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무용기획공연의 효율적인 마케팅 연구

Title
무용기획공연의 효율적인 마케팅 연구
Other Titles
A Study on the Effective Marketing for Dance Planning Performance
Author
정수정
Alternative Author(s)
Jung, Su-Jung
Advisor(s)
손각중
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
요즘 인간의 삶을 보다 여유 있게 하는 산업화와 문명의 발달에 따르는 결과로 문화예술분야에서도 많은 발전을 가져왔다. 특히 무용은 그 예술적 가치를 향상시키려는 의도에서 많은 공연예술이 이루어지고 있다. 하지만 국내에서는 아직 미흡한 예술 마케팅의 개념으로 인해 무용 공연이 일반 관객에게 멀게만 느껴지는 것이 현실이다. 이러한 현실을 반영하여 일반관객에게 보다 가깝게 느낄 수 있는 효율적인 마케팅의 연구가 필요할 것이다. 따라서 본 연구는 무용기획공연의 효율적인 마케팅의 연구에 관해서 마케팅의 개념을 알아보고 현재 이루어지고 있는 마케팅의 문제점을 파악하고 개선점을 찾아 무용기획공연의 효율적인 마케팅을 연구해보고자 한다. 제 Ⅰ장 서론에서는 연구의 목적 및 필요성, 연구의 방법, 연구의 제한점을 제시하였고, 제 Ⅱ장에서는 이론적 배경으로 예술경영의 개념과 특징, 마케팅의 개념에 대해 알아보고 무용공연의 특수성을 살펴보았다. 제 Ⅲ장에서는 무용공연의 마케팅 현황에 대해 현재 이루어지고 있는 예술 마케팅에 대한 이해를 돕고자 하였다. 제 Ⅳ장 기획공연의 사례연구에서는 현대 춤 작가 12인전과 Modafe, SIDance를 예로 들어 성공한 기획공연의 사례를 분석하였다. 제 Ⅴ장 기획공연의 효율적인 마케팅에서는 무용의 특수성을 이용한 효율적인 마케팅의 이론을 제시하였다. 마지막 제 Ⅵ장 결론 및 제언에서는 무용단체의 경제성과 관객확보를 위한 효율적인 마케팅연구에 대한 결론 및 제언을 제시하였다.
Owing to industrialization and its resultant higher life quality, culture and arts have developed remarkably. In particular, a variety of dance have been performed to enhance its artistic value. Nevertheless, due to the poor arts marketing, dance performances have still to approach the general public. Given such a reality, it is deemed necessary to research into effective marketing for dance performances. The purpose of this study was to review the concepts of marketing, address the problems of marketing for dance planning performances and find their solutions to suggest the ways to effectively market the dance planning performances. This study consists of the following chapters
The first chapter introduces purpose, background methods and limits of the study. The second chapter theoretically reviews concepts and characteristics of arts administration as well as the concepts of marketing and thereupon, examines the peculiarities of dance performances. The third chapter discusses the conditions of marketing, particularly those of arts marketing for a better understanding of dance performance marketing. The fourth chapter analyzes the samples of successful dance planning performances: Contemporary 12 Dance Artists Exhibition and Modafe, SIDance. The fifth chapter suggests the theories of effective marketing for dance planning performances focusing on characteristics of dance. The last or sixth chapter concludes the study with the suggestions for effective marketing for dance planning performances to improve the financial conditions of dance companies and increase the audience.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000048943https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150604
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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