669 0

프랑스《국민음악협회》에 관한 연구 : 19세기 후반 프랑스 기악음악의 르네상스

Title
프랑스《국민음악협회》에 관한 연구 : 19세기 후반 프랑스 기악음악의 르네상스
Other Titles
A Study on the Socié té Nationale de Musique : The Renaissance of French Instrumental Music in the end of 19th century
Author
윤정연
Alternative Author(s)
Yoon, Jung-Jeon
Advisor(s)
권송택
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
19세기 프랑스는 정치적으로 매우 혼란스러웠으며 경제적, 과학적 발전의 시기이기도 했다. 1789년 프랑스 대혁명을 시작으로 한 프랑스 시민 계급의 분열, 부르주아 계층의 번성, 제2공화정 동안 급격히 이루어진 파리 재건 사업, 과학 기술의 급속한 성장 등은 빠르게 변화하고 발전하는 프랑스 파리를 대변해 준다. 프랑스는 다른 국가와는 달리 수도 파리를 중심으로 모든 문화적 · 경제적 발전이 이루어졌다. 또한 여러 차례 개최된 만국박람회를 통해 국제적인 문화교류의 장을 마련했다. 19세기 프랑스의 음악분야는 ‘오페라’라는 한 장르로 말할 수 있다. 특히 세기 중반부터 발전하기 시작한 오페레타는 프랑스 시민의 오락으로 자리 잡게 되었다. 오펜바흐에 의해 시작된 오페레타의 번성은 비평가들에 의해서 프랑스 음악의 질을 떨어뜨리는 요인으로 자주 지적당했으며, 특히 1870년 보불전쟁 후 예술에 대한 자아 반성의 목소리가 높아지면서 오페레타 대신 기악음악의 발전에 관심이 높아졌다. 프랑스-프로이센 전쟁(이후 보불(保佛)전쟁)후 바로 창단된 《국민음악협회》는 19세기 마지막 몇 십년동안에 프랑스 기악음악의 부흥을 이끈 중요한 상징이었다. 당시 기악음악은 다양한 미학적 관점이 반영되면서 혁신적이기보다는 절충적인 모습을 가지고 있었다. 《국민음악협회》의 작곡가들에 의해 당시 프랑스 기악음악이 주도되었으며, 이후에도 수많은 기악음악 단체의 창단과 활동을 이끌어냈다. 이러한 배경에도 불구하고 프랑스 음악사 속에서 이 중요한 시기 동안의 《국민음악협회》의 활동과, 파리 음악생활에서의 이 협회의 역할은 거의 알려져 있지 않는 게 사실이다. 이 논문에서는 19세기 프랑스의 역사와 문화적 발전, 그리고 프랑스 음악의 중요한 계기가 된 1870년 보불전쟁을 기준으로 이 전과 후의 음악생활을 비교해 볼 것이다. 또한《국민음악협회》가 설립된 배경과 목적을 알아보고 협회 설립자인 까미유 생상즈와 이후 이 협회를 이끌게 되는 프랑크 세자르를 중심으로 협회 음악가들의 활동이 어떻게 이루어졌는지 살펴보게 될 것이다. 특히 《국민음악협회》에 관한 자료로는 이 협회에 관한 연구로 학위를 취득한 미하엘 스트라서(Michael Strasser)의 박사학위논문 「아르스 갈리카: 19세기 후반 프랑스 음악에서 《국민음악협회》와 그것의 역할 Ars Gallica: The Societe Nationale and Its Role in French Musical Life, 1871-1891」(Ph. D. diss., Urbana-Champaign: University of Illinois, 1998)과 논문 “프랑스《국민음악협회》와 그 반대편에 선 사람들: 1870년대 독일 침투에 따른 음악 정치학”(The Societe Nationale and Its Adversaries: The Musical Politics of 'L'Invasion germanique' in the 1870s)을 참고하였다.; The realm of the 19th-century French music is represented as a word 'Opera'. Especially the Operetta concerts were increased a lot and placed on the center of the Parisian's entertainment. The prosperity of operetta by Offenbach was pointed as one of the key elements which degrades the quality of French music. After the Franco-Prussian War, the louder voices of self-criticism about music was, the more interest showed Parisian about instrumental music against operetta. The Societe nationale de musique has long been acknowledged as an important symbol of the French musical renaissance that occurred during the last decades of the 19th-century. During this period, the instrumental music evolved in environment of an eclectic mix rather than renovation representing a variety of aesthetic viewpoints. The instrumental music at that time was led by the Societe members, an then was guided to establish and act for many musical organizations. In spite of this fact, very little is known of the organization's history or of the precise nature of its role in the musical life of Paris during this crucial period in French musical history. This study consists of: 1) the examination of the 19th-century French historical and cultural development. 2) the comparison of the musical life between before and after the Franco-Prussian War that was important for the 19th-century French musical history, 3) the search for the backgrounds and the purpose of the foundation of the Societe nationale de musique. Finally, I examined the major Societe musicians including Camille Saint-Saens and Cesar Franck for the effect of French music in the 19th-century.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150269http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406670
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE