206 0

대중국 한국투자기업의 현지화에 따른 현지직원 직무만족도 실증분석

Title
대중국 한국투자기업의 현지화에 따른 현지직원 직무만족도 실증분석
Other Titles
A Study of Job Satisfaction on Localization of Local Employees of Korean Firms in China : Focused on QingDao City
Author
김보성
Alternative Author(s)
Kim, Bo-Sung
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1992년에 체결된 양국간 국교정상화를 계기로 한국 기업들의 중국에 대한 투자진출은 가속하여 왔다. 국내 생산비 상승으로 인한 노동집약적인 산업의 투자로 시작된 한국의 대중국 직접투자는 대기업과 다양한 산업의 진출로 제2의 도약을 맞고 있다고 해도 과언이 아니다. 중국의 WTO 가입 이후로 중국에 대한 투자진출은 급속히 증가하여 2004년에는 한국의 대중국 투자는 미국을 제치고 최대치를 기록하였다. 중국은 2008년 베이징 올림픽과 2010년 상해박람회유치는 중국시장의 중산층의 증대에 따른 다양화와 고급화로 나아갈 것으로 보인다. 한국투자진출 기업의 대중국 투자는 지리적으로 한국과 가까운 산동성 청도지역에 중소규모의 기업 투자가 집중되어 있으며 급속히 늘어나고 있다. 그러나 실제로 중국 리스크는 위협요인으로 중국 시장에서 많은 기업이 실패하고 있으며 많은 기업들이 투자 자본 조차 회수하지 못한 채 기업 철수를 하고 있다. 특히 산동성 청도지역에 진출한 한국투자 기업들은 저렴한 노동력의 활용에 비중이 높으며 노무관리를 어떻게 효율적으로 하느냐가 투자의 성패를 좌우하는 가장 중요한 중국 리스크이다. 본 논문은 기존문헌 및 자료를 검토, 실증 분석하는 방법을 택하였고 자료는 국내외 주요관련 보고서, 대중국 외국인 투자에 관한 연구논문, 중국 및 한국의 각종 간행물에 통계자료 등을 활용하였다. 본 연구는 중국 산동성 청도시 지역에 진출하고 있는 한국 자회사에 근무하고 있는 중국 현지직원을 대상으로 하였다. 본 연구에서 현지 직원들에 대한 설문조사를 통하여 수집된 자료는 SPSSWIN 통계 패키지를 이용하여 분석하였다. 여러 항목의 동일한 개념을 측정하는 경우 타당성을 검증하기 위하여 신뢰도분석을 실시하였으며, 개인특성 변수는 세분화 하여 현지 직원들의 현지화를 인식하는데 있어서 차이를 보이는지 ANOVA분석을 실시하였다. 그리고 현지화와 직무만족도, 직장매력도 간의 관계를 알기 위해서 상관관계를 통해 알아보았다. 마지막으로 현지화와 종속 변수간의 관계를 어느 정도 나타내는지 회귀분석을 통해 살펴보았다. 산동성 청도지역은 한국투자진출 기업이 집중되어 있는 지역으로 특히 한국의 중소기업들의 진출이 두드러진다. 청도시가 중국내 투자환경 우수지역에서 2위를 할 정도로 좋은 기업환경이 조성되어 있으며 앞으로도 계속적으로 한국 기업이 진출할 것으로 예상된다. 한국투자진출 기업이 중국내 진출 목적으로는 단순한 비용절감에서 해외 시장 개척, 현지 시장 개척, 자체 브랜드의 개발, 높은 기술력 보유 등으로 기존 거래처 및 신규 거래처를 늘여야 할 것이다. 이는 철저한 사전 준비와 현지 기업과의 파트너쉽 강화를 통해 기업 경영의 현지화를 성공적으로 이루고 차별된 정책으로 기업특유의 우위를 높이는 것이 중국내 한국투자진출 기업의 성공 전략이 될 것이다.
The ubiquity of technology and the speed of its standardization process increased rapidly with digitalization as we move into the 21st century. In the past, design was regarded just as a part of the product development process. Leading the changes in the life style of consumers, design will be at the center of this change. Now, however, design is emphasized as a key element to raise enhancing the corporate image and the qualitative value of the product. Furthermore, It will be used as a business strategy to create new demands. we are regarding the appearance of the" Design Management" era. The key of design management is using design as an important business resource and aligning design with the corporate strategy. Design should be regarded as a strategic tool and key resource necessary to realize the goal of the company. For that reason business must use design and practice design management. Now design management is not only a matter of choice but also a matter of survival. At currently changes in the social atmosphere are urging enterprises to change their business mindset. Therefore with this paper, I would like to check the status of design management by literature research and case studies on five domestic small and medium sized companies and thereby indicate a legitimate reason why design management is needed and suggest the future vision for efficient design management. The conclusion I found is as follows: First, It is necessary to recognize the significance of design as a tool to enhance the competitiveness of the company and to make design included in the business goal by setting strategies or design policies. Second, Each Small and Medium Sized Firms should establish a efficient and well-configured design management system that is adequate for itself and the proper functions and roles of design management should be used throughout the company. Third, Small and Medium Sized Firms should set up a new business model through the so called competition strategy such as differentiation strategy, market segmentation strategy and niche market strategy. Fourth, Design should be developed as a core competitiveness and thereby create a new market that suits the new area. Nowadays, all management activities are reorganized to center around human beings (customers). And the need and desire of human beings have always been the driving force behind the creation of new products and new designs. Therefore, the role and importance of design in customer-oriented business management and product development has increased steeply. Design, being the core competitiveness of a company, makes its future brighter and creates a new market by integrating the professional areas of the society through an innovative way. I believe that a business will be able to find a strategic break through for survival and innovation by using design as a management tool to create competitiveness and as a key element to enhance the corporate culture and image.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149695http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405848
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE