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경영 모의 게임을 기반으로 한 의사결정지원시스템 프레임워크 개발에 관한 연구

Title
경영 모의 게임을 기반으로 한 의사결정지원시스템 프레임워크 개발에 관한 연구
Other Titles
A study on developing Decision Support System framework based on Business Simulation Game
Author
권동환
Alternative Author(s)
Kwon, Dong-Hwan
Advisor(s)
김상수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
디지털 경제 시대의 도래와 지식사회로 접어들면서 우리사회는 기존에 느끼지 못한 급격한 변화를 경험하고 있으며 기업경영환경에도 많은 부분에서 새롭게 진화하고 있다(Efraim Truban, 2002). 최근에는 기업이 “어떻게 환경에 대응할 것인가?” 하는 문제가 기업의 미래를 좌우할 만큼 매우 중요한 과제로 떠오르고 있고 이러한 급변하는 환경에서 기업 구성원들의 창의적인 문제해결과 의사결정 능력이 기업의 존망을 좌우할 정도로 매우 중요하다고 인식되고 있다(김상수, 2005; 이영재, 2005). 그래서 해외에서는 이미 1990년대 초반부터 의사결정지원 시스템 기능을 탑재한 경영 모의 게임과 같은 체험 학습 도구를 활용하여 대학이나 기업의 경영 교육에 널리 이용하고 있다. 그러나 국내에서는 2000년도에 들어서 경영 모의 게임의 교육적 가치를 인식하고 관련 컨텐츠를 많이 개발하고 있지만, 경영 모의 게임과 의사결정지원시스템을 결합한 형태의 경영 교육 컨텐츠는 전무하다. 따라서 본 연구에서는 국내 현실을 반영한 경영 모의 게임인 Biz-Master 이용자들의 분석능력과 의사결정능력을 지원하기 위해서 의사결정지원시스템을 개발하였다. 본 연구의 수행 절차는 첫 번째로 국내·외 교육용 경영 모의 게임 현황조사와 주요 경영 모의 게임의 특성 분석을 한 다음에 의사결정지원시스템에 관련한 이론적 고찰을 수행하였다. 다음으로 시스템 모델과 시스템 구성요소를 중심으로 의사결정지원시스템 프로토타입 개발 방법론에 대해서 논의하였다. 본 시스템은 크게 데이터베이스 관리 시스템과 모델베이스 관리 시스템으로 나뉘어져 있다, 먼저 경영 모의 게임에서 산출된 데이터는 모두 데이터베이스 관리시스템에 입력되고, 각각의 시스템들에 활용되는 데이터는 모두 데이터베이스 관리 시스템에서 처리된다, 모델 베이스 관리 시스템은 성과 분석 시스템과 미션 관리 시스템으로 구성되어 있는데, 성과 분석 시스템은 드릴다운 구조로 개발되었으며, 미션 분석 시스템은 What-if 분석으로 다양한 상황에서 의사결정을 할 수 있고, 시스템 유연성이 확보되었기 때문에 사용자에 따라 맞춤형으로 분석도구를 이용할 수 있다. 마지막으로 본 연구는 경영 모의 게임의 분석능력을 높일 수 있고, 실제 의사결정지원시스템과 중역정보시스템을 개발하는데 유용하게 이용될 수 있는 효과가 기대된다.; As digital economy era and knowledge society advent, we undergo turbulent changes which never experience before and business environment evolves out of many parts. Recently, the question, “How do companies cope with the new situation?” is become important issue and people perceive importance of creative problem solving and decision making because these influence companies’ survive. So, experience learning tools such as business simulation game combined with decision support system are used from early 1990’s in foreign countries. However, it was not until early 2000’s that these contents were developed in Korea. Also, there are no contents such as business simulation game combined with decision support system in Korea yet. Therefore, we developed decision support system based on “Biz-Master” which is business simulation game reflected Korea business environment to improve data analysis and decision making ability of game users. First of all, as theory background, we researched the present state of business simulation game developed in domestic and foreign countries. Second, we analyzed character of major business simulation game. Third, we studied about decision making definition, decision making process, and decision support system. And then, we discussed decision support system development methodology focused on system model and components. This system organized database management system and model base management system. Database management system stores data which output from “Biz-Master” and processes it needing in each specific system. Model base management system organized “output analysis system” and “mission performance system.” “Output analysis system” was developed by mean of drilldown architecture. Also, user can make decision in various situations by mean of “What-if” analysis in “mission performance system.” Moreover, this system support on-demand analysis tool because of system flexibility. In conclusion, we expect to improve analysis ability of user and be useful for developing real decision making system and executive Information system through this research.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150441http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405661
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