319 0

실천공동체(CoP)에 영향을 미치는 학습 리더의 리더십 유형에 관한 사례연구

Title
실천공동체(CoP)에 영향을 미치는 학습 리더의 리더십 유형에 관한 사례연구
Other Titles
A Case Study on the Leadership Style of Learning leader in Community of Practice
Author
이주형
Alternative Author(s)
Lee, Joo-Hyung
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
학습 패러다임의 전환으로 학습에 대한 관점이 개인이 외부로부터 정보를 전달받는 활동에서 다른 사람과의 상호작용을 통해 학습자가 구성해가는 지식 창출의 과정으로 새롭게 변화하였다. 이러한 학습에 관한 새로운 관점은 개인학습이 아닌 조직학습, 공동체 학습에 보다 많은 관심을 가지게 되었고 그 결과 공동체 학습에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 본 연구에서는 기업의 CoP에서 구성원들이 프랙티스를 공유하고, 여기에 참여하는 과정을 통해 발생하는 역동적인 지식의 창출 및 공유과정이 학습 리더의 리더십에 의해 더욱 촉진 될 수 있다고 보았다. 지식 창출 및 공유 과정은 어떤 특정한 부분만을 떼어놓고 보았을 때 이해될 수 있는 것이 아니라, CoP에서 이루어지는 프랙티스에 참여한 구성원들의 상호작용을 통해 이루어지는 전 과정을 통해서 드러나는 것이다. 학습 리더는 해당 기업의 문화, CoP의 발달 단계, 개인의 특성 등 다양한 요인에 의해 영향을 받는다. CoP의 성공에 중요한 영향을 미치는 학습 리더가 성공적으로 역할을 수행하기 위해서는 우선 학습 리더의 역할 수행에 영향을 미치는 요인을 살펴볼 필요가 있다. 본 연구는 CoP 내부의 학습 리더에게 미치는 영향 요인을 규명하고, 학습 리더의 리더십 유형을 구분하였다. CoP의 발달 단계별로 구분된 학습 리더의 리더십 유형을 통해 CoP에서 학습 리더의 리더십을 촉진시키는 요인에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 연구대상을 선정하는데 있어서의 기준이었던 자발적이고 비공식적인 CoP, CoP의 활동이 일상화된 CoP, 활발하게 운영되는 CoP를 모두 충족하는 S주식회사의 CoP를 연구대상으로 하여 연구를 진행하였다. 연구문제 탐색에 적합한 사례를 선정하고, 본 연구대상을 지원하고 있는 CoP 담당자와 1차 미팅을 통해 CoP 활동의 전반적인 개요와 연구대상으로 선정된 CoP에 대한 자료를 수집하였다. 연구대상으로 선정된 CoP의 활동에 참여하여 관찰자로서 참여관찰을 하였으며, CoP의 담당자와 CoP의 학습 리더, CoP의 구성원들과의 대화를 통해 자료를 수집하였다. 본 논문은 지식 창출 및 공유 장소인 CoP에 영향을 미치는 학습 리더의 리더십 유형의 규명을 위해 다음의 세 가지 연구문제- 첫째, 학습 리더의 특성, 둘째, CoP의 발달 단계별 학습 리더의 리더십 유형, 셋째, 학습 리더의 리더십 촉진 요인 등에 따른 연구 결과를 도출하였다. 첫째, CoP에서 학습 리더의 특성은 고전적인 의미의 강력한 추진력을 바탕으로 업무의 해결책을 제시하는 능력뿐만 아니라 CoP 구성원간의 신뢰를 구축하고, 개개인의 다양성을 인정하여 자기계발을 독려하며, CoP 활동이 원활이 이루어질 수 있도록 활동을 이끄는 능력이 요구된다. 둘째, CoP의 학습 리더는 구성원간의 신뢰를 구축하고 구성원을 독려시켜 CoP 활동에 몰입할 수 있도록 하여 팀워크를 극대화 시키는 능력이 필요하며, CoP 활동을 위한 혁신적인 주제와 CoP에 적정한 학습 주제를 선정하는 능력이 요구된다. 주제에 대한 토론 및 학습활동이 활발하게 이루어지도록 CoP 활동을 주재하는 능력과 CoP가 어려운 상황에 직면했을 때 해결방안을 제시하고 함께 풀어가는 능력, 구성원 개개인의 독창성과 다양성을 인정하고 개인의 능력 육성 및 자기 계발을 조장하는 능력 등도 갖추어야 한다. 셋째, 학습 리더의 리더십을 촉진하는 요인으로는 구성원들 사이의 신뢰, 적합성, 조직 차원의 제도적 지원 등이 제기되었다. 이들 요인은 서로 밀접하게 연결되어, 지식 창출 및 공유 장소로서의 CoP에 영향을 미치는 학습 리더의 리더십을 생성한다. 이상 CoP에 영향을 미치는 학습 리더의 리더십은, 불확실한 환경 속에서도 새로운 지식과 학습, 유용한 정보 등을 끊임없이 창출하고 공유하게 함으로써, 신속한 대응능력을 갖춘 자생적 학습 조직(viable learning organization)을 구축하는데 시사점을 제공한다.
Through a paradigm shift of learning definition, the perpective of learning has changed from activities of getting information without any active participation from tutores to a process of constructing knowledge through an interactive relationship with others. A new perspective through such learning definition has brought high interest on organizational or community learning with amounts of researches. This study insists that a leader’s leadership can be accelerated through the creation of active knowledge and the process of its sharing as the CoP members in the corporation participate. Knowledge creation and the its sharing process are not comprehensible in the micro viewpoints, but is understood through the interactions among the participants in the CoP practices. Leadership is influenced hugely by its corporate culture: individual uniqueness, and other various factors. In order for the successful role play of the leader, who has critical influence on the success of CoP building, one must explore factors that affect their implementation of the CoP. This study examined factors that affect the leadership in communities, and categorized leadership styles of the leaders. Through various leadership styles identification, categorized throught CoP’s development stages, this study attempted to explore ways to promote the leadership qualities of the leaders. In the selection of research subjects, voluntary and informal CoP in the workplace is deeply regarded. Considering these standards, CoP in 'S' Corporation’s has been selected for this study. After deciding on appropriate examples for the exploration of the study questions, the CoP activities and CoP information are collected as rearch materials through a meeting with the person in charge of the CoP. To examine various leadership styles of leaders who have influence on the creation of knowledge and the process of sharing in the CoP, this thesis extrapolated a conclusion through exploring the following research questions: (1) A leader’s unique qualities
(2) A leader’s leadership styles according to the CoP’s development stages
and (3) Factors that lead to promoting leadership. First, becoming a leader in CoP requires the ability to build trust among members, recognize diversity among individuals and encourage self-development, and facilitate CoP activity rather than the ability to suggest solution of performance with robust driving force of classical meaning. Second, learning leader in CoP needs a variety of ability - ability to construct trust among members, encourage members absorbed in the activity of CoP, and maximize teamwork, ability to select the innovated themes for CoP activity and appropriate learning theme to CoP, ability to preside CoP activity for activation of discussion and learning about theme, ability to suggest solutions and solve problems together when CoP confront difficult situations, and ability to recognize originality and diversity of members, foster member's capability, and promote self-development of members. Third, leadership of learning leader can be facilitated by organizational factors under the positive feedback. There are three main factors to facilitate leadership of learning leader in positive feedback
namely, interpersonal trust, relevance related to timing or work, and supporting system of organizations. These factors are closely connected and create leadership of learning leader in CoP. As a result of inter-disciplinary research between business management and educational technology, the leadership of learning leader can give successful ways of sustaining and enhancing employees' abilities for creating and sharing knowledge in organizations, and the meaningful implication for building a viable learning organization.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150472http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406165
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE