744 0

Alberto Ginastera Piano Sonata No.1 Op.22에 관한 연구

Title
Alberto Ginastera Piano Sonata No.1 Op.22에 관한 연구
Other Titles
A Study of Alberto Ginastera Piano Sonata No.1 Op.22
Author
김자영
Alternative Author(s)
Kim, Ja-Young
Advisor(s)
장리리
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
히나스테라는 (Alberto Ginastera : 1916-1983)는 20세기 아르헨티나의 대표적인 작곡가이다. 그는 아르헨티나의 민족정서를 근간으로 전통적인 민속요소와 현대적인 기법을 독창적으로 조화시켜 청중에게 쉽게 다가갈 수 있는 음악을 작곡하였다. Piano sonata No.1, op.22 는 1952년에 작곡 되었고, 그의 중기 작품에 속한다. 이 곡은 4악장의 구조로 되어있는데 제 1악장은 전통적인 소나타 형식이며, 제 2악장은 스케르초풍의 론도형식을 취하며, 제 3악장과 제 4악장은 각각 3부 형식을 취하고 있다. 그는 이 곡에서 고전적 형식에 기초를 두면서 말람보(malambo) 리듬, 가우초(gaucho)의 기타코드 등의 아르헨티나의 민속음악 요소와 12음렬, 복조성, 오스티나토 음형 등 현대적 음악요소를 독특하게 융합시켰다. 본 논문에서는 Piano sonata No.1, op.22의 분석을 통하여 히나스테라가 아르헨티나의 민속적 요소와 20세기 현대적 요소들을 잘 조화시켰음을 알 수 있다.; Alberto Ginastera is one of the representative Argentine composer in 20 century. He is a musician that harmonized Argentine traditional folk music and modern technique and sublimated into his own original and unique music. His music style is divided into 3 period which are Objectivenationalism, Subjective Nationalism and Neo-Expressionism. In the first period, Objective Nationalism Period, his music directly expresses the character of the Argentine Traditional/Folk Music. In the second period, Subjective Nationalism Period, his music now expresses the character of the Argentine Traditional/Folk Music in symbolic style. And finally, in the Neo-Expressionism Period, he starts using modernistic expression techniques for his music. Piano Sonata No.1 Op.22, composed in 1952, has four movements. In this work, he used modern techniques, such as frequent meter changing, bitonality, highly syncopated rhythmic pattern, ostinato bass, 12tone-row, and percussive effect by using cluster chords. At the same time, he showed his unique nationalism by using the pentatonic-scale and the parallel 3 from Inca and criolla music, malambo rhythm and guitar chord of the gaucho. In conclusion, despite the various composing techniques shown in Ginastera's works, the consistent trait is using traditional way of expression. The musical feature of his work is the coordination of the traditional form, modern musical language, and his own unique nationalism, based on the Argentine folklore.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150256http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405278
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE