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인터넷 미디어로서웹진의 효과적 활용방안에 관한 연구

Title
인터넷 미디어로서웹진의 효과적 활용방안에 관한 연구
Other Titles
RESEARCH & STUDY ON EFFECTIVELY USING 'WEBZINES', AS THE INTERNET MEDIA
Author
이석환
Advisor(s)
김성훈
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
As the age is rapidly changing, digital technologies and information society is rising, transforming the existing print-oriented design into the broader multimedia design. Newspapers or magazines which are periodically issued have begun to jump on the bandwagon of the digital era, providing readers with the electronic and digital periodicals accommodating multimedia technologies. Now, they are evolving independently or symbiotically with mass media, keeping abreast with press media market, now. In particular, "Webzine(s)" what's called, have become to secure the position as the mass media in the contemporary information society, in the sense that such "Webzine" in essence, requires 'permanent' and 'regular' Update, not 'temporary' and 'irregular' Update, as well as gaining the superior position in terms of cost and effectiveness, compared with the existing media, continuing to give readers the newest information as soon as possible, and furthermore, sharing possible mutual communications with readers. As the term combined with 'Web', the Internet Website services, and 'magazine', "Webzine(s)" mean "magazine in Internet" Website. In the past, "Webzine(s)" used to be designed by a minority of mania groups, in a bid to share their own opinions with the public, but, currently, it is employed as the marketing instruments to promote public relations of small, middle and large-sized companies and the public focusing on community, and, delivering information. In particular, large companies targeting consumers have come to be given a major task to punctuate unique patterns of the company, and provide the more distinctive and independent contacts in their community webzines. It is true as large companies offer their Webzines as means of services for general customers. Previously, 'Webzines' used to attract attention from visitors, by simply providing the existing information, whereas, they are currently maintaining and luring the existing and new visitors, by proving tangible/substantial/ information associated with multimedia factors, as the means of 'Webmarketing', in increasingly fierce competition era. The research thesis is designed to present how 'Webzines' as the internet media, must head for, and make a comparative analysis on 'Webzines' for 'Electronic ? finance sector, well-known for providing information on "Webzines", to users in the nation, reviewing problems and improvements. The research thesis draws the conclusion that the design of "Webzines" must have the effective influences on the Internet, putting the focal point on 'users', not just on forms and contents. And, the thesis emphasizes that the design must assume the adequate, consistent and creative lay-out, navigation, and color, including typography and images. Now, "Webzines" need to leave a solid impression of enterprise to readers, and deliver desirable information, based on a wide range of designs through contacts, when they visit "Webzines." Most readers want to obtain information essential for them, in particular, high-quality tangible/substantial/ information within their permitted realm. Enterprises must help readers establish trust on "Webzines," by providing the opportunity for readers to approach 'Webzines". And, designers, as devisers of contacts, must put untiring efforts into making readers understand information, without hesitation, develop solutions appropriate for creative design far from "Web," and, imprint them deep images of enterprises.
시대가 빠르게 바뀌어 가면서 디지털기술의 발달로 인한 정보화 사회로의 발달로 인해 기존의 인쇄매체 중심의 디자인도 멀티미디어적 디자인으로 폭 넓게 변화하고 있다. 일정의 기간에 의해 발간이 되는, 사보나 잡지 또한 디지털 시대에 편승하여 멀티미디어 기술을 도입한 전자사보, 전자잡지형태의 디지털 출판으로 독자들에게 다가가기 시작하였고 지금은 인쇄시장과 어깨를 겨누며 독보적으로 또는 인쇄매체와 발맞추어 진화하고 있다. 특히 웹진의 경우 특성상 한번 발간에 그치지 않고 계속 업데이트 해야 하는 점, 주기적으로 업데이트가 이루어져야 하는 점 등은 기존의 인쇄매체보다 가격대 및 효율성 측면에서 월등하고, 독자들에게 최신의 정보를 빠른 시간 안에 계속하여 보여줄 수 있다는 점, 독자와의 상호대화가 가능하다는 점에서 현 정보사회에서 대중매체로의 한 자리를 차지할 수 있게 되었다. 웹진이란 인터넷서비스인 웹(Web)과 잡지의 뜻인 매거진(Megazine)이 결합된 용어로 인터넷에서 볼 수 있는 잡지란 뜻으로 볼 수 있다. 초기 웹진의 경우 소수의 마니아 집단이 자신들의 주장과 내용을 대중과 공유하고자 만들어졌으나 지금은 대기업이나 커뮤니티를 중시하는 중소기업, 공공집단의 홍보와 정보전달을 하는 마케팅수단으로 활용되고 있다. 특히 소비자를 타깃으로 하는 대기업의 경우 웹진을 대고객 서비스의 매체로 제공하다보니 일반적 커뮤니티 웹진과 달리 기업의 특징을 확연히 표현해야 하고 차별적이며 독립적인 컨텐츠를 제공해야하는 과제가 주어지게 되었다. 특히 기존의 일방적 정보의 제공으로 인한 방문자들의 관심을 끌었던 반면 경쟁이 점차 치열한 웹마케팅의 수단에서 멀티미디어적인 요소를 포함한 시각적인 정보 제공을 함으로써 고정고객 유지 및 신규방문자의 유치가 중요시 되고 있다. 본 논문은 이러한 상황에서의 웹진의 발전방향에 대해 인터넷 미디어로서의 활용방안에 대한 방향을 설정하고 국내 사용자들에게 웹진의 정보를 제공하는 전자 · 금융권 웹진을 비교 분석하여 문제점과 개선점을 살펴보도록 하겠다. 본 연구의 결론은 인터넷 미디어로서의 효과적인 활용방안을 위한 웹진의 표현방식은 단순히 보기 좋고 내용만 좋은 웹진이 아닌 사용자의 입장을 고려한, 사용자 중심의 디자인이 되어야 하며 레이아웃, 네비게이션, 컬러, 타이포그래피, 이미지 등을 적절하게 구성하여 일관적이고 창의력이 넘치게 디자인되어야 한다는 것이다. 독자들이 웹진을 방문할 시 독자로 하여금 기업이미지를 확실히 보여줘야 하며 컨텐츠를 이용한 다양한 디자인을 통하여 자연스러운 정보전달을 이끌어 내야한다. 이제 독자들은 자신에게 꼭 필요한 정보를 원하며 이에 대한 허용된 환경 내에서의 퀄리티 높은 시각적 정보를 원하고 있기 때문이다. 기업은 독자에게 믿음을 심어줘야 하고 독자를 웹진으로 올 수 있는 여건을 제시해주어야 하며 디자이너는 컨텐츠의 가공자로서 끊임없는 노력과 연구로 독자에게 정보를 쉽게 파악할 수 있고 웹에 구애받지 않는 창조적 디자인 및 그에 걸 맞는 솔루션을 개발하고 그 안에 기업이미지를 깊게 심어줘야 할 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149673http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406360
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GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF IT DESIGN(IT디자인학과) > Theses (Master)
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