306 0

유아교육기관원장의 변혁적지도성과 교사의 교직헌신이 교사효능감에 미치는 영향

Title
유아교육기관원장의 변혁적지도성과 교사의 교직헌신이 교사효능감에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Director's Transformational Leadership at the Early Childhood and Commitment to Teaching on Early Childhood Teacher Efficacy
Author
심윤희
Alternative Author(s)
Sim, Yun-Hee
Advisor(s)
노종희
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
유아기의 발달 특성상 유아 교사의 교육신념은 유아들에게 직접적인 영향을 미치게 되므로 교사효능감은 유아기 교육을 담당하는 유아교사에게 매우 중요한 변인이다. 본 연구에서는 유치원과 어린이집에 근무하는 유아교사를 대상으로 교사효능감에 영향을 미치는 외재적 요인인 원장의 변혁적지도성과 교육적 신념의 내재적 요인인 교직헌신에 따라 어떤 영향을 받는지 살펴보았고 특히, 유아교사에게 최근 강조되는 전문적 자질 중 교육관영역인 교직헌신에 따라서 원장의 변혁적 지도성이 교사효능감에 미치는 효과가 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 연구 결과, 원장의 변혁적 지도성은 교사효능감에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며 유아교사의 교직헌신 역시 교사효능감에 많은 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 유아교사의 교직헌신 수준의 높고 낮음에 따라 원장의 변혁적 지도성과 교사효능감의 관계가 어떻게 달라지는지 확인해보고자 하였다. 그 결과, 유아교사의 교직헌신 수준이 낮은 집단보다 높은 집단에서, 원장의 변혁적 지도성은 교사효능감과 더 많이 관련되었음을 알 수 있었다. 이렇듯 유아교사의 교직헌신 수준의 높고 낮음에 따라 원장의 변혁적 지도성과 교사효능감의 관계가 달라진다는 것을 보다 구체적으로 살펴보면 유아교사의 교직헌신이 높은 집단에서는 원장의 변혁적 지도성 수준이 낮을 때 보다는 높을 때, 교사효능감에 더 영향력을 발휘하였으나 유아교사의 교직헌신이 낮은 집단에서는 원장의 변혁적 지도성 수준이 교사효능감에 주는 영향력이 크지 않음을 알 수 있었다. 그러므로 유아교사의 교직헌신 수준은 원장의 변혁적 지도성효과를 조절해줌을 확인할 수 있었다. 이로써 유아교사의 교직헌신은 교사의 전문성을 강조하는 전문적 헌신이라는 새로운 개념의 변인으로 교사효능감에 영향을 미치는 중요한 내재적 요인임을 발견할 수 있었다. 이상의 연구결과를 통해 첫째, 원장의 변혁적 지도성 행동이 교사효능감에 영향을 미칠 수 있음을 밝혔고 둘째, 유아교사가 지녀야 하는 교직에 헌신하는 태도는 교사가 유아에게 영향력을 미칠 수 있다고 믿는 신념에 영향을 주는 내재적 요인으로서 유아교사의 역할 중 전문적 자질을 키우는 데 필요한 요인으로, 유아교사의 교직헌신은 원장의 변혁적 지도성의 효과를 조절해주는 변인임을 밝혔다는데 본 연구의 의의가 있다.; Given the particular nature of early childhood development, a teacher’s educational beliefs exert a direct influence on young children; therefore, teacher efficacy can be considered a very important factor for teachers responsible for early childhood education. In this study, I have examined how early childhood teachers at kindergartens and day care centers are influenced by the external factor of a director's transformational leadership which has an impact on teacher efficacy, as well as the internal factor of commitment to teaching which is an important quality for educational belief. In addition, I have also observed the relationship between a teacher’s commitment to teaching and the impact of a director’s transformational leadership on teacher efficacy. The study reveals that the impact on teacher efficacy is great in organizations with great transformational leadership from the director but less significant in organizations with lesser leadership from the director. Moreover, the higher an early childhood teacher’s commitment to teaching, the greater the impact a director’s leadership has on teacher efficacy. Using these findings as a foundation, I have tried to determine how a teacher’s commitment to teaching affects the extent to which a director’s transformational leadership has an impact on teacher efficacy. As a result, I have learned that a director’s leadership has a greater impact on teacher efficacy when an educator’s commitment to teaching is higher. This study takes a closer look at the specific manner in which the relationship between a director’s transformational leadership and teacher efficacy depends on a teacher’s commitment to teaching. In organizations in which the teachers’ commitment to teaching is high, the impact on teacher efficacy is greater when the director’s transformational leadership is greater. In contrast, in organizations in which the teachers’ commitment to teaching is low, the director’s transformational leadership has little impact on teacher efficacy. Therefore, it can be concluded that the level of a teacher’s commitment to teaching affects the efficacy of a director’s leadership. In this study, I have also confirmed that a teacher’s professionalism and talent vary, depending on special factors. Thus, it is demonstrated that an early childhood teacher’s commitment to teaching is an important internal factor affecting teacher efficacy in the newly recognized concept of professional commitment which emphasizes the teacher’s professionalism. In sum, I have concluded the following using the study’s findings briefly mentioned above: firstly, the level of a director’s transformational leadership has an impact on teacher efficacy; secondly, the commitment to teaching necessary for early childhood teachers is an internal factor for the belief in their influence on young pupils, and therefore also an important factor in cultivating an early childhood teacher’s professional talent. Finally, this study’s significance lies in having confirmed the importance of a teacher’s commitment to teaching as the chief factor affecting the efficacy of a director’s transformational leadership.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150253http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406295
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EARLY CHILDHOOD EDUCATION(유아교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE