360 0

스키마가 영어 독해 전략에 미치는 영향

Title
스키마가 영어 독해 전략에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Schema on English Reading Strategies
Author
김소연
Alternative Author(s)
Kim, So-Yeon
Advisor(s)
김임득
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 고등학교 학생들을 대상으로 배경지식과 어휘제공의 방법으로 독해 자료에 변화를 주었을 때 학습자들이 사용하는 독해 전략에 미치는 영향 및 독해 전략의 사용정도에 대해 알아보고자 한다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 배경지식 제공이 상,하집단의 독해전략에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 어휘리스트 제공이 상,하집단의 독해전략에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 검증하기 위해 독해과정, 독해기술과 독해전략 및 스키마에 관한 선행 연구들을 검토하였다. 그리고 서울시 소재 인문계 여자고등학교 3학년 100명을 대상으로 독해 평가와 전략 설문 조사를 실시하였고, 각 시험 유형에 따라 상,하로 집단을 구분하였으며, 시험 점수 총점을 기준으로 상위20%, 하위20%만을 실제 연구에 필요한 비교 집단으로 선택하였다. 이를 통해 수집된 자료를 SPSS 12.0(ver.)을 이용하여 분석하였고 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 전체적으로는 스키마를 제공받지 않았을 때 보다 스키마를 제공받은 후에 전략 사용이 줄어듬을 알 수 있었다. 이러한 결과를 자세히 살펴보면 상위 집단은 배경지식을 제공받았을 때 인지,보상전략이 모두 줄어 들었고, 어휘리스트를 제공받았을 때도 인지와 보상전략이 조금씩 줄어 들었으며, 특히 전반적으로 독해 전략 사용을 적게 하는 것으로 나타났다. 하위 집단은 배경지식을 제공받았을 때 인지 전략과 보상 전략에 모두 별다른 영향을 받지 않았으며, 상위 집단에 비해 비교적 낮은 전략 사용을 보였으나 어휘리스트가 주어졌을 때는 인지와 보상전략 모두 상위 집단보다 높은 전략 사용을 보여 어휘 지식이 하위 집단에 영향력을 미침을 알 수 있다. 즉, 상위 집단은 독해 전략을 무조건 많이 사용하는 것이 아니라 스키마의 활성화로 전체적인 전략 사용은 줄어들었으나 제공된 배경지식과 어휘를 활용하여 효과적인 독해 전략을 사용하였음을 알 수 있고, 하위 집단은 독해의 문장해독을 직접적으로 가능하게 하는 어휘를 제공 받았을 때 전략사용이 활발해 짐을 알 수 있다. 본 연구를 통하여 독해 성취도에 따라 스키마가 독해 전략에 주는 영향이 다르다는 것을 확인하였다. 이것은 학생들의 수준에 따라 스키마를 유도하는 방법과 독해 전략 교수법을 다르게 사용해야 한다는 것을 시사해 주고 있다. 즉, 상위권 학생에게는 독해 전에 배경지식의 제공 등을 통해 스스로 스키마를 형성할 수 있도록 하는 것이 독해에 효과적이고, 반면에 스스로 스키마를 형성해 가는 능력이 부족한 하위권 학생들에게는 Hudson(1982)의 연구에서처럼 어휘지도와 그림 등을 이용해 스키마를 외적으로 유도시키는 활동을 통하여 독해 전략을 적극 활용할 수 있도록 교수할 필요가 있다.; The purpose of this study is to examine the influence of the background knowledge of the reading material and provided vocabulary list on the students' facilitation of their reading strategy. The main topics discussed in this study are: 1) influence of the background knowledge of the reading material on the usage of the reading strategies in high and low academic perfomance groups 2) influence of the vocabulary list on the reading strategies in high and low academic perfomance groups One hundred high school seniors (all females) were evaluated on their English reading comprehensive skills and asked to fill out the questionaires on their reading strategy. The students were divided into two groups - high and low rank groups - according to the test type, and then the actual comparative groups of the 20% of the both sides of the score distribution were selected. The collected questionnaires were analyzed by SPSS 12.0(ver.). Generally, the students showed less tendency to use their reading strategy with supplementation of schema. The high academic perfomance group was less stimulated to use their cognitive and compensative strategy when background knowledge and vocabularies were presented. In particular, the most of high performance students hardly used thier reading strategy at all in the given condition. The background knowledge didn't make any difference in their usage of the cognitive and compensative strategy of the low academic perfomance group. This shows that the low ranking group uses less strategy than the high ranking group. The low academic performance group showed increased tendencty to use their cognitive and compensative strategy when they were provided with the vocabulary lists. In conclusion, the effect of the schema on usage of the reading strategy had different influence depending on the students' reading accomplishment. This suggests that teachers use different teaching methods, strategies and schema appropriate for the different levels of students. The high performance students are better to be presented with background knowledge of the reading text to increase their ability to formulate schema. On the other hand, according to Hudson's study (1982), students who have insufficient competence to formulate schema by themselves would be better to be encouraged to use vocabulary map or pictures to induce schema.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149269http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407349
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE