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TV광고에 사용된 무용이 기업이미지 향상에 미치는 영향

Title
TV광고에 사용된 무용이 기업이미지 향상에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Dancing in TV Advertisement to Improvement in Corporate Image
Author
이경민
Alternative Author(s)
Lee, Kyung-Min
Advisor(s)
오율자
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 무용을 활용한 광고가 기업이미지에 미치는 영향을 조사 분석함으로써 구체적인 기업광고에 영향을 주는 현상을 파악하고 이를 근거로 하여 무용분야에는 경제적인 스폰쉽과 대중화의 이익이 생길 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 기업광고에 사용된 무용이 기업이미지 향상에 미치는 영향을 분석하기 위하여 LG기업이 2005년 4월부터 2006년2월까지 방영한 기업광고 중 3개의 광고를 선택하여 서울소재 모대학 재학생 280명을 대상으로 2006년 10월 30일부터 11월 6일 까지 설문지를 회수하였다. 회수된 설문지 253부중 검수를 통하여 내용의 신뢰성이 없다고 판단되는 자료를 분석 대상에서 제외하고 207부를 실제분석에 사용하였으며, SPSSwin 12.0 통계프로그램에서 이 유의 수준은 p < 0.05로 설정하여 빈도분석, 회귀분석, t-test를 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 자료 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 무용을 활용한 TV광고는 기업광고의 예술성에 미치는 영향을 알아본 결과 유의한 차이를 나타냈으며, 비교대상이었던 음악활용,CG(Computer graphic)활용 기업광고보다 무용 활용 기업광고가 광고 자체에 예술성을 높여주는 것으로 나타났다. 둘째, 기업광고의 예술성은 기업이미지 향상에 유의한 결과를 나타냈다. 이는 광고의 예술성이 기업이미지 향상에 긍정적 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 결국 광고의 예술성이 높을수록 기업이미지는 향상되는 것으로 나타났다. 셋째, 무용을 활용한 광고는 기업이미지 향상에 유의한 결과를 나타냈다. 예술성이 높은 광고는 수용자에게 기업이미지 자체를 높여주는 수단이 되며, 무용은 광고의 예술성을 높여준다는 유의한 결과의 연결로 무용을 활용한 광고가 기업이미지 향상에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 나타냈다. 넷째, 무용을 활용한 기업광고가 무용이미지에 영향을 미치고 있는가를 검증하기 위해 광고의 노출 전, 후의 무용이미지에 차이가 있는지 알아본 결과 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 무용을 활용한 기업광고에 노출된 소비자의 실험전후의 무용에 대한 호기심의 향상정도는 유의한 결과를 나타냈다. 따라서 무용을 활용한 기업광고는 무용에 대한 호기심 향상에 큰 영향을 미치고 있음이 확인되었다.; This study searched and analyzed the influence of advertisement showing dance to the comprehension of specific corporate image. Based on this analysis, the purpose of this study is to provide the basic data to make commercial profit and economic sponsorship in the dancing field. To analyze the effect of dancing used in commercial advertisement to corporate image, this study surveyed 280 students from certain university in Seoul from October 30th, 2006 to November 6th, 2006, subjecting 3 advertisement from LG corporation broadcasted from April, 2005 to February, 2006. Out of 253 survey, only 207 surveys were used in real analysis on account of lack of reliability. The significance level in SPSSwin 12.0 statistic program was p < 0.05 while performing frequency analysis, regression analysis and t-test. The following result came out through the research method and data analysis like above. First, TV advertisement showing dance reflected significant differences in the influence to artistry in corporate image. It enhances the artistry in the advertisement itself by corporate image using dance rather than comparisons such as utilizing music, utilizing CG(Computer Graphic) corporate advertisement. Second, the artistry of corporate image displayed significant result in improvement of corporate image. This showed that artistry of advertisement affected positively to enhance corporate image and eventually corporate image enhances as the advertisement artistry is better. Third, advertisements using dance showed significant results in improving corporate image. The advertisement with high artistry can be a way to raise corporate image to consumers. The advertisement using dance influenced in improving corporate image positively due to the significant result that shows dance enhances the artistry of advertisement. Fourth, to verify if the corporate advertisement using dance affect dance image, the study compared before and after of the advertisement broadcasting. However, there wasn't significant differences found. Fifth, the consumers who have seen corporate advertisement using dance showed significant result toward advanced curiosity about dance, comparing before and after experimenting. Therefore, it has been confirmed that corporate advertisement using dance affected remarkably in enhancing curiosity toward dance.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150122http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405581
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF DANCE & WELL-BEING(생활무용예술학과) > Theses (Master)
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