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중국의 금융체제 개혁과 국유 상업은행의 민영화

Title
중국의 금융체제 개혁과 국유 상업은행의 민영화
Other Titles
The Privatization of State-owned Commercial Banks as the Core of Financial System Reforms in China
Author
김향철
Alternative Author(s)
Kim, Hyang-Chol
Advisor(s)
최생림
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
중국의 금융체제 개혁에 있어 주요한 한 축인 국유 상업은행의 민영화를 추진하는 과정에서 사회주의 경제체제 여건상 여러 문제점이 노출되고 있다. 국유 상업은행들의 장기간 금융 독점으로 인한 낮은 운영 성과, 도덕적 해이 등과 같은 미시적 차원의 문제뿐만 아니라 경제적 효율성보다 정치적, 사회적 안정을 우선해 온 역사적 배경, 국유 재산권 개혁의 한계 등 거시적 차원의 문제들도 존재한다. 따라서 중국 국유 상업은행의 민영화 과정에서는 일률적인 민영화 추진과 같은 단순 시장 메커니즘이 아닌, 금융체계, 재산권 개편, 주식제 개혁 등의 여러 요인들을 통합 관리, 감독하는 메커니즘이 요구된다. 즉 국유 상업은행의 민영화는 여러 개혁 목표를 통합적으로 고려해야 하고, 점진적으로 추진함으로써 금융 효율성의 제고와 경제의 안정적인 성장을 유지하는 것이 필요하다. 이러한 관점에서 볼 때, 중국의 민영화 과정에서 보여진 점진적인 불량채권 처리와 주식제 개혁, 상장을 통한 자금부족 문제의 해결, 철저한 법인관리, 그리고 국유주 주권권리 관리 등은 대체적으로 효율적인 정책으로 보여진다. 그러나 기대했던 성과 못지 않게 여러 가지 문제점이 나타나고 있는 것도 현실이다. 본 논문은 신제도경제학파 관점에서 중국의 금융체제 개혁의 핵심 과제로 인식되고 있는 국유 상업은행의 민영화에 대한 심층적인 분석을 통해 중국 국유 상업은행의 민영화가 보다 효율적, 효과적으로 추진되도록 하기 위한 몇 가지 대안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 시장친화적인 방식으로 증권시장의 활성화를 도모하여 국유 상업은행의 자금 부족에 따른 문제 등을 해결하는 것이 필요하다. 둘째,‘회사법’등의 법률제도를 마련하여 적절한 은행-기업관계를 구축하고, 금융재산권 거래제도와 상업은행의 시장퇴출 체계를 확고히 갖추도록 한다. 셋째, 은행의 정보공개 제도를 개선하고 은행업협회의 권한을 강화하여 협회의 자율적 관리를 유도하는 한편, 은행의 감독관리 법률체계를 확고히 하는 것이 필요하다. 넷째, 효과적인 금융위기 방어를 위해서는 금융위기 감독관리, 심의전문기구와 최종대출인 제도를 만들어 은행의 금융위기 감독관리를 위한 국제협력을 실현해야 한다. 다섯째, 상업은행의 시장진입 허가를 강화하고 외자를 유치하는 동시에 국내 민간자본을 은행산업에 투자하도록 유도하여 지하금융의 규모를 축소하고 중소기업에 대한 융자조건을 용이하게 해야 한다. 여섯째, 국유 상업은행의 운영 효율성을 높이고 법인의 인격화 관리, 인사제도와 보수제도를 개선하며, 효과적인 위기 식별과 평가시스템을 구축하는 것이 필요하다. 일곱째, 정부 투자의 심의를 강화함으로써 재정 균형을 달성하고, 국유 상업은행의 금융손실과 리스크에 대한 처리 방안을 마련하며, 국유 상업은행의 리스크 관리 시스템을 구축해야 한다.
Because of the socialistic economic system, some problems have appeared in the process of the privatization of state-owned commercial banks which is regarded as one of key financial system reforms in China. Those problems include not only the poor operation performance and the moral hazard caused by long-term monetary monopoly of state-owned commercial banks, but also the historical priority of political and social stability to economic efficiency and the structural limitation of government ownership. Accordingly, the traditional and simple market-oriented mechanism is not enough for the privatization of state-owned commercial banks in China. A total control and supervision mechanism is needed to consider various factors such as financial structure, ownership and stockholder rights. Gradual and progressive approaches are desirable for achieving the goals of the privatization like improved financial efficiency, sustained and stable economic growth, etc. From this point of view, Chinese government seems to have taken proper measures in the privatization process of government-owned commercial banks: the gradual write-off of bad loans, the shift to stock company, the settlement of lack of funds by stock market debut, the strict supervision of business operation, the management of state-owned stocks, etc. However, this study finds that those measures have not obtained excellent results yet because of various economic and political limitations. Therefore, this study suggests some alternatives for the privatization of state-owned commercial banks in China as follows. First, Chinese securities markets should be revitalized on the basis of market-oriented principles and thereby the insufficient fund problem of state-owned commercial banks should be solved without any excessive intervention. Second, legal supports are needed including the revision of ‘Corporation Law’ for the sound relationship between commercial banks and companies, the smooth transaction of financial ownership, and the rational liquidation of commercial banks from financial market. Third, more well-organized supervision systems are desired including the improvement of information release system of commercial banks, the autonomous supervision of Chinese Commercial Banks Association by giving them more power, and the establishment of bank supervision organizations to monitor and supervise the commercial banks based on the international standards. Fourth, some measures should be taken to streamline the money flow such as the regulation of market entry of commercial banks, the promotion policies of foreign capital investment, the inducement of black market money into bank industry, and the easy loan to small and medium enterprises with lower interest rates. Fifth, more efficient and effective bank operations should be strengthened by the improvement of personal management and compensation systems, the setup of financial risk management systems, the balanced budget of Chinese government, and the gradual write-off of bad loans.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150437http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406496
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