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기성시가지 지하철 역사 입지에 따른 토지이용 변화 특성에 관한 연구

Title
기성시가지 지하철 역사 입지에 따른 토지이용 변화 특성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Characteristics of Land Use Changes of Due to the Location of Subway Station in Established City
Author
김홍원
Alternative Author(s)
Kim, Hong-Won
Advisor(s)
이명훈
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1974년 서울시에 최초로 지하철 1호선의 건설을 시작으로 현재 부산, 대구, 인천, 대전, 광주시 등 주요 대도시에서도 지하철이 개통되어 중요한 교통수단으로 자리 잡고 있다. 인천시의 경우 경인철도를 중심으로 도시가 성장해 왔으며 역을 중심으로 하여 중심지가 형성되고 경인철도 역세권은 인천의 중심시가지 역할을 담당하였다. 그러나 90년대 중반 들어 경인철도 역세권은 쇠퇴에 의한 공동화 문제가 대두되기 시작하고, 이를 해결하기 위해 다양한 방안들이 강구되었다. 이러한 방안들은 주로 물리적이고 단기간에 효과를 볼 수 있는 환경개선에 치우친 나머지 사실상 특이할 만한 성과를 거두지 못한 것이 사실이다. 역세권은 그 지역 내에서 중심지 역할을 하고 있으며 지역적 특성에 따라 각기 다른 기능을 하고 있어 역세권의 특성을 살릴 수 있는 장기적인 안목을 바라볼 필요가 있으나 체계적인 관리, 운영이 현재로는 부족한 상황으로 평가받고 있다. 1999년 10월 개통한 인천도시철도1호선도 도시차원에서 지역적 특성이 고려되지 않은 체계적인 공간개발을 유도하지 못한다면 경인철도와 같은 결과를 초래할 것이다. 이러한 관점에서, 본 연구는 지하철 역사 입지에 따른 토지이용변화 및 특성을 분석하기 위하여 인천도시철도1호선 22개 역세권의 5가지 유형구분에 따른 역세권별 공간적 특성을 밝혀봄으로서 역세권지역을 중심으로 일어날 공간변화를 그 지역의 특성에 맞게 개발을 유도할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 본 논문을 종합하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구의 공간적 시간적 범위를 설정하고, 앞으로 연구의 흐름과 방법에 대해 간략하게 보고자 하였다. 둘째, 이론적 고찰을 통해 역세권의 개념과 연구를 위한 역세권의 설정방법과 향후 개발되어야할 방향성을 알아보았다. 셋째, 이러한 이론적 토대를 바탕으로 인천시 역세권의 현황과 역세권 입지 유형별 특성을 세분화하여 역세권별 특성을 규명하였다. 넷째, 인천도시철도1호선의 역세권 공간적 특성을 파악하기 위하여 요인분석을 실시하였고 요인분석 결과를 통해 얻어진 주성분 득점을 활용하여 요인별로 고려해야할 사례지역을 분류하였으며 인천도시철도1호선의 유형구분에 따른 역세권별 공간적 특성에 영향을 미치는 요인의 차이를 살펴보았다. 또한 각 유형별 요인 평균값의 차이가 지하철 입지 전ㆍ후 토지이용변화에 어떠한 요소가 영향을 미쳤는지 1995년과 2005년 각각의 분석지표 간에 평균값의 차이가 통계적으로 유의한지를 확인하였다.; Since the subway line No.1 was constructed in 1974 for the first time in Seoul, subways have been opened in the major big cities such as Busan, Daegu, Incheon, Daejeon, Gwangju, etc. to have a place as an important transportation means. In case of Inchoen city, the city has been growing around the Seoul-Incheon railroad, the downtown has been formed around the stations, and the station areas of Seoul-Incheon railroad have played a role of downtown streets of Incheon. However, in the middle 1990s the station areas of Seoul-Incheon railroad started to bring about hollowness issues due to degeneration, and various plans to solve this have been taken into consideration. Such plans were mainly concentrated on the environmental improvement that can be physical and effective within a short time, so actually no specific performance has been obtained. Station areas are playing a role of downtown in that region and perform different functions respectively depending on their regional characteristics, so it is necessary to see a long-term viewpoint that can make the characteristics of station area outstanding, but it is evaluated that there are insufficient situations of systematic management and operation as of now. The Incheon urban railroad line No.1 opened in October 1999 will also bring about a result like Seoul-Incheon railroad if it cannot induce a systematic space development that does not consider regional characteristics in city dimension. In such viewpoint, this study tries to find a plan to induce development of space change that will occur around the station area suitably for the characteristics of that region by examining spatial characteristics by station areas pursuant to the 5 kinds of divisions of 22 station areas in the Incheon urban railroad line No.1 in order to analyze the land utilization change and characteristics pursuant to the location of subway station buildings. This paper can be synthetically summarized as follows. First, it is supposed to set spatial and timing range of study and to briefly see the flow and method of future study. Secondly, it was supposed to see the concept of station areas through theoretical investigation, the setting method of station areas for study, and the direction of future development. Thirdly, it was supposed to closely examine the characteristics of each station area by classifying the situation of Incheon city station areas and the characteristics of station area location types on the basis of such theoretical foundation. Fourthly, we have performed factor analysis in order to understand spatial characteristics of station areas of Incheon urban railroad line No.1, have classified example regions to consider by factors by utilizing main component points obtained through the result of factor analysis, and have taken a look at the difference of factors having an effect on the spatial characteristics of station areas pursuant to the type division of Incheon urban railroad line No.1. Besides, we have confirmed which element has affected the land utilization change before and after subway location with respect to the difference of factor average values by types and whether the difference of average values between analysis indices in 1995 and 2005 is statistically meaningful.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149662http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405780
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