396 0

김춘수의『처용단장』의 표현 특성 연구

Title
김춘수의『처용단장』의 표현 특성 연구
Other Titles
A Study of Kim Chun-su's 『Cheo Yong Dan Jang』: Focusing on the characteristics of the expressions
Author
강경화
Alternative Author(s)
Kang, Kyung-Hwa
Advisor(s)
이상호
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
지금까지 김춘수 시에 관한 연구가 다양한 각도에서 활발하게 이루어졌음에도 불구하고 『처용단장』 1~4부 전체의 표현에 관한 논의는 미흡한 편이다. 이에 필자는 김춘수의 『처용단장』에 나타난 표현 양상을 분석하고, 그 효과를 파악해 보려는 목적으로 이 논문을 작성하였다. 분석 내용은 시적 화자, 언어 사용, 구성 원리상의 표현 등 3부분이다. Ⅱ장 1절에서는 시인이 시적 화자로 내세운 '처용'이 각 부마다 어떠한 양상으로 드러나는지를 살펴보았다. 1부에서 화자는 어떠한 관념이나 의미도 드러내지 않은 채 풍경만을 보여준다. 즉 화자, 자아는 전혀 나타나지 않고 '시선'만 있을 뿐이라는 면에서 '은폐된 화자'로 보았다. 2부에서는 시적 주체를 아예 해체, 분열, 증발시켜버리는 극단적인 방식이 사용되는데, 이 경우를 '분열된 화자'라고 보았다. 이 화자는 모든 의미의 성립을 없애버리고 다만 소리와 리듬의 반복에서 실존을 느끼는 모습을 보인다. 반면 3, 4부에서는 분열된 화자로부터 서서히 벗어나는 양상을 보인다. 삶의 현장에서 겪은 실제의 경험을 표현한 측면에서 3부의 화자를 '현상적 화자'라고 보았다. 처용과 일체화된 시적 화자인 '나'는 역사와 현실적 경험을 반추하고 실제로 체험한 화자로 변모한다. 시인이 일관되게 사용한 '처용'이라는 시적 화자는 은폐된 화자인 동시에 시인의 삶을 직접 드러내는 화자라는 양면성을 지닌 것이다. Ⅱ장 2절에서는 언어 사용의 측면에서 어떠한 표현 방법을 사용했는지를 살펴보았다. 『처용단장』 1부에서는 묘사방법을 통하여 서술적 이미지가 주로 표현되었다. 2부에서는 소리와 리듬을 통한 의미의 해체 양상을, 3부에서는 통사 해체의 양상을 보인다. 이것은 김춘수가 추구한 무의미시의 세 유형으로 집약된다. 1부에서는 시적 대상과 일정한 거리를 유지하면서 객관성과 구체성을 부여하는 표현 방식, 즉 묘사 방법을 사용함으로써 의미 형성을 차단하는 서술적 이미지만을 부각시킨 것으로 파악되었다. 1부가 서술적 이미지를 중심으로 하는 무의미시를 지향한다면, 2부는 탈이미지를 중심으로 하는 무의미시를 지향함을 밝혔다. 즉 이미지와 의미가 해체된 소리, 숨찬 리듬만 부각되는 양상을 보인다. 3, 4부에서는 본격적으로 통사의 변형과 해체를 시도하였음이 드러난다. 띄어쓰기를 하지 않고 부호를 사용하지 않거나 오히려 부호를 극대화하여 사용하는 시, 단순한 동음이의어를 나열한 시, 음절을 해체해 형태론적으로 파괴하는 시, 심리적 독백이나 산문을 인용해 시에 삽입하는 시 등 여러 가지 양상으로 나타나는데 이것은 세계를 지배하는 어떤 법칙이나 기존 질서에 대한 부정인식을 표현한 것으로 파악된다. 또한 시인이 묘사를 통한 서술적 이미지, 의미의 해체, 그리고 통사 해체를 통해 드러내고자 한 궁극적 의도가 무엇인지 살펴보았다. 자신의 무의식을 놓아주지 않는 역사 체험이라는 끈과 그 체험에서 비롯된 이데올로기에 대한 불신은 여러 문제들로부터 벗어나려는 갈망을 그에게 불어넣었고, 이것이 의미와 소리가 무관한 세계를 그리는 형태로 표현된 것으로 보았다. 또한 자신이 겪은 역사의 수난을 시의 내용이 아니라 치밀한 묘사 기법과 통사적 질서를 파괴하는 기법으로 드러냄으로써 기법적으로 새로운 실험을 시도한 것으로 파악하였다. Ⅱ장 3절에서는 『처용단장』의 대표적인 표현 방법으로 패러디 기법을 지적했다. 패러디 유형을 2가지로 구분할 수 있는데 하나는 기존의 자기 시 가운데 특히 무의미시를 패러디 대상으로 삼는 방법이고, 또 하나는 기존에 있던 자신의 여러 편의 글에서 일부를 가져와 그것들을 엮어 한 편의 시로 구성하는 방법이다. 이러한 패러디 기법을 통해 김춘수는 삶도 반복과 회귀를 거듭하면서 과거의 것을 되풀이하고 어떤 식으로든 패러디할 뿐이라는 허무주의적 세계관을 표현한 것으로 보인다. 철저히 자신의 시 안에서 패러디 기법을 통해 자신의 세계관을 드러낸 점은 새롭고 의미 있는 시도이며, 이러한 표현은 시인의 인식을 드러내는 또 하나의 틀을 구축했다는 의의를 지닌다. 결국 김춘수가 존재에 대해 관심을 갖고 언어에 대한 문제의식을 가지면서 동시에 무의미의 문제들을 연구함으로써 새로운 표현 기법을 창출해낸 점, 그리고 부조리한 역사체험에서 오는 억압을 시로 승화시킨 점 등은 시의 영역을 확대시켰다는 의의를 갖는다. 요컨대, 김춘수의 『처용단장』에 나타난 표현의 특성을 분석한 이 논문은 김춘수의 시의식과 세계관을 파악할 수 있는 또 하나의 접근 방향을 모색했다는 점에 그 의의가 있다고 하겠다.; Although there have been numerous studies on Kim Chun-su's poetry, the literary descriptions throughout the entire 『Cheo Yong Dan Jang』 have not yet been given much academic considerations. In that sense, this study is to explore and to analyze the effects of the expressional characteristics of the poem. This thesis covers three areas for the purposes: a persona, the linguistic usage, and the expressions in the structural principles. The chapter Ⅱ-1 shows how ‘Cheoyong’, the persona, is represented through the developments of the each part of the poem. In the part Ⅰ, the persona only depicts the scenery through his narration without implying any ideas or meanings. In this part, the speaker is viewed as "hidden" as his identity is not revealed. In the part Ⅱ, the poetic self undergoes extreme measures of deconstruction. In this stage, the persona is called as "a disintegrated self," who defies any notion of meanings but confirms his existence only through the repetitions of sounds and rhythms. On the contrary, in the part Ⅲ and Ⅳ, the persona is gradually changing from the "disintegrated self" to "phenomenal self" who is identified with Cheoyong, an entity who reflected and in effect experienced the history. 'Cheoyong' is viewed in this stage as a double-sided self who serves as not only the hidden speaker but also the self who is unveiling the poet's life. In chapter Ⅱ-2, this study focuses on linguistic usage to examine what descriptive methods are employed. We can say that in the first part of 『Cheo Yong Dan Jang』, mainly descriptive images are represented, in the second one, meaning disruptions through sounds and rhythms, and in the third one, syntactic deconstruction, which are effectively referred to as the three types of nonsense poetry that Kim Chun-su pursued. The part Ⅰ emphasizes descriptive images while blocking the creation of certain images, especially to stress objectivity and specification while maintaining some distances with the poetic subject. If the partⅠ is said to pursue nonsense poem by focusing on descriptive images, the part Ⅱ seeks such poem by abandoning settled images. This means that the sound and rhythms without any specified images and meanings are highlighted in this stage. Meanwhile, in the part Ⅲ and Ⅳ, syntactic deconstructions are used on a full-scale as various forms are generated: some poems are featured without spacing words ones without or highlighting grammatical signs; some enumeratejust simple homonyms; others show syntactic disruption by segmenting syllables and others contain the interpolations of monolog or prose. All these are clearly reflecting some negative perceptions on the principles and existing rules that govern the world. In addition, this study also examines what the poet really wants to reveal through the technical descriptions in the poem. And it found that the ultimate reason lies in his personal experiences and the distrust of ideology, which have deeply rooted in his unconsciousness. These two elements led him to desire to escape problems facing him, which was expressed in a way to depict the world where sounds are irrelevant to meanings. Instead of narrating historical hardship that he suffered, he chose to reveal it by employing the meticulous descriptions and syntactical deconstructions, paving the way for a new technical method in writing poems. In the chapter Ⅱ-3, parody as the poet's representative describing technique is studied. There are two types of parody. One is to parody just one out of a poet's existing poems, in particular nonsense poem, and the other is to borrow parts of his existing poems and mix them to produce a new poem. The poet Kim Chun-su seems to try to express the nihilistic world views in which life endlessly repeats and revolves, just parodying something already done in the past. The fact that he unveiled his world view through parodying his own poems was refreshing and meaningful. This is more significant in that he obtained another powerful tool to expose his poetic world. All in all, what is more noteworthy is that the poet's interests in existence and quest for language generate the distinctive expression technique, and also that he played an important role in enriching the poetic soil by bringing suppressionsstemming from the distorted history to a new level. In a nutshell, this study is meaningful in that it pursued another method to access Kim Chun-su's poetic consciousness and his world views with careful analysis of the expressive characteristics in 『Cheo Yong Dan Jang』.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149265http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407105
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE