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한국과 홍콩 의류산업의 국제경쟁력과 수출마케팅 전략 비교

Title
한국과 홍콩 의류산업의 국제경쟁력과 수출마케팅 전략 비교
Other Titles
The Comparison of International Competitiveness and Export Marketing Strategies of Korea and Hong Kong Apparel Industry
Author
권영아
Alternative Author(s)
Kwon, Young-Ah
Advisor(s)
박재옥
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
한국 의류수출규모는 1990년 이후 지속적으로 하락하여 2005년에는 23억달러에 그치고 있어 세계시장에서 한국의류산업의 경쟁력은 90년대 이후 지속적으로 하락하였다. 그러나 홍콩은 2005년 의류수출규모 255억달러로 90년대 이후에도 꾸준히 성장해 왔으며 교역환경변화에도 세계주요시장에서 경쟁력을 유지하고 있다. 그 원인으로는 한국은 글로벌 마케팅 전략의 부재와 제품고부가가치화를 달성하지 못한 반면 홍콩은 국제적인 마케팅 역량과 유연한 생산 네트워크의 구축으로 세계 의류시장에서 경쟁력을 확보하고 있는 것으로 평가되고 있다. 이러한 관점에서 양국을 비교하여 한국의류산업의 국제경쟁력 향상에 필요한 전략을 찾아내는 것은 중요한 의의가 있다. 본 연구는 한국과 홍콩의 국제경쟁력을 파악하기 위해 의류수출 통계를 이용하여 미국과 EU에서 의류품목의 경쟁력 변화요인을 살펴보고 Porter의 다이아몬드 수정모델의 국제경쟁력 결정요인의 분류에 근거하여 양국의 국제경쟁력 결정요인들을 살펴보았다. 또한 기업의 경쟁?구조?전략 요인이 의류산업의 국제경쟁력에 많은 영향을 미치는 선행연구들에 근거하여 양국 의류기업들의 수출마케팅 전략을 살펴보았다. 측정도구로는 한국과 홍콩의 미국과 유럽시장에서의 수출통계자료와 미국과 EU의 수입통계자료를 사용하였으며 국제경쟁력 결정요인 및 수출마케팅 전략과 수출성과에 대하여 심층면접을 통한 질적 연구와 설문조사를 통한 실증적 연구를 병행하였다. 심층면접은 한국 기업 7명, 홍콩 기업 7명 총 14명을 대상으로 실시하였으며 설문지는 한국은 46부를 회수하였으며 홍콩은 44부를 회수하였다. 자료의 분석은 양국의 구미시장 경쟁력 변화요인을 살펴보기 위해 불변시장점유율 분석을 하였으며 한국과 홍콩의 국제경쟁력 결정요인을 살펴보기 위해 상관관계분석과 단계적 회귀분석을 실시하였다. 국제경쟁력 결정요인별 중요도의 차이를 밝히기 위해 항목별 평균값을 비교하여 분석한 후 질적 연구 결과와 비교하였다. 수출마케팅 전략 항목의 신뢰도를 측정하고 차원을 밝히기 위해 요인분석하였으며 수출성과의 차원을 규명하기 위해 확인적 요인분석을 하였다. 수출마케팅 전략이 수출성과에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였으며 기업의 내외부환경요인과 수출마케팅 전략, 수출성과와의 관계를 규명하기 위해 경로분석 실시후 질적 연구결과와 비교하였다. 본 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국은 미국과 EU 시장에서 2003년 대비 2005년 수출액이 순감소하였는데 이 중 경쟁력 요인에 의한 변화가 가장 큰 것으로 나타났다. 홍콩은 두 시장에서 순증가하였고 경쟁력 요인에 의한 순증가가 가장 큰 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 한국 의류 제품의 국제경쟁력은 최근 3개년 간 급격히 하락한 반면 홍콩 의류제품의 국제경쟁력은 성장하였음을 나타내주는 것이다. 둘째, 한국과 홍콩의 국제경쟁력 결정요인을 살펴본 결과 전반적으로 한국기업들은 대부분의 국제경쟁력결정요인 항목들이 수출성과에 중요한 영향을 미치고 있다고 생각하는 것으로 나타났으며 홍콩 기업들은 요소조건이나 수요조건과 같은 기본 요인들에 대해 그다지 심각하게 고려하지 않는 것으로 나타나 양국 의류수출환경의 차이에 대해 알수있다. 셋째, 한국과 홍콩 의류수출기업의 수출마케팅 전략에 대해 알아본 결과 다음과 같다. 수출마케팅 항목은 유연반응전략, 마케팅 기획전략, 경로관계전략, 제품전략, 판촉 서비스전략 요인으로 분류되었다. 한국은 마케팅기획전략, 유연반응전략, 판촉서비스 전략 요인이 전체 수출성과에 영향을 미치는 것으로 나타났고 홍콩은 모든 요인이 전체 수출성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업의 내외부환경이 수출마케팅 전략과 수출성과에 미치는 영향에 대한 경로분석 결과 한국기업은 외부환경요인과 유연반응서비스 전략요인, 전략적성과요인 간의 경로만이 검증되었고 홍콩은 내부환경요인과 마케팅기획전략 요인, 제품전략요인, 판촉서비스전략요인과 전략적성과요인 및 조직만족도성과요인의 경로가 검증되었다. 또한 외부환경과 마케팅기획전략, 경로관계전략과 조직만족도 성과요인과 전략적성과요인 간의 경로도 검증되었다. 이상의 연구결과를 통해 한국의류산업은 홍콩과 비교해 세계시장에서 경쟁력이 약화되었음을 알수있다. 한국기업들은 이에 대응해 바이어들에게 적시배달이나 짧은 리드타임, 빠른 문제해결, 바이어의 요구에 신속한 대응 등의 서비스를 제공하려고 노력하고 있는 것으로 분석되었다. 그러나 홍콩기업들은 의류제품이나 소재개발 및 트렌드 및 다양한 시장정보제공, 품질관리 및 수출경로간 협력관계 구축, 판촉서비스의 제공 등 다양한 수출마케팅 전략을 수행하여 높은 수출성과를 달성하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 한국의류산업의 국제경쟁력 향상을 위해서는 의류수출기업들의 다양한 수출마케팅전략이 수행되어야 할 것이다.; While the export volume of the apparel product in Korea was 5.8 billion US dollars in 1990, it was shrunken by 2.3 billion US dollars in 2005, which means the competitiveness of Korea apparel industry has been declined. However, Hong Kong has been shown the record of 25.5 billion US dollars in 2005 in the export volume of the apparel product. It implies that Hong Kong has kept the competitiveness in the global apparel market. These difference between Korea and Hong Kong is been analyzed due to the lack of global marketing strategy and high value product of Korea and the competitiveness of global marketing and the flexible production network of Hong Kong. In this point of view, the comparison of the international competitiveness of the apparel industry between the two countries has a significance for the finding the strategy for the Korean apparel industry. This study examined the change of competence of Korea and Hong Kong in the US and EU market using apparel trade statistics in order to understand the current status of the international competitiveness of the two nations. Then it compared with the differences of the determinants of the international competitiveness of the two countries based on Porter’s revised diamond model of the international competitiveness. It also analyzed the differences of the export marketing strategies between the firms of Korea and Hong Kong resting on the arguments of the previous researches which the firms’ rivalry·structure·strategy components affected on the international competitiveness of the apparel industry. Apparel trade statistics of Korea, Hong Kong, US, and EU, between year 2003 and 2005, the 14 in-depth interviews of the management level of the apparel export firms, and 90 questionnaires were used to measure the determinants of the international competitiveness and the export marketing strategy of the two countries. The results were as follows: First, Korea’s apparel export volume was declined 2005 compared to 2003, which showed the competitiveness was the major factor for the decrease. On the contrary, Hong Kong recorded increase in the same period which was the change of the competitiveness factor was the main cause of the increase. Second, the influence of the external environmental factor on the flexible service strategy factor was significant for the strategic export performance factor in Korea’s apparel export firms. In Hong Kong’s case, the paths were verified from internal environmental factor on the marketing planning strategy factor, product strategy factor, promotion service strategy factor to the strategic export performance factor and organizational satisfaction performance factor. External environment on the marketing planning strategy and the channel relationship strategy to the organizational satisfaction performance factor and the strategic performance factor were verified. From the above results, the competitiveness of Korea apparel industry in the global market has been weakened compared to the Hong Kong’s. The apparel export firms in Hong Kong have been developed the various export marketing strategy such as the offering the market information, quality management, building the channel relationship, and the offering the promotional services. Hence, various export marketing strategy need to be developed for the improvement of the international competitiveness.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150307http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406688
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Ph.D.)
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