120 0

선회 시 브레이크 압력 분배에 따른 안정성 향상에 관한 연구

Title
선회 시 브레이크 압력 분배에 따른 안정성 향상에 관한 연구
Other Titles
Research of Break Pressure Distribution for Vehicle Stability during Cornering
Author
정윤영
Alternative Author(s)
Chung, Yun-Young
Advisor(s)
이형철
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
차량 자세 제어 프로그램(ESC : Electronic Stability Control)은 차량이 불안정 주행 상태일 때 차량의 브레이크 압력 제어를 통해 차량의 안정성을 향상시켜 주는 장치이다. 차량이 불안정 상태일 때 ESC는 차량 안정화를 위해 필요한 요모멘트를 계산한 후 브레이크 압력을 적절한 바퀴에 분배해 줘서 요모멘트를 생성시키게 되고 차량을 안정화시킨다. 본 논문에서는 ESC 제어 알고리즘을 설계해 보았고 요모멘트 생성을 위한 브레이크 압력 분배 방식 세가지를 제안하였다. ESC 제어 알고리즘 설계는 C program을 사용하여 작성하였고, ESC 제어 로직과 본 논문에서 제안한 브레이크 압력 분배 방식에 대해서는 차량용 시뮬레이션 프로그램인 CarSim을 사용하여 시뮬레이션 한 후 각 방식의 차량 안정성 향상 정도를 비교하였다.
Electronic Stability Control (ESC) is a vehicle equipment that increase vehicle stability by brake pressure control when vehicle is in unstable driving status like cornering or driving wet road. When vehicle is unstable status, ESC first calculate required yaw moment for stabilizing vehicle and distribute brake pressure at appropriated wheel’s brake for making yaw moment. At this paper, we designed ESC control logic algorithm and proposed three brake pressure distribution method. ESC control logic algorithm is maked out by using C language program. ESC logic and proposed brake pressure distribution methods is simulated using CarSim which is car simulation program. We discussed and compared three method’s simulation results after CarSim simulation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149862http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406086
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING(전기공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE