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현대 패션디자인에 나타난 퍼놀로지 현상에 관한 연구

Title
현대 패션디자인에 나타난 퍼놀로지 현상에 관한 연구
Other Titles
A Study on the balance of Fun and Technology Phenomena Shown in the Contemporary Fashion Design
Author
함수민
Alternative Author(s)
Ham, Soo-Min
Advisor(s)
이수철
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인간과 과학의 관계가 더욱 밀접해짐에 따라, 첨단기술이 우리의 상상력과 창의성을 표현하는 주요수단으로 활용되고 있는데 새롭고 신선한 아이디어가 어디서나 각광을 받고, 해학과 재미가 디자인에서 매우 중요한 요소로 자리 잡게 되면서 컴퓨터를 통해 즐거움을 추구하려는 퍼놀로지(Funology - Fun, Technology)라는 새로운 디자인 컨셉을 탄생 시키면서 현대인들의 주된 가치관으로 재미와 기술이 논의되고 일상생활 양식이나 문화 현상에 첨단기술(Technology)에 재미(Fun)를 더한 퍼놀로지 현상들이 나타나고 있다. 퍼놀로지 패션은 일반적인 시각으로 감성을 자극하며 놀람과 웃음을 자아내게 한다. 최근 패션에 자주 등장하고 있는 퍼놀로지 요소는 이제 하나의 새로운 트렌드(Trend)로 자리 메김 되었으며, 시즌마다 디자이너들에 의해서 새로운 디자인으로 선보이며 패션 일반의 흐름을 가속화시키고 있다. 현대 패션에 퍼놀로지 특성들이 빈번하게 보여 지고 있음에도 불구하고, 현재까지 이에 대한 본격적인 연구는 활발하게 진행되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 인간과 과학의 관계가 더욱 밀접해짐에 따라 시각적인 재미를 통해 즐거움을 추구하려는 퍼놀로지(Funology-Fun,Technology)라는 새로운 현상을 현대 패션 디자인에 반영되어 나타나는 다양한 활용들을 표현방법에 따른 분류와 조형 특성의 분류로 나누어 분석하였다. 그리고 패션디자인에 나타난 퍼놀로지 현상을 감각별로 나누워 분석하여 퍼놀로지 현상을 퍼놀로지의 가장 큰 특징인 재미의 세 가지 이론에 근거하고 구조화하여 퍼놀로지의 현상에 대한 본질을 규명하고 퍼놀로지 현상이 패션에 나타난 표현 형식과 의미를 파악하고자 했다. 이에 패션에서 나타나는 트렌드(Trend)를 가장 한 눈에 알아 볼 수 있는 방법으로 2000년 이후 나타난 프레타 포르테 여성복 컬렉션 ‘런던’, ‘뉴욕’, ‘파리’, ‘밀라노’, ‘도쿄’ 컬렉션에 나타난 디자인 중심으로 표현방법의 분류에 따른 디자인과 조형 특징에 따른 대표적인 디자인을 찾아 연구 자료를 선정하여, 범주화 하여 분석하였다. Ⅱ장에서는 먼저 퍼놀로지의 현상에 대한 명확한 이해를 위해 펀(Fun)과 테크놀로지(Technology)의 일반적인 개념과 패션디자인에 나타난 펀과 테크놀로지의 현상을 찾아 이를 바탕으로 퍼놀로지 현상을 정의하였다. Ⅲ장에서는 현대 패션디자인 나타난 퍼놀로지 현상을 2000년 이후 나타난 프레타 포르테 여성복 컬렉션에 나타난 디자인을 중심으로 표현방법과 조형특성으로 나누어 연구 법위 내에서의 디자인을 찾아 이를 시각화 하여 현대 패션에서의 퍼놀로지 현상을 규명하였다. 패션 이미지감각에 따라 클래식, 에스닉, 모던, 엘레강스, 로맨틱 프리티, 스포티, 아방가르드의 7가지의 감각으로 나누어 패션이미지감각에 나타난 퍼놀로지 현상을 찾아 퍼놀로지 현상을 개념화고 현대 패션디자인에 나타난 퍼놀로지 현상을 구조화 하여, 퍼놀로지 현상의 표현방법으로써의 분류로 해악, 키덜트, 아이러니, 풍자, 스토리 텔링, 놀이로 분류하고 조형적인 특성으로 색채, 형태에 따른 변형/과장, 부조화, 반복으로 나누고, 소재와 기법에 따른 오브제의 표현, 드로잉의 방법, 문자의 사용으로 분류하여 연구 범위내의 디자인들은 찾아 분석하였다. 이와 같이 사회전반에 나타나는 새로운 현상인 퍼놀로지 현상을 표현 방법 조형특징으로 나누어 정의하고 분석함으로써 퍼놀로지 현상의 개념에 대한 구조를 확립하여, 퍼놀로지 현상을 통찰 할 수 있는 거시적인 시각자료를 제공 할 수 있다는 점에 의의를 두고, 이를 기초로 패션산업에서의 첨단 기술을 수용하면서도 최대한 인간적인 감성을 느낄 수 있는 새로운 디자인이 창출 방법에 관한 새로운 시각을 제시해 줄 수 있을 것으로 생각 된다.; As the relationship between human beings and science is getting stronger, the high-technology items have been regarded as the major means to express our image and creative power. New and fresh ideas are in the limelight anywhere. humor and zest have been considered as one of the most important factors. which creates a new design concept entitled Funology - Fun, Technology, to pursuit pleasure through computer. As a major value for the moderner, fun and interest bring about a phenomenon called funology, adding technology and fun to the way of living, and culture. Funology fashion, in general, stimulates our emotion as a point of view. and it makes smile and surprised .Recently, funology, which has been showed in Fashion, became a new trend. As the current of fashion, it is accelerated by designers. Despite the fact that the characteristics of funology are frequently showed, a regular study on funology fashion has hardly progressed so far. Because the relationship between human beings and science becomes important, the purpose of this study is to divide the various activities entitled funology -fun, Technology that gives pleasure through visual interest, into formative characteristics and to reflect a new phenomenon on fashion design. Funology shown fashion design was divided and analyzed by a kind of emotion, Based on the major three interests which are the most important character, the expression way and the meaning of funology phenomenon were examined. As one of the most remarkable ways of understanding a fashion trend, design concentration fashion showed in Pret-a-Porter women's collection , or London. Paris, Millano, and Tokyo collection after the year 2000 was selected, analyzed according to design and formation. To understand an exact meaning and understanding, in chapter II, Fun and Technology was defined, as a general conception, looking for Fun and Technology phenomenon shown in fashion design. In chapter III, it was divided into an expressive way and formative feature and visualized design, and examined the phenomenon of fashion focusing on the various designs shown through Pret-a-Porter women's collection after the year 2000. According to fashion image, it separated from seven emotions such as classic, modern, elegance, romantic pretty, sporty, and avant-garde. As one of funology phenomena, it was divided into interest, kidult, irony, satire, story telling, and play. As one of the formative features, it was also divided into change and exaggeration, inharmony, and repeat. As a material and skill, it was divided into the expression of object, the method of drawing , and the use of text. As above-mentioned, this paper defined and established " funology " as a new phenomenon of our society. It was considered this study can provide a new vision in creating a new design to gain an insight into the funology phenomena so that the consumers can feel human emotion in fashion industry on the basis of comprehensive information.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150142http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406736
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF TEXTILE & FASHION DESIGN(섬유패션디자인학과) > Theses (Master)
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