236 0

시설 아동의 심리 정서적 지원으로서 집단미술치료 사례연구

Title
시설 아동의 심리 정서적 지원으로서 집단미술치료 사례연구
Other Titles
A Case Study on Group-Art Therapy As a Way of Psychoemotional Backing for Institutionalized Children : based on D. Winnicott's emotional development theory
Author
노정현
Alternative Author(s)
Rho, Jeong-Hyeon
Advisor(s)
옥금자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 시설에서 생활하는 아동을 위한 심리, 정서지원으로써의 집단미술치료가 아동의 감정과 행동, 사고에 어떠한 효과를 미치는지 사례를 통해 탐구하고자 하였다. 본 연구의 대상은 A시 A시설에서 장기생활 중인 초등학생 남녀 총 4명으로서 2007년 2월~ 2007년 5월 주 1-2회(매주 수, 금)에 걸쳐 80분씩(오후 4시~5시)에 총 12회기를 진행 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 위니캇 이론의 정서발달을 기초로 한 집단미술치료는 시설아동의 자존감 형성에 도움을 주고 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 둘째, 심리 정서적 지원인 집단미술치료 프로그램에서 나타나는 정서표현이 다양해지고 긍정적으로 변화됨이 검증 되었다. 셋째, 심리, 정서적 지원으로서의 집단미술치료가 시설아동의 행동이 적극적으로 변화되고 시설과 학교생활에서 적응행동이 증가된 것으로 밝혀졌다. 따라서 본 연구를 통하여 시설아동이 갖는 심리, 정서적인 정서발달의 어려움을 해결하고 조력하는 일에 위니컷의 정서발달의 이론을 바탕으로 한 치료환경이 효과적임을 확인 할 수 있다.; The purpose of this case study was to examine how group-art therapy affected the emotion, behavior and thinking of institutionalized children as a vehicle of providing psychoemotional support. The subjects in this study were four school boys and girls who had resided in a shelter in the city of A for a long period of time. An 12-session experiment was conducted from February through May 2007, 80 minutes each at 4 and 5 p.m., once or twice a week on Wednesdays and Fridays. The findings of the study were as follows: First, the group-art therapy grounded in Winnicott's emotional development theory served to help the institutionalized children build self-esteem and had a positive impact on them. Second, they got to express their feelings in diverse ways and underwent a favorable change in the course of participating in the group-art therapy program that offered psychoemotional backing. Third, the group-art therapy that provided psychoemotional support encourage the institutionalized children to behave in a more active manner, and they came to adjust themselves better to the shelter and school. The findings of the study illustrated that therapeutic environments built on Winnicott's emotional development theory was effective in ironing out problems with the psychoemotional development of the institutionalized children and in expediting their emotional development.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149301http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407358
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE