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스피노자의 『에티카』에 나타난 덕 개념

Title
스피노자의 『에티카』에 나타난 덕 개념
Other Titles
The Concept of Virtue in Spinoza's Ethica
Author
정지영
Alternative Author(s)
Jeong, Ji-Young
Advisor(s)
이현복
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The main Theme of Spinoza's philosophy is the attainment of human happiness. This philosophical concern agrees with Greek Philosophers' main philosophical concern. Socrates, Plato, and Aristotle seek the human happiness in the conception of virtue. For them virtue is an excellence(arete) in fulfillment of a particular function. And they thought that human happiness(eudaimonia) results from achieving excellence in the fulfillment of one's functions, including the "species-specific" functions of reason (both theoretical and practical). In Ethica Spinoza told that the highest human happiness results from an intellectual love of God. And he said that this happiness is not the reward of virtue, but virtue itself. For Spinoza, human happiness is human virtue. Since we cannot control the objects that we tend to value and that we allow to influence our happiness, we ought instead to try to control our evaluations themselves and thereby minimize the sway that external objects and the passions have over us. The method to restraining and moderating the passions is through virtue. This virtue consists in conatus. Since we are thinking beings, what is to our greatest advantage is knowledge. Therefore our virtue consists in the pursuit of knowledge and understanding, of adequate ideas. The best kind of knowledge is a purely intellectual intuition of essences of things. This knowledge can only weaken the power that the passions have over us. We are no longer hopeful or fearful of what shall come to pass, and no longer anxious or despondent over our possessions. We regard all things with equanimity. And We are not inordinately and irrationally affected in different ways by past, present or future events. The result is self-control and a calmness of mind. The power of human mind that control passions completely is the human virtue. The highest happiness can result from the maximization of human mind's power. In this state, human passions change from the passive to the active. This means that human desires and passions are transformed into good and active ones. And this active passions become a motive of supreme happiness. This is what distinguish Spinoza's conception of virtue from other philosopher's virtue.; 스피노자에게 철학은 인간으로 하여금 행복을 실현하게 하는 지혜의 학문이다. 먼저 스피노자는 인간의 영혼을 동요시키고, 불행에 빠지게 하는 원인으로 수동적 정서에의 예속을 들었다. 이러한 정서에의 예속으로부터 벗어나는 길은 바로 인간 정신이 가진 능력을 최대한 발휘할 수 있게 하는 데 있다. 스피노자는 인간이 자신이 가진 정신의 덕을 최대한 실현함으로써 행복에 도달할 수 있다고 말한다. 여기서 정신의 덕이란 바로 정신의 능력을 최대한 실현한 상태를 말한다. 보통의 인간 정신은 오류로 인해 그 능력을 제대로 발휘하지 못한다. 이 능력은 수동적 정서의 지배를 받는다. 그러나 인간 정신은 명석 판명한 인식을 가지게 될 때 스피노자가 말하는 2종지에 이르게 된다. 이때 인간 정신은 비로소 수동적 정서의 힘으로부터 벗어날 수 있는 능력을 가지게 된다. 3종지는 신과 사물, 그리고 자기 자신의 본질에 대한 개별적인 인식이다. 이 인식을 통해 인간은 자신과 삶 속에서 마주치는 모든 것을 본래적 모습으로 파악하게 된다. 이 3종지는 그야말로 사물과 세계의 진면모를 발견하게 함으로써 인간 정신 능력을 극대화시킨다. 스피노자는 이러한 신과 세계, 그리고 인간의 본질에 대한 인식이 인간을 변화와 지속의 세계가 아닌 영원의 차원에 참여할 수 있게 된다고 말한다. 이때 영원성에의 참여란 영원불멸과 같은 초월적 차원이 아니라 인간의 현실적 삶의 차원에서의 변화, 즉 인간이 가진 고유한 덕을 실현하는 것을 의미한다. 이러한 스피노자의 덕론은 고대 그리스 철학의 덕에 대한 개념과 상당 부분 유사점을 가진다. 고대 그리스 철학에서 ‘덕’(virtue)란 인간이 가진 고유한 능력을 최대한 발휘함으로써 행복한 상태를 의미하는 것이다. 즉 덕이란 윤리적 의미에서의 선에 한정되지 않고 인간의 전체적 행복에 관련된 개념이었던 것이다. 스피노자는 바로 이러한 덕의 의미를 자기 철학 내에 녹여 내면서 자신만의 독특한 덕 개념을 제시했다. 그렇다면 스피노자가 말하는 덕의 실현이란 무엇을 의미하는가? 그것은 수동적 정서에의 예속으로부터 벗어난 인간 정신의 능력을 말한다. 이때 인간은 올바른 정신을 소유하는 데 그치지 않는다. 그러한 올바른 정신이 가지는 능력에 의해 정서에의 예속에서 벗어날 뿐 아니라 정서와 욕망을 올바른 방향으로 전환시키게 된다. 이렇게 올바르게 전환된 인간의 정서와 욕망을 인간의 신체와 삶을 그 본래적 완전성으로까지 변화시키는 중요한 동력으로 작용하게 된다. 이러한 인간 정신의 능력, 즉 인간의 덕이 바로 인간을 행복하게 살아갈 수 있게 하는 열쇠가 된다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149463http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406143
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