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국민임대주택 주거지원제도에 관한 연구

Title
국민임대주택 주거지원제도에 관한 연구
Other Titles
A Study on National Rental House Habitation Support System
Author
김학주
Alternative Author(s)
Kim, Hak-Ju
Advisor(s)
현병철
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 국민임대주택 수혜대상인 저소득층을 위한 주거지원제도를 공급제도의 측면과 관리제도의 측면에서 체계적으로 검토하고 저소득층 주거현안의 분석을 통하여 수혜대상계층에게 필요한 주거지원제도의 전반적인 개선방안을 모색하는 데 있다. 기존자료 및 발표된 논문을 검토하였고 관련서적, 연구보고서와 각종 매체 등을 통한 조사통계를 바탕으로 서술적 방법에 의하였다. 본 논문은 국민임대주택의 정책, 공급현황, 공급제도 및 관리제도의 문제점을 분석하고, 지금까지 공급 운영된 공공임대주택의 현황과 외국의 공급제도와 관리제도를 비교, 분석함으로써 국민임대주택의 대량 공급시대에 필요한 주거지원제도의 효과적인 개선을 통하여 주 수혜대상 계층인 저소득층의 주거안정을 위해서 선행되어야 할 제도적 지원과 정부, 지방자치단체 그리고 관리주체의 역할 중 중점적으로 검토해야 할 주거지원제도의 변화방향을 제시하는데 초점을 두었다. 우리나라는 국민의 주거안정을 위하여 정책목표를 설정하였으나, 주택재고의 부족으로 인하여 주거불안은 계속되고 있다. 하지만 지속적인 공급위주의 정책으로 전국의 주택보급률이 2002년 말에 100%를 초과하게 되었다. 이에 따라 전반적인 주거불안은 해소되었지만 계층간 주거수준의 격차는 개선되고 있지 않다. 따라서 본 논문에서는 현 정부가 중점추진중인 국민임대주택 100만호 건설계획에 따른 저소득 수혜 대상계층을 위한 주거지원제도로 공급제도와 관리제도의 현황과 문제점 그리고 개선방안에 대하여 살펴보았다. 문제점 및 개선방안은 주택정책 측면에서 국민임대주택 지속적이고 체계적인 정책을 중심으로 하였고, 주거지원제도 측면에서는 공급제도와 관리제도를 중심으로 구분하여 살펴 보았으며, 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정부의 공공임대주택 정책이 체계적이고 지속적으로 유지될 수 있도록 법체계 정비를 시행하고, 그 동안 지속적이고 일관성 있는 주택정책 없이 정치·경제적 여건에 의하여 변화함에 따라 불신 되어 왔던 정책의 재 확립을 통하여 대 국민에 대한 인식의 변화를 통한 신뢰를 회복해야 할 것이다. 둘째, 부족한 공공임대주택 재고의 확충은 장기적으로 해결하여야 할 것이며, 단기적인 문제 해결을 위해서는 소요에 근거한 국민임대주택의 건설을 추진해야 할 것이다. 실적위주의 공급보다는 필요한 지역에 적기 우선 공급해야 할 것이며, 장기공공임대주택 재고 확보를 위하여 5년 후 분양하는 공공임대주택의 공급비율을 줄이고 국민임대주택처럼 장기로 공공 임대하는 주택의 비중을 높여야 할 것이다. 따라서 장기공공임대주택 재고 확보를 통하여 주택에 대한 선택의 유연화를 도모하고, 저소득층의 주거안정을 제고하여야 할 것이다. 셋째, 정책 집행자 중심의 공급방식에서 수요자 중심의 공급방식이 도입 운영되어야 할 것이다. 국민임대주택의 공급이 전국적인 주택계획에 의해 진행됨에 따라 지역별, 가구별, 소득계층별, 연령계층별 그리고 입주의사 등이 전반적으로 고려되지 못하는 결과가 발생하였다. 따라서 수혜를 받지 못하는 계층이 발생하게 되었고, 지역적인 수급 불균형의 결과를 초래하게 되었다. 이러한 문제를 해결하기 위해서는 소득계층별 수혜자의 입주능력과 희망하는 요구조사가 선행된 후 국민임대주택 공급을 통하여 상존하는 문제를 근본적으로 해결해야 할 것이다. 그리고 최근의 변화 형태인 인구의 노령화와 1인 가구의 증가 등 다양한 요구에 부흥할 수 있는 제도적 보완도 필요할 것이다. 넷째, 국민임대주택의 주거지원제도가 수혜자 편익 중심의 제도로 변경될 수 있도록 제도적 보완이 필요하다. 입주자 선정제도를 정비하여 우선지원대상이나 목표대상이 입주하지 못하는 사례를 예방하여야 할 것이다. 그리고 소득확인 체계 정비를 통하여 불이익을 받는 대상을 줄여야 할 것이다. 이를 위해 기존의 근로소득과 사업소득 그리고 일부 유형자산(토지 및 자동차 보유)에 국한하지 말고, 유·무형자산의 전반적인 사항이 고루 반영될 수 있도록 하고, 정보 이용체계의 구축을 통하여 신청서류의 간소화 및 관리주체의 업무 효율성 문제도 해결할 수 있을 것이다. 또한 소득수준을 고려한 임대료 체계가 재 수립되어야 할 것이다. 현재 임대료가 건설원가에 근거하여 책정됨에 따라 소득 1,2분위 계층의 주거비 부담문제가 발생함으로 현실적인 임대료가 부과될 수 있도록 제도적 보완이 필요하다. 또한 저소득층의 주거비 경감에 따른 관리주체의 손실은 정부가 외국의 사례와 같이 보조해 줄 수 있도록 제도적 개선이 필요할 것이다. 다섯째, 노동생산성을 고려한 관리제도가 도입 운영되어야 할 것이다. 현재의 관리방식은 인력의 효율성이 저하되고, 서비스의 향상을 기대하기 어렵다. 따라서 인력의 효율성 제고를 위하여 광역관리체계의 도입이 필요하며, 서비스 향상을 위해서 서울지하철공사(현 서울메트로)와 서울도시철도공사의 사례와 같이 위탁관리의 이원화를 통하여 관리서비스의 향상을 제고 하여야 할 것이다. 여섯째, 미래대비를 위한 적합한 수선제도의 시행이 필요하다. 현재 공공임대주택은 임대료 통제로 인하여 비 현실적인 관리비가 부과되고 있으며, 이러한 원인으로 인하여 장기수선충당금을 합리적으로 적립하지 못하고 있기 때문이다. 따라서 이러한 문제를 해결하기 위해서는 정부의 재정적인 지원이 시행될 수 있도록 제도적인 정비의 개선이 검토되어야 할 것이다. 일곱째, 입주자 참여활성화를 위한 제도 도입이 필요하다. 우선 임차인을 위한 정보전달체계의 구축이 필요하며, 임차인이 적극적으로 동참할 수 있도록 청소 등 기본적인 참여유도와 참여역량 강화프로그램 그리고 리더십역량 강화 프로그램 등을 통하여 입주자대표회의가 활성화 될 수 있도록 제도적 정비와 재정적인 지원도 뒷받침되어야 할 것이다. 또한 관리주체의 의식변화 및 서비스 제고를 위한 다양한 프로그램이 지속적으로 제공되어야 할 것이다. 그리고 학계와 NGO의 역할도 중요하다 하겠다. 따라서 정부는 이러한 주거지원제도의 개선이 원활히 진행될 수 있도록 해야 하며, 관리주체와 협의가 체계적인 절차에 따라 운영될 수 있도록 제도적인 정비의 시행도 적극 검토되어야 할 것이다.
The purpose of this research is to examine the supporting the system of houses for the low-income group who are currently applicants of national leasing house in the aspect of supply system and management system, and the overall improvement programs of the supporting system of houses necessary to the group of applicants is grouped by analyzing the current statement of residence of the low-income group. This research examined the existing resources and the published dissertations and was described based on the statistical data of research with the related books, the reports of research, and several media. This dissertation analyzed the problems of policies of national leasing house, supply statement, and supply system and management system. And by supposing and managing the statement of public leasing house until now and comparing and analyzing the foreign supply system, this dissertation focused on suggesting the direction for the change of the house supporting system, which had to be studied among the institutional support for the stability of house of the low-income group as the main applicants and the role of government, a local autonomous entity, and the main organization for management. Our country had a goal of the policy for the stability of residence of people, but the anxiety of residence continually existed due to the lack of house stocks. However, the lasting policy focused on the rate of house supply, which exceeded 100% at the end of 2002. Therefore, the overall anxiety of residence disappeared, but the gap of the level of residence between classes did not improve. Therefore, this dissertation discuss about the current statements of supply system and management system, problems, and improvement programs of the house supporting institution for the low-income group as applicants by the building plan of 1,000,000 national leasing houses the current government is promoting. Problems and improvement programs are focused on the continuous and systematic policy of the national leasing house in the aspect of the housing policy and on the supply system and management system in the aspect of the policy of house supporting system. The following is the summary of those contents. First, the law system is completely equipped in order to maintain the policy of the public leasing house of government institutionally and continuously, and the reliability of the policy, which has been distrusted due to the changes from the political or economical reasons without any continuous and consistent policies, will be recovered through re-establishment of policy and change of understanding of people. Second, the enlargement of the pure stocks of public leasing houses is a problem that will take a long time to be solved, and in order to solve the problem in the short term, the national leasing houses based on requirement will be established. They will have to be supplied to a necessary area in the appropriate time without supplying them for some merits. And in order to get ready for stocks in the long term - public leasing house, the decrease in the rate of supply of the public leasing house supplied after 5 years, and the rate of the long term - public leasing house like national leasing house will be increased. Therefore, by preparing stocks of the long term public leasing house, the flexibility of selecting house should be established and the stability of residence of low-income group will have to be promoted. Third, form of the supply that is centered to the administration of the policy should be changed to the form that is centered to users. As supply of the national leasing house was carried out by national housing plan, some problems that were not considered in every area, every family, every income-group, every ages, and will of moving in, occurred. Therefore, the unbeneficial group appeared and the balance of demand and supply was broken. In order to overcome this problem, capability of moving in of applicants by class of income and their requirements should be examined, and problems that still exist will be fundamentally solved. And the institutional complement responsible for senility of people and the increase in independent families is required. Fourth, its institutional complement is required to change the house supporting system of national leasing house into the policy that gives some advantages to its beneficiaries. As the institution of selecting an occupant for a house is corrected, cases where applicants who applied in advance or objects are not moved in should be prevented. And by improving the institution that checks certain incomes, people who get disadvantages should be decreased. For this, all assets should not be judged only by the existing labor income, business income, and several material assets (like land and automobile), but all tangible and intangible assets should be considered. And, by establishing the system that uses information, application documents are simplified and the problem with the efficiency of affairs can be solved. Also, the system of leasing expenses, which the level of income is considered, should be established. Because the problem of burdening the expenses for residence occurred as the current leasing expense is decided based on the construction cost, the institutional complement for the actual leasing expenses is necessary. And like a case in a foreign country, the institutional improvement is required so that the government supports the loss of the subject of administration by lessening the expenses of residence of low-income group. Fifth, the management institution that considers the productivity of labor should be introduced and managed. The current management process decreases the efficiency of the human power and does not elevate the service. Therefore, in order to produce a higher efficiency of the human power, the introduction of overall management system is necessary, and for elevating the service, the dualistic system of management on commission just like cases in Seoul subway public corporation (currently Seoul-Metro) and Seoul city-railroad public corporation should be promoted. Sixth, it is necessary to execute the repair system that is appropriate in order to prepare the future. Currently, public leasing house imposes an unrealistic management expenses because of controlling leasing expenses and does not deposit long-term reserve fund for repair. Therefore, in order to solve this problem, the improvement of institutional equipment that brings about the financial support of government should be examined. Seventh, the policy for revitalizing the participation from dwellers should be introduced. At first, the construction of information delivery system for a hirer is necessary, and in order for a representative meeting of dwellers to be activated through the basic incitement such as cleaning affairs in which dwellers can positively participate, intensification programs for participation, and programs for intensifying leadership, the systematical establishment and financial support should be carried out. Also, the change in awareness of the subject of administration and various programs for introducing service should be continually provided. And, it can be stated that the role of learned circles and NGO is also important. Therefore, the government should try so that this improvement of house supporting system is carried out smoothly and should actively examine the execution of institutional establishments in order for the subject of the administration and the conference to be operated according the systematic procedure.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149719http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405755
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION[S](행정대학원) > DEPARTMEMT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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