific characteristics of career, and provide academic and career counseling for the university students who are majoring dance. The students on 39 universities with dance curriculums were set as a population, and then 1360 students of samples were selected by stratified cluster random sampling. 1232 students of samples were chosen for the final analysis. The testing methods for this study consist of ① socio-demographic characteristics ② types and degrees of role learning of dance ③ dance socialization ④ dance identity ⑤ salience of dance role ⑥ the style of decision-making ⑦ the level of career decision making ⑧ career exploration behavior. The data collected from the test was analyzed by reliability test, confirmatory factor analysis, t-test, one-way ANOVA, analysis of covariance structure with SPSS 12.1+ program and AMOS 5.0. The conclusions of this study were as follows. First of all, the higher score was shown on men regarding the style of career decision-making then women. Subjects with 21 years of age and junior grade in university follow the procedure of reasonable decision making very well in comparison with any other ages and grades. The students attending to universities in the Honam area showed a dependent, intuitional decision making, but on the other hand, the students in the Choongcheong area showed a reasonable decision making. On the level of decision making and the search for career based on socio-demographic characteristics, Male showed higher score than female. The higher the age, the higher the convince of career selection and searching behavior. Second, at the decision-making style of career based on types and degrees of role learning of dance, students majoring in Korean traditional dance showed reasonable, intuitional decision-making procedure, on the other hand, students majoring in ballet showed 3 types of decision-making procedures. Moreover, students participating in 4 or 5 times of performance showed more dependent, intuitional decision-making than any other students, as well as students with over 4 hour of practice showed high score on the 3 types of decision-making. On the level of decision making and the search for career based on the types and degrees of role learning of dance, students majoring in Korean traditional dance showed the higher level of convince for one's career than students majoring in ballet and modern dance. The more the number of participation in performance, the higher the level of convince for one's career. The more practice time at once students have, the higher the level of convince for one's career. 2 dimension of career exploration behavior was high as well. Third, the socialization of dance has an positive effect on the dance identity and the salience of role learning of dance. Forth, the dance identity has an positive effect on the style of career decision making. Fifth, the salience of role learning of dance has an positive effect on the level of career decision making. Sixth, the style of career decision making has an effect on the level of career decision making, but the other hand, it has an negative effect on career-search behavior Seventh, the level of career decision making has an positive effect on career exploration behavior.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150605http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405942
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
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