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중소기업의 경쟁력제고를 위한 디자인경영에 관한 연구

Title
중소기업의 경쟁력제고를 위한 디자인경영에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Design Management for Enhancing the Competitiveness of Small-and Medium-Sized Firms
Author
남지영
Alternative Author(s)
Nam, Ji-Young
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
디지털 환경을 기반으로 기술의 보편화, 표준화가 이루어지면서 이 중심에 소비자의 생활문화를 선도하는 역할로서 디자인이 위치하는 21세기로 들어서게 되었다. 이제는 디자인이 사용자의 새로운 수요를 끊임없이 자극하며 상품 구매력을 창출하기 위한 경영 전략적 수단으로서 기업과 제품의 질적 가치를 높여주는 핵심 요소로 부각될 것이라는 전망과 맥을 같이 하는 과거 디자인의 가치가 제품개발 프로세스의 한 부분으로서 역할 하던 시대에서 벗어나 디자인경영의 시대가 도래 한 것이다. 디자인경영의 핵심은 기업의 전략과 디자인을 일치시키며 디자인을 중소기업의 중요한 경영자원으로 활용할 수 있도록 하는 것이다. 또한 디자인을 기업목표 실현을 위한 핵심 자원이자 전략적 수단으로 보아 이를 적극적으로 활용하는 것, 그것이 바로 디자인경영이다. 자생력을 이루어 갈 수 있는 생존 전략이며 기업이 스스로 알아서 하는 선택의 문제가 아닌 것이다. 근래의 사회적인 변화들은 기업들로 하여금 근본적인 경영 마인드를 바꿀 것을 촉구하고 있다. 이에 본 논문은 국내 중소기업의 디자인경영의 현주소를 디자인 경영에 대한 문헌적 검증과 국내 중소 5개 기업의 사례를 통해 살펴봄으로서 디자인경영의 타당성과 필요성을 인식하여 효율적인 디자인 경영의 방향을 제시하고자 하는 데에 그 목적을 두었으며, 본 연구를 통해 얻은 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 디자인 정책이나 전략의 시행 및 정책 등을 중소기업의 차원에서 디자인을 경영 과제화 하여야 하며 중소기업 경쟁력 제고 수단으로서 디자인의 중요성을 인식하고 이를 적극적으로 활용하는 것이 필요하다. 둘째, 디자인경영의 기능과 역할이 기업 조직 간의 레벨 모두에 적절하게 활용될 수 있도록 각 중소기업은 자사에 부합되는 체계적, 효율적인 디자인 경영시스템을 구축하여야 한다. 셋째, 중소기업은 경쟁 전략을 통한 비즈니스 모델의 구축, 디자인을 통한 차별화 전략, 시장 세분화 전략 틈새전략 등과 같은 새로운 비즈니스 모델을 구축해야 한다. 넷째, 중소기업은 새로운 시장을 창조하고, 디자인을 핵심역량으로 강화하여 새로운 시대의 환경에 부응하여야 한다. 오늘날 인간의 필요와 욕구는 항상 새로운 상품, 새로운 디자인 창출의 원동력이 되어 왔으며 기업의 모든 경영활동은 인간(고객)을 중심으로 재편되고 있다. 따라서 고객 지향 형 상품개발 및 기업 경영에 있어서 디자인의 중요성과 역할이 급격히 커지고 있다. 기업 핵심 역량으로서의 디자인은 혁신적인 방법으로 사회의 전문분야를 통합해 새로운 시장을 만들어 나가고 바람직한 중소기업의 미래상을 만들 것이다. 글로벌 경쟁시대에 기업의 생존과 혁신을 위한 전략적 돌파구로서 기업문화 및 이미지를 주도하는 동시에 경쟁력 창출을 위한 전략적 경영 수단으로 디자인을 활용 할 수 있을 것이다.; The ubiquity of technology and the speed of its standardization process increased rapidly with digitalization as we move into the 21st century. In the past, design was regarded just as a part of the product development process. Leading the changes in the life style of consumers, design will be at the center of this change. Now, however, design is emphasized as a key element to raise enhancing the corporate image and the qualitative value of the product. Furthermore, It will be used as a business strategy to create new demands. we are regarding the appearance of the" Design Management" era. The key of design management is using design as an important business resource and aligning design with the corporate strategy. Design should be regarded as a strategic tool and key resource necessary to realise the goal of the company. For that reason business must use design and practice design management. Now design management is not only a matter of choice but also a matter of survival. At currently changes in the social atmosphere are urging enterprises to change their business mindset. Therefore with this paper, I would like to check the status of design management by literature research and case studies on five domestic small and medium sized companies and thereby indicate a legitimate reason why design management is needed and suggest the future vision for efficient design management. The conclusion I found is as follows: First, It is necessary to recognize the significance of design as a tool to enhance the competitiveness of the company and to make design included in the business goal by setting strategies or design policies. Second, Each Small and Medium Sized Firms should establish a efficient and well-configured design management system that is adequate for itself and the proper functions and roles of design management should be used throughout the company. Third, Small and Medium Sized Firms should set up a new business model through the so called competition strategy such as differentiation strategy, market segmentation strategy and niche market strategy. Fourth, Design should be developed as a core competitiveness and thereby create a new market that suits the new area. Nowadays, all management activities are reorganized to center around human beings (customers). And the need and desire of human beings have always been the driving force behind the creation of new products and new designs. Therefore, the role and importance of design in customer-oriented business management and product development has increased steeply. Design, being the core competitiveness of a company, makes its future brighter and creates a new market by integrating the professional areas of the society through an innovative way. I believe that a business will be able to find a strategic break through for survival and innovation by using design as a management tool to create competitiveness and as a key element to enhance the corporate culture and image.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149687http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406505
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