278 0

텍스트 변용을 활용한 문학 교육 방법 연구

Title
텍스트 변용을 활용한 문학 교육 방법 연구
Other Titles
Literature Education Method Utilizing Text Transformation
Author
이세나
Alternative Author(s)
Lee, Se-Na
Advisor(s)
이삼형
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 문학 교육에 텍스트 변용을 적극적으로 활용하여 학습자 스스로 문학 텍스트에 대한 해석력과 분석력을 키워나가 그를 바탕으로 하여 문학 작품을 능동적으로 수용하게 하는 데 있다. 텍스트가 가지는 의미를 변형하고 새로운 방식으로 조합하여 수용자가 나름대로 독창적인 형상을 창조하는 텍스트 변용은 이를 위한 효과적 방안이 될 수 있다. Ⅱ장에서는 상호 텍스트성의 맥락에서 텍스트 변용의 개념을 규정하고 패러디와 구분되는 텍스트 변용의 특징을 알아본다. 이후 텍스트 변용이 일어나는 요인을 텍스트 생산자와 텍스트 수용자의 측면에서 살펴본다. Ⅲ장에서는 문학 텍스트 변용의 양상을 음성 텍스트·그림 텍스트·문자 텍스트로 구분하여 알아보고, 각각이 문학 교육에서 어떤 의의를 가지는지 제시한다. Ⅳ장에서는 앞서 제시한 문학 텍스트 변용 양상의 기준을 적용하여 제 7차 교육 과정 국어 문학 영역의 학습 활동을 분석한다. 이 과정을 통해 텍스트 변용이 문학 교육에서 활용될 수 있는 구체적 방법이 제시된다. Ⅴ장에서는 문학 교육에서 텍스트 변용을 활용할 수 있는 수업 모형을 제시한다. 텍스트 변용을 활용하여 문학 교육을 수행할 경우 전제해야 할 점을 알아보고, 수업의 도입·전개·정리 단계에 따라 활용할 수 있는 텍스트 변용 활동을 제시한다. 텍스트 변용을 활용한 문학 교육은 학습자로 하여금 문학을 읽는 즐거움을 맛보게 할 뿐만이 아니라 주체적이고 능동적인 감상 활동에 효과적이다. 본 연구의 의의는 깊이 있는 수용의 방법으로 텍스트 변용과 나아가 텍스트 창작을 가능하게 하는 수업 모형을 제시했다는 것에 있다. 이것은 또한 문학 작품의 감상과 창작의 연계를 위한 시도이기도 하다.; The purpose of this study is to enable the learners to actively accept the literatures based on the interpreting and analysis ability increased by themselves, in the result of actively applying the text transformation to the literature education. For this purpose, the text transformation may be effective means, by transforming the meaning in the text into the newly combined one so that the receivers may form their own unique shapes. In Chapter Ⅱ, we define the concept of text transformation in the context of intertextuality, to find out the characteristics of the text transformation that is separate from parody. Then, the factors of the text transformation will be examined in terms of the text producer and text receiver. In Chapter Ⅲ, we divide the aspects of literary text transformation into sound textㆍpicture textㆍ and textual text, to present what each element means in the literature education. In Chapter Ⅳ, the aforementioned aspects of literary text transformation will be applied to analyze the learning activities in Korean Literature area in the 7th education curriculum. This process will present the specific methods in which the text transformation is applicable to the literature education. Chapter Ⅴ provides the class model in which the text transformation is applicable to the literature education. In case of implementing the literature education with the use of text transformation, it presents the text transformation activities to be applied according to the introduction, development, conclusion phases. The literature education achieved by applying the text transformation not only provides the reading pleasure to the learners but also is effective for independent and active appreciation. The purport of this study is to present the text transformation and further, the class model enabling the creation of text as the method of deep understanding. This is also the attempt to link between the appreciation and creativity area of the literature works.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149278http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407682
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE