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다국적 광고회사의 국내시장 진출에 대한 국내 광고회사의 경쟁력 제고방안에 관한 연구: 광고주, 광고회사, 광고학자, 그리고 광고 유관단체 종사자들의 인식차이를 중심으로

Title
다국적 광고회사의 국내시장 진출에 대한 국내 광고회사의 경쟁력 제고방안에 관한 연구: 광고주, 광고회사, 광고학자, 그리고 광고 유관단체 종사자들의 인식차이를 중심으로
Other Titles
The study on how to support and foster local Korean advertising agencies facing the global advertising agencies' entry to Korean advertising market.
Author
이경렬
Keywords
광고회사; 다국적 광고회사; 글로벌 광고회사; 광고시장; 광고시장개방; Advertising agency; Global advertising agency; Advertising market
Issue Date
2004-06
Publisher
한국광고학회
Citation
광고학연구, v. 15, No. 2, Page. 203-226
Abstract
본 연구는 광고주, 광고대행사, 광고학자, 그리고 광고유관단체 종사자들을 대상으로 다국 적 광고회사의 국내시장 진출에 대한 태도와 국내 광고회사의 경쟁력 제고방안 및 지원방 안에 대해 조사하였다. 구체적으로 광고주, 광고대행사, 광고학자, 그리고 광고유관단체 종사자217명을 대상으로 한 설문조사를 통하여 다국적 광고회사의 국내 시장진출로 인한 영향, 국내 광고회사 대비 다국적 광고회사의 선호이유 비교, 국내 광고회사의 경쟁력 제고 방안, 그리고 국내 광고회사의 지원방안에 대해 집단간의 인식차이를 살펴보았다. 연구결과 대다수의 응답자들이 다국적 광고회사의 국내 시장 진출에 대하여 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 특히 광고주 응답자들이 다국적 광고회사의 국내 시장진 출에 대해 가장 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났으며, 그 다음 광고단체, 광고회 사, 그리고 광고학자들의 순으로 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 국내 광고회 사의 경쟁력을 제고하기 위한 방안으로는 '전략적 플래닝 능력 향상', '크리에이티브 수준 향상', 그리고 '과학적 매체기획 능력의 향상'이 중요한 항목으로 나타났다. 또한 국내 광고 회사에 대한 지원방안으로서 '광고 데이터베이스 구축 지원', '광고전문인력 양성을 위한 지원', 그리고 '광고관련 법규규제 통합 및 축소'의 세 항목에 대한 지원이 시급한 것으로 나타났다. 특히 광고주, 광고대행사, 광고학자, 그리고 광고유관단체 종사자들 가운데 광 고회사 응답자들이 국내 광고회사의 지원방안들에 대한 필요성을 가장 크게 느끼고 있는 것으로 나타났다. The main purpose of this paper is to examine how to support and foster local Korean advertising agencies facing the global advertising agencies' entry to Korean advertising market. A survey was conducted to collect data from a total sample of 217 advertisers, advertising agency personnels, advertising association personnels, and advertising scholars. It was founded that the global advertising agencies' entry to Korean advertising market have positive effective to Korean advertising industry. The findings also showed that the improvement of strategic planning ability, advertising creative, and scientific media planning ability are needed to recover competitive power of local Korean advertising agency. In addition, it turned out that the construction of advertising database, training and education of professional advertising practitioners, and reduction of advertising laws and regulations are needed to support and foster local Korean advertising agencies.
URI
https://www.earticle.net/Article/A73343https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149371
ISSN
1225-0554
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E] > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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