234 0

현행 현악 보허자와 미환입의 선율구조 비교

Title
현행 현악 보허자와 미환입의 선율구조 비교
Other Titles
A Comparative Study on the Melodies of Boherza and Mihwanip
Author
김화복
Alternative Author(s)
Kim, Hwa-Bok
Advisor(s)
권오성
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현행 ‘현악 보허자’와 ‘미환입’의 선율을 비교한 결과, 현악 보허자의 20박으로 되어있는 2장 7각부터 4장까지(前半部)의 1각 4대강의 선율을, ㉠- 4·2/ 4 / 4 / 4·2 ㉡- 4·2/ 4 / 4 / 2·4 ㉢- 2·4/ 4 / 4 / 4·2 ㉣- 2·4/ 4 / 4 / 2·4 ①② ③ ④ ⑤ ⑥ (*미환입은 ①~⑥의 6박으로 축소) 로, 한 각을㉠, ㉡, ㉢, ㉣의 4개의 형태로 나눌 수 있었다. 또, 현악 보허자의 5장부터 7장까지(後半部)는 10박으로 되어있어, 1각 4대강의 선율을, ㉤- 2·1/ 2 / 2 / 2·1 ㉥- 2·1/ 2 / 2 / 1·2 ㉦- 1·2/ 2 / 2 / 2·1 ㉧- 1·2/ 2 / 2 / 1·2 로, ㉤, ㉥, ㉦, ㉧의 네 개의 형태로 나누었으며, 이들 각각을 ①~⑥의 여섯 부분으로 나누어, 미환입의 1각 6정간의 선율과의 관계를 검토해 본 결과 다음과 같다. 첫째, ‘前半部’의 4개의 형태 중에서, ‘㉠’형태(4·2/ 4 / 4 / 4·2)은 한 각도 보이지 않았고, ‘㉡’형태(4·2/ 4 / 4 / 2·4)는 8회 출연하고, ‘㉢’형태(2·4/ 4 / 4 / 4·2)은 1회 출연하며, ‘㉣’형태(2·4/ 4 / 4 / 2·4)은 19회 출연한다. 그래서 ‘㉣’- 2·4/ 4 / 4 / 2·4 이 가장 많이 출연하는 것을 볼 수 있다. ‘後半部’의 4개의 형태 중에서, ‘㉤’(2·1/ 2 / 2 / 2·1)이 3회 출연하고, ‘㉥’(2·1/ 2 / 2 / 1·2)이 38회 출연하며, ‘㉦’(1·2/ 2 / 2 / 2·1)은 한 각도 출연하지 않았고, ‘㉧’(1·2/ 2 / 2 / 1·2)은 3회 출연한다. 그래서 ‘㉥’- 2·1/ 2 / 2 / 1·2 이 가장 많이 출연하는 것을 볼 수 있다. 둘째, ‘前半部’인 20박으로 되어있는 현악 보허자의 제2장 7각부터 4장까지의 선율과 그의 비교선율인 미환입의 1장부터 4장까지의 선율을 비교한 결과 총 28각 중 모든 선율이 일치하는 각(刻)은 3회(3/28) 출연하고, 5/6의 선율이 일치하는 刻은 7회(7/28) 출연한다. 4.5/6의 선율이 일치하는 刻은 4회(4/28) 출연하고, 4/6의 선율이 일치하는 刻은 8회(8/28) 출연한다. 3/6의 선율이 일치하는 刻은 6회(6/28) 나타난다. ‘後半部’인 10박으로 되어있는 현악 보허자의 제 5장부터 제 7장까지의 선율과 그의 비교선율인 미환입의 제 5장부터 제 7장까지의 선율을 비교한 결과, 총 44각 중 모든 선율이 일치하는 각(刻)은 24회 출연하며, 5.5/6의 선율이 일치하는 刻은 1회 출연한다. 5/6의 선율이 일치하는 刻은 7회 출연하고, 4/6의 선율이 일치하는 刻은 3회 출연한다. 3.5/6의 선율이 일치하는 刻은 2회 출연하고, 3/6의 선율이 일치하는 刻은 2회 출연한다. 2/6의 선율이 일치하는 刻은 1회 출연하며, 1.5/6의 선율이 일치하는 刻은 1회 출연한다. 그리고 모든 선율이 일치하지 않는 刻은 3회 출연한다. 셋째, 현악 보허자와 미환입의 일치하는 선율 중에서, 서로 엇갈려 일치하는 선율들을 볼 수 있는데, 총 22각 23부분에서 엇갈려 일치하는 선율을 볼 수 있으며, ①과 ②의 선율이 엇갈려 일치하는 선율은 19회, ③과 ④의 선율이 엇갈려 일치하는 선율은 1회, ⑤와 ⑥의 선율이 엇갈려 일치하는 선율은 3회로 나타났다. 이 중 가장 ①과 ②의 선율이 엇갈려 일치하는 선율은 가장 많은 수를 보였으며, 또 이 중에서 1회를 제외하고는 모두 현악 보허자의 ②의 선율이 거문고의 ‘文絃 음(黃)’으로, 미환입의 ①의 선율(첫번째 정간)로 엇갈리는 것으로 보아, 선율이 서로 엇갈리는 데에는 어떤 법칙이 있는 걸로 보인다. 넷째, 현악 보허자와 미환입의 선율관계를 비교 연구한 결과, 총 72각 432정간 중에서 일치하지 않는 선율은 98정간이었으며, ‘임↔태’(23회), ‘황↔중’(22회), ‘임↔중’(15회), ‘황↔임’(10회), ‘태↔황’(10회), ‘황↔남’(9회), ‘남↔중’(6회), ‘남↔태’(3회) 순으로, 모두 8개의 선율관계를 보였다. 이상 현악 보허자와 미환입을 비교한 결과, 20박(前半部)과 10박(後半部)의 현악 보허자에서 6박의 미환입으로 변주되면서 전체 72각의 모든 선율이 일치하지 않지만, ‘後半部’에서 모든 선율이 불일치한 3각을 제외한 모든 각들이 위와 같은 상관관계를 보이므로, 서로 밀접한 관계가 있음을 알 수 있다.; When we compared contemporary 'Hyunak Boherja' melody to 'Mihwanip's melody, we can found that 2th part 7th gak to 4th part of Hyunak Boherja-1 point 4 section's melody which is made by 20 tempo has been changed for four different section, ㉠, ㉡, ㉢, ㉣. ㉠- 4·2/ 4 / 4 / 4·2 ㉡- 4·2/ 4 / 4 / 2·4 ㉢- 2·4/ 4 / 4 / 4·2 ㉣- 2·4/ 4 / 4 / 2·4 ①② ③ ④ ⑤⑥ In addition, we can found that , 5th part to 7th part of Hyunak Boherja-1 point 4 section's melody which is made by 10 tempo has been changed for four different section, ㉤, ㉥, ㉦, ㉧. ㉤- 2·1/ 2 / 2 / 2·1 ㉥- 2·1/ 2 / 2 / 1·2 ㉦- 1·2/ 2 / 2 / 2·1 ㉧- 1·2/ 2 / 2 / 1·2 And then each one had also divided ①~⑥ 6's six sections. As result of relationship between Mihwanip's 1 point 6th jeonggan and Hyunak Boherja's ①~⑥ 6's six sections are below. First of all, in first half, Among the four different theory, ㉠ is not exist and ㉡ theory come up eight times. ㉢ theory come up one time. ㉣ theory come up nineteen times. Therefore, we can see that ㉣ has used the most time in first half. In last half, Among the four different theory, ㉤ theory come up three times. ㉥ theory come up thirty eight times. ㉦ theory is not exist and ㉧ theory come up three times. Therefore, we can see that ㉥ has used the most time in last half. Second of all, in first half, as result of comparison Hyunak Boherja' 2th part 7th gak which is made by 20 tempo to 4th part and Mihyenip's 1th to 4th part, the total complete points are showed up three times. The point which is untied with 5/6's melody are showed up seven times. The point which is untied with 4.5/6's melody are showed up four times. The point which is untied with 4/6's melody are showed up eight times. The point which is untied with 3/6's melody are showed up six times among the 28 points. In last half, as result of comparison Hyunak Boherja' 5th to 7th part which is made by 10 tempo and Mihyenip's 5th to 7th part, the total complete points are showed up twenty four times. The point which is untied with 5.5/6's melody are showed up one time. The point which is untied with 5/6's melody are showed up fseven times. The point which is untied with 4/6's melody are showed up three times. The point which is untied with 3.5/6's melody are showed up two times. The point which is untied with 3/6's melody are showed up two times. The point which is untied with 2/6's melody are showed up one time. The point which is untied with 1.5/6's melody are showed up one time. The total un-complete points are showed up three times among the 28 points. Third of all, Among Hyunak Boherja and Mihwanip's united melody, we can see the cross over related melody among total 22 gak 23 sections. The cross over melody of ① and ② showed up 19 times. The cross over melody of ③ and ④ showed up 1 time. The cross over melody of ⑤ and ⑥ showed up 19 times. Out of all the above ① and ②'s cross over melody have came up the most. As a result, among this, besides one time, all the ①' melody have delivered to ②' melody of Keomungo's moonhyun melody-hwang(황), there must be some kind of rule. 4th of all, when we compared contemporary 'Hyunak Boherja' melody to 'Mihwanip's melody, we can found that un-complete points are showed up ninty-eight geung-gan among the total 72 gak 432 geung-gan. And we can see eight melody relations- ‘im(임)↔tae(태)’(23 times), ‘hwang(황)↔joong(중)’(22 times), ‘im(임)↔joong(중)’( 15 times), ‘hwang(황)↔im(임)’( 10 times), ‘tae(태)↔hwang(황)’(10 times), ‘hwang(황)↔nam(남)’(9 times), ‘nam(남)↔joong(중)’(6 times), ‘nam(남)↔tae(태)’(3 times). When Hyunak Boherja which is made by 10 and 20 tempo is derive to Mihyenip which is made by 6 tempo, total 72 gaks are not connect with, but we can see that the gaks are conneted with each other, besides three gaks in last half. As the evidence of above, there must be some kind of rule.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150499http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406739
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE