174 0

애니메이션을 활용한 영어듣기 수업의 효과 연구

Title
애니메이션을 활용한 영어듣기 수업의 효과 연구
Other Titles
The Effect of Animation on English Listening Skills : A focus on affective factors
Author
최유경
Alternative Author(s)
Choi, Yu-Kyung
Advisor(s)
이영자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of animation on an English listening focusing on learner's motivation, interest and self-esteem. Animation is very useful material to learn English when considering students' affective factors: motivation, interest and self-esteem. To verify the usefulness of the animation as a study material, I raised three questions as follows. First, does teaching listening through animation raise students' interest and motivation for listening? Second, can learning English listening through animation help students to improve self-esteem for listening? Third, can students learn vocabulary effectively in listening class using animation? To answer these questions, treatment lessons were organized based on previous studies related to the effect of animation on the improvement of listening skills. The classes were progressed the twelve second and third middle school students, planned for 17 classes during nine weeks. The animation, The Incredibles, among six animations was selected by students and was used in listening lessons and the curriculums were divided into three parts, pre-viewing, viewing and post-viewing. In the pre-viewing provided clue to help students understand screen and reviewed last class. Next, the viewing presented movies without subscripts. In the post-viewing, students dictated vocabulary and useful expressions and learned them according to context in the animation. Lastly, students wrote the story related to captured picture. To analyze the effect of treatment classes, I surveyed students' motivation, interest and self-esteem before and after the classes. Secondly, I progressed pre- and post-lesson tests which were originated from The Incredibles and interviewed students as the final step of this study. The results of this study are as follows. First, students showed remarkable improvement of their interest and motivation for listening. They wanted to keep studying listening through animation. Second, students gained a lot of self-esteem for their listening after using animation as a study material. Third, students learned vocabulary effectively as the test results showed. In conclusion, this study shows that animations can be a useful material for English listening class. According to the result, it is highly recommended that teachers make a full use of animations to inspire students' interest and self-confidence as well as to improve students' motivation. However, it is the most important that sufficient research be prior to practical application to be sure that the animation selected for a teaching material is closely connected to regular in-class curriculum. Also, further research for effective use of in-the-market animations is to be subsequently followed.; 듣기는 말하기와 함께 실제적인 의사소통 이루어지는데 필수적인 요소이며, 다른 기능으로 전이 효과가 큰 특성을 지니고 있다. 이러한 듣기의 필요성에도 불구하고 학습자들이 학습 동기와 흥미를 잃기 쉽기 때문에 학습의 효율이 떨어진다. 때문에 본 논문의 목적은 학습자들의 정의적 요인인 학습 동기, 흥미 및 자신감에 중점을 두고 애니메이션을 활용한 듣기 수업을 설계ㆍ실시하여 그 수업의 효용성을 알아보는 데 있다. 어린아이부터 성인에 이르기까지 널리 사랑을 받는 애니메이션은 학습 자료로써 학습자의 애니메이션에 대한 흥미와 관심을 자연스럽게 학습으로 전이시켜 긍정적인 효과를 불러올 수 있다. 현재까지의 연구에서는 애니메이션을 이용한 학습이 취학 전 아동이나 초등학생을 대상으로 하였다. 애니메이션은 교육적 측면에서 볼 때, 아이뿐만 아니라 사춘기 시기의 학생에게 효과적인 학습 자료로 사용될 수 있다. 이러한 애니메이션의 학습 교재로써의 유용성을 주장하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 애니메이션을 활용한 듣기 지도는 중등학습자에게 영어 듣기 학습에 대한 흥미와 동기를 높여줄 수 있는가? 둘째, 애니메이션을 통한 학습이 중등학습자들의 영어 듣기 능력에 대한 자신감을 향상시킬 수 있는가? 셋째, 애니메이션을 활용한 듣기 수업을 통해 어휘 학습을 한 학습자들은 배운 표현을 효과적으로 습득했는가? 연구 문제를 검증하기 위해 학습자의 정의적 요인에 중점을 둔 자연교수법과 애니메이션을 학습 자료로 연구한 선행 연구를 검토하여 연구 수업을 설계 하였다. 서울에 거주하는 중학교 2학년, 3학년 학생 12명을 대상으로 일주일에 두 번, 총 9주 동안 17차시를 진행하였다. 그리고 학생들의 정의적인 변화와 효과적인 어휘 습득을 알아보기 위해 사전, 사후 설문조사, 인터뷰 및 성취도 평가를 실시하여 얻은 결론은 다음과 같이 해석 할 수 있었다. 첫째, 일반적인 듣기수업에 동기와 흥미를 잃은 학습자들은 애니메이션을 활용한 수업으로 듣기 수업의 흥미와 동기가 높아진 것을 볼 수 있었다. 학습자들이 애니메이션을 높은 관심을 가지고 시청하였으며, 이는 듣기 학습에 대한 흥미와 동기에 영향을 준 것으로 보인다. 둘째, 애니메이션을 듣기자료로 활용함으로써 학습자들의 듣기에 대한 자신감이 눈에 띄게 향상되었다. 마지막으로, 애니메이션에서 시청했던 상황과 연결시켜 학습한 영어 표현을 비교적 효과적으로 습득하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 볼 때, 저학년뿐만 아니라 사춘기 시기의 중등 학습자에게도 영어 듣기 수업의 학습 자료로써 애니메이션은 효과적이다. 이러한 결과를 효과적으로 교실 수업에서 적용하려면 학습자들이 실제 정규 수업에서 학습하는 교과 내용과 애니메이션을 활용하여 학습하는 내용이 연계되도록 후속 연구가 필요하다. 또한 다양한 애니메이션 활용 학습 방법론과 함께 교사가 애니메이션을 교실에서 효율적으로 사용할 수 있도록 적절한 교사 연수가 필요하다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149270http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407388
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE