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포스트 할리우드 시대의 미국영화 산업에 대한 연구

Title
포스트 할리우드 시대의 미국영화 산업에 대한 연구
Other Titles
The Study of Contemporary American Film Industry in the Post Hollywood Era
Author
송낙원
Alternative Author(s)
Song, Nak-Won
Advisor(s)
정용탁
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본고는 1980년대 이후부터 2000년대 초까지 산업이라는 측면에서 새로운 패러다임의 변화를 가져왔던 포스트 할리우드 시대의 현대 미국영화 산업에 대한 연구를 목적으로 한다. 이 논문에서는 할리우드의 시기 구분을 네 가지 시기로 한다. 첫 번째는 1900년 초기부터 1920년까지 스튜디오 설립 전단계, 두 번째는 1930년대에서 1950년대 초까지의 스튜디오 고전시기, 세 번째는 스튜디오가 극장 체인을 포기하고 텔레비전 제작에 뛰어들고 독립영화에 투자와 배급을 시작하던 1960년대에서 1970년대까지, 그리고 네 번째가 미디어 그룹간의 수직 통합화가 이루어지고, 스튜디오도 미디어 그룹의 일부로 재편되어 다시 극장 체인을 계열사로 포함시킬뿐 아니라, 실제 극장 보다 더 큰 이윤을 얻을 수 있는 비디오 시장, 케이블TV, 공중파 TV, 위성 TV등의 상영 경로(Window)를 다각화하던 1980년대에서 현재까지이다. 특히, 이 시기를‘포스트 할리우드’(Post-Hollywood)라고 규정했다. 이를 통해 본 연구자는 미국영화 산업의 분석과 고찰을 위해 세 가지 구체적인 연구문제를 상정했다. 그 첫째가 파이낸싱 시스템의 변화다. 스튜디오 시스템에서 스튜디오가 장악한 가장 큰 이윤 창출 수단은 영화에 대한 투자와 배급망 구축이다. 고전시기에는 촬영장을 실질적으로 소유하고, 스튜디오에 전속 영화감독과 배우는 물론 촬영 스텝, 목수, 주차관리원까지 두었지만 이제 기업 조직을 효율화시키기 위해 대부분의 스튜디오는 대규모 촬영장을 팔거나 이전하고 전체 투자, 배급하는 영화의 일부만을 자체 제작한다. 과연 네트워크 조직으로 변화된 포스트 할리우드에서는 어떤 방식의 파이낸싱을 통해 독립제작사와 신뢰 관계를 쌓고 타산을 이용해 네트워크를 유지하는지를 연구했다. 두 번째 연구문제는 멀티플렉스 극장 체인 시스템이다. 포스트 할리우드의 상징인 블록버스터 영화는 대규모 홍보마케팅과 와이드 릴리즈 상영 덕에 막대한 제작비의 단기 회수가 가능해졌다. 본 연구자는 영화 산업의 구조 변화에 멀티플렉스와 상영 시스템이 어떤 역할을 수행하는지 분석했다. 세 번째는 새로운 네트워크 조직에 편입되는 윈도우들이다. 일반적인 기업 구조에서는 사업 다각화라 칭할 수 있고, 영화의 가치 사슬과 홀드백 기간을 고려하면 이걸 새로운 수직 통합화라 부를 수 있는데, 비디오/DVD, TV방송, 케이블방송, 인터넷 VOD 등 다양한 윈도우의 증가는 영화 산업의 수익 구조를 변모 시켰을 뿐만 아니라 영화 산업의 속성까지 변화시켰다. 그리고, 비디오/DVD 수익과 해외 마켓에 전체 수익의 2/3를 의존하는 미국영화 산업은 유사 기업을 합병하고 거대 엔터테인먼트 그룹화 하면서 느슨한 형태의 네트워크 구조에서 새로운 가치 사슬을 파생시키고 있다. 결론에서는 위의 파이낸싱, 멀티플렉스 극장, 새로운 윈도우의 세 연구문제가 네트워크 조직화된 현대 미국영화 산업에서 변화를 이끌었고, 그것이 어떤 차이점으로 1980년대에서 2000년까지 포스트 할리우드라는 영화 산업 패러다임을 결정지었는지 가장 큰 특징들을 정리했다. 그리고, 이런 영화 산업의 구조 변화가 1990년대 이후 급변한 한국영화 산업과 비교해서 어떤 유사점과 상이점을 보이는 가를 비교 고찰하고, 한국 영화 산업의 현재를 진단하고 미래의 발전에 필요한 조언으로 정리했다.; In 1980s to 1990s, the Post-Hollywood Era defined as a second New Hollywood, a variety of investment and operating strategies have tried in the mega entertainment industry. This changing has led to fundamental alterations in the structure and elements of the segment. Most of Major studio became a important part of the big media company. Many film studios and broadcasting networks combined in the New Vertical integration strategy. Multi-national capital and new digital technology have led this new stage of hollywood. The most crucial point of shift into the Post-Hollywood is changing of the financial system. Chapter 4 explains the various ways in which the five basic financing, production, and distribution options combined. The first is Studio In-house production and distribution, in which the studio finances from development to distribution of the project. The independent producer attached to it is considered an employee of the studio. The second is PFD agreement, in which the project is submitted to the studio by an independent producer as a complete package and studio provides all finance. The third is Negative pickup arrangement, in which the distributor buy the original negative with the rights to distribute when the delivery is completed. The fourth is Acquisition deals, in which the distributor provides only distribution, P&A, but the producer finances the production cost. The fifth is Rent-a-distributor deals, in which the independent producer finances the all production and distribution cost. The net profit might be more than other financing way, but studios are not likely to make effort for the film on the marketing of rent-a-system. Chapter 5 analyzes the contemporary american theatrical exhibition industry from the mid-1980s throughout 1990s to the early 2000s, and checks the main points to make the deep and rapid change of exhibition window's paradigm. The strategies hold the top multiplex and megaplex cinema chains in the media merging age, were concentration, vertical integration, and diversification. These became to the major trend to increase in both screens and product supply, especially blockbuster movies. However, by early 1990s, all three strategies were abandoned because of they exposed themselves as weak in their ability to improve the profit or the dealing power with the distributors. The cinema chain have already pressured under the heavy debt spent to build new multiplex sites and M&A other exhibition chain, but the net profit couldn't turn to the positive. Through the mid-1990s, new competitors and old rivals in the american theatrical exhibition industry have concentrated on getting back to basic, the show of the motion picture itself. Chapter 6 analyzes new paradigm shifting to digitalize every windows and pipelines in the current American Film Industry. To determine how active the changes are, it would need to draw the map; every windows in the distribution chain for which the movies are still most important inputs. Definitely, the hollywood studio that also is a part of mega media group can dominate the more widely spread out theater circuits so the studio has hold the chance to break the wall between Analogue film and Digital data, but DCI, the new official digital cinema representative of hollywood, begins to move recently to protect their profits and rights and to initiate D-Cinema in the Digital Era. Broadcast TV was the first new technology and service to open a new exhibition window for theatrical films after their runs. While the Hollywood studio first boycotted this new technology to protect their traditional theatrical exhibition, they soon understood the TV could provide more profits even after the theatrical show was over. They made another exhibition window for network and syndication TV, usually a few years after the movie circulated enough in the domestic theater industry. As new succeeding technologies, such as Video, Cable TV, Satellite TV, pay-per-view, and now the Digital paradigm; DVD, Digital cable TV, VOD on the internet have arrived, Hollywood welcome them. The studios adjust and control their distribution and exhibition sequence accordingly to maximize the present value of profits across the many new windows. The most current Windowing is VOD provided via both the broadband internet service and the digital cable TV.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150229http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406658
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
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