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90년대 이후 북한의 사상적 변화에 따른 무용특성 연구

Title
90년대 이후 북한의 사상적 변화에 따른 무용특성 연구
Other Titles
A study of characteristics of North Korean dance by changes of thoughts after 90's
Author
이유경
Alternative Author(s)
Lee, Yu-Kyoung
Advisor(s)
황규자
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
북한의 사상변화와 이에 따른 무용의 변화를 연구하는 것은 남북한의 접촉과 교류의 폭이 넓어지고 있는 현 시점에서 상호간의 변화와 근본적인 차이를 이해함은 물론 나아가 예술과 이데올로기의 관계를 규명하는 연구를 위해서도 반드시 필요하다. 이를 위해 본 논문에서는 사회주의 문화의 특성이자 한계인 문화가 정치에 종속되어 있다는 점을 고려하여 북한체제의 사상적인 변화에 따른 북한무용특성을 90년대 이후 창작된 작품의 주제와 내용의 전개방식을 통해 밝혀내는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 <조선예술>과 <조선중앙년감>을 토대로 문헌적 연구 분석방법에 의해 연구하기로 하며 이를 위해 제Ⅱ장에서는 북한의 문화사회적 배경을 당 정책에 따른 움직임에 근거하여 살펴보았고 제Ⅲ장에서는 90년대 전후의 무용작품을 개괄하여 어떤 성향을 지니고 있었는지에 대해 검토해보았다. 제Ⅳ장에서는 90년대 이후의 무용작품을 주제와 내용전개방식에 따라 나누어 특성을 알아보았고 제Ⅴ장에서는 북한의 90년대 이후 사상이 변화됨에 따라서 무용이 어떤 특성을 지니고 있는지 살펴보았다. 이상의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 선군시대를 맞이하여 선군사상과 사회주의 건설에 관한 작품들이 주로 창작되었고 둘째, 작품을 표현함에 있어 대상이 순화되어 표현되는 등의 융통성이 발휘되었으며 셋째, 구체적인 이야기로써 일관성 있고 통일감 있게 전개되었다. 넷째로는 비극적인 결말이 허용되었다는 점이다. 이러한 북한의 사상변화에 따라서 무용의 특성 또한 변화되었음을 알아보고 통일지향적인 관점에서 남북한 무용문화의 이질감과 괴리감을 극복하고자 하였다.
To study the ideological change of North Korea and the accompanying variation of dance is very useful for the understanding of the reciprocal change and the fundamental difference at this point of time when the contact and interchange between South and North Korea are increased. So it is the purpose of my thesis that it defines the characteristics of dance in North Korea in accordance with the ideological change centering around the original dancing works after 1990 through inquiring into the developing mode of the theme and contents of the dancing work. The study is progressed under consideration that the culture in a socialist state is subordinate to the politics. This study is conducted by the method of literature analysis centering around 'the art of Cho-Sun(Cho-Sun Yesul)' and 'the central almanac of Cho-Sun(Cho-Sun chungang yongam)'. In chapter Ⅱ it is examined the socio-cultural background of North Korea contingent upon the policy of Labor Party. In chapter Ⅲ, the dancing works around 1990 are researched on the whole to find out the general disposition of them. In chapter Ⅳ, to discover what characteristics have the dancing works after 1990 according to the theme and unfolding mode of the contents is the subject of study. In chapter Ⅴ, what the dancing works have the characteristics concomitant with the ideological change after 1990 is studied. The results of this study are as follows. First, in a time of the policy of military priority the majority of dancing works are made for the propaganda of socialism and military priority. Second, the dancing works are expressed in the flexibility and the acclimation. Third, the stories are developed consistent and concrete in the dancing works. And fourth, a tragic ending is sanctioned. It can be the contribution of my thesis that it inquired into the variation of dancing works of North Korea according to the ideological change and it serves for the overcoming of the difference and estrangement of the dancing culture between South and North Korea in the standpoint of the unifiation-oriented.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000048094https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150602
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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