671 0

한국 대학생들의 영어쓰기 전략에 관한 연구

Title
한국 대학생들의 영어쓰기 전략에 관한 연구
Other Titles
A study on English writing strategies used by Korean university students
Author
오희정
Alternative Author(s)
Oh, Hee-Jeong
Advisor(s)
김임득
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 논문의 목적은 한국 대학생들을 대상으로 영어 글쓰기 전략 중 상위인지 전략과 인지전략 사용에 대해 알아 보고자 한다. 구체적으로 우리나라 대학생들이 영어로 글을 쓸 때 어떠한 전략을 사용하는지에 대해 살펴보고, 영어 학습자들의 쓰기 수준에 따라 영어로 글을 쓸 때 어떠한 전략적 차이가 있는지를 분석해 보고자 한다. 또한 어떠한 전략이 상위 하위 집단 에서 확연히 차이가 나도록 쓰이는지를 알아보고자 한다. 이를 위하여 서울 소재 남여 대학생 20 명을 연구대상으로 하고 5 주간 학생 1 인당 3 회에 걸쳐 총 60 회에 걸쳐 연구를 진행하였다. 우선 설문지를 바탕으로 학생들이 영어 글쓰기에 사용하는 전략을 분석하였고, 원어민 두 명의 평가를 통해 학생들을 상위 하위 집단으로 나누고 각 집단의 영어 쓰기에서의 전략적 차이를 알아보았다. 마지막으로 T-검증을 통해 상위 하위 집단의 상대적 전략적 차이를 명확히 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 대학생들의 영어 쓰기 전략을 분석한 결과 상위인지전략 중에서는 모니터링(monitoring)을, 인지전략 중에서는 명확화(clarifying)와 작성(composing)을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 또한 한국어의 사용빈도는 낮은 경향을 보였다. 둘째, 학습자들의 영어 쓰기 수준에 따른 전략의 차이를 알아보기 위해 상위 집단과 하위 집단으로 나누어 비교해 본 결과, 상위 집단의 학생들은 위 전체적인 대학생들과 비슷한 결과를 나타내면서 인지전략 중 사전지식활용(invoking prior knowledge)과 정보구성(organizing information)도 많이 사용하였다. 반면 하위 집단의 학생들은 인지전략 중 작성(composing)을 많이 사용하였다. 두 집단 모두 작성(composing) 중 ‘처음부터 영어로 글쓰기’ 전략을 가장 많이 사용하였다. 셋째, T-검증에서는 상위 집단 학습자들이 상대적으로 상위인지전략의 모니터링(monitoring)과 인지 전략에서는 정보구성(organizing information)과 작성(composing)에 뚜렷한 전략 사용을 보였다. 반면 하위 집단 학습자들은 상대적으로 작성(composing) 중 ‘한국어로 먼저 쓰고 영작하기’와 ‘영어로 쓸 때 떠오르지 않는 표현은 한국말로 쓰기’ 전략을 뚜렷하게 많이사용했다. 위 결과를 종합해 볼 때 학생들이 많이 사용하는 전략과 그렇지 않은 전략에는 뚜렷한 차이가 있었고 상위 하위 집단에 따라 사용하는 전략도 달랐다. 이는 영어 쓰기 수업 시간에 상위 집단의 학생들이 사용하는 글쓰기 전략을 분석하여 전략 사용에 관한 지도(Strategy Based Instruction)를 체계적으로 실시하고 학생들이 자신의 쓰기 전략을 파악하여 더 효과적이고 질 높은 글쓰기를 할 수 있도록 해야 한다는 점을 시사한다. 그러면 학생들은 영어 글쓰기에 대한 자신감을 갖고 스스로 쓰기 전략을 효율적으로 사용할 수 있는 자율성을 갖게 될 수 있을 것이다. 또한 지속적이고 조직적인 쓰기연습을 통하여 좋은 글쓰기 전략을 사용할 수 있도록 훈련해야 한다.; The purpose of this study is to first analyze the meta-cognitive and cognitive strategy use of Korean university students when writing an English essay, and then to compare the differences in strategy use between high proficiency and low proficiency learners. An increasing focus on productive skills such as speaking or writing in Korean English education makes it important to look into what learners actually do when they learn, especially in the difficult task of learning to write. While studies on English writing are receiving increasing attention these days, little research has investigated strategy use, especially in an EFL situation in Korea. Findings in this study clearly show the most and least frequent uses of strategies by Korean university students. The frequencies are analyzed through a revised model of writing strategy criteria. Additionally, the differences in strategy use between high proficiency and low proficiency groups in this study suggests the increasing importance of strategy based instruction for effective writing in English classes. Twenty intact group participants in a university in Korea participated in the study. The participants wrote an essay on a given topic for 30 minutes using pencil and paper without a dictionary, and then answered a 20-item questionnaire. This whole process was conducted three times once a week for a total of 60 sets of essays and questionnaires. Meta-cognitive and cognitive strategy use was analyzed through the questionnaires and two native English speakers evaluated the essays to divide the students into high proficiency and low proficiency groups. A T-test was used to analyze which strategy each group used more often compared to the other group. The result showed that first, in general, participants in this study more frequently used composing and clarifying as cognitive strategies. Composing strategies were starting to write in English from the beginning and thinking about a word to oneself before writing it down. They also frequently used monitoring as a meta-cognitive strategy. According to the results, the participants tended to use Korean less frequently when writing in English. Secondly, the high proficiency group of the participants, similar to the result above, also frequently used invoking prior knowledge and organizing information as cognitive strategies. The low proficiency group used composing, especially thinking about a word or a sentence to oneself before writing it down and starting to write in English from the beginning, more frequently. Lastly, the result of the t-test shows that the high proficiency group more frequently used monitoring, organizing information, and composing strategies, while the low proficiency group apparently used composing strategies. Based on the overall results, this study suggests the following practical implications for English writing classes in Korea. First, English writing teachers should be aware of student writing strategies in order to help their students become better writers. Second, in order for them to write more effectively, strategies frequently used by good language learners should be systematically taught to students in every English writing class. This promotes self-confidence in English writing, and also encourages increased autonomy among learners. Lastly, more writing practice should be provided in English writing classes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150234http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406692
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE