601 0

이원분류를 적용한 AJAX 기반 수행평가 시스템 설계 및 구현

Title
이원분류를 적용한 AJAX 기반 수행평가 시스템 설계 및 구현
Other Titles
A Design and Implementation of AJAX-based Performance Assessment System Using Two-way Specification : Focused on Programming Subject
Author
김진희
Alternative Author(s)
Kim, Jin-Hee
Advisor(s)
최진식
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
프로그래밍 교과는 그 교과의 특성상 프로그래밍 실습 중심의 수행평가를 통해 학생의 학업성취도를 평가해야 한다. 하지만 프로그래밍 교과에서 실습 중심의 수행평가를 하기 위해 교사의 시간과 노력이 너무 많이 투입되어야 하기 때문에 실제 학교 현장에서는 대부분 단순 실기 평가나 지필고사 위주의 수행평가가 실시되고 있다. 또한 프로그래밍 실습 중심의 수행평가를 실시한다 하더라도 교사의 수작업에 의해 채점이 이루어지기 때문에 학생들이 평가의 객관성을 신뢰하지 못하는 문제점을 안고 있다. 본 연구에서는 수행평가가 명확한 목표 아래 이루어지도록 하기 위하여 수행평가에 지필고사와 같이 논리력, 문제해결력, 창의력을 행동요소로 하는 이원분류를 적용하였다. 그리고 답안 코드를 채점하는데 투입되는 교사의 시간과 노력을 절감하고 평가의 객관성을 향상시키고자 프로그래밍 과정에 자동 채점 기능을 구현하였다. 자동 채점 기능은 답안 코드의 최종 결과를 정답과 비교할 뿐 아니라 코드의 상세 내역도 확인하도록 구현하였다. 또한 AJAX를 도입하여 교사의 웹 화면을 통해 학생들의 평가 과정을 실시간 또는 재생하여 관찰할 수 있는 기능을 구현하여 과정 중심의 수행평가가 가능하도록 하였다. 끝으로 AJAX를 이용한 학습 태도 점검 시스템을 구현하여 교사가 수업 시간에 학생들의 수업 태도를 웹 화면을 통해 실시간으로 점검할 수 있도록 하였다. 본 연구를 통해 개발된 프로그래밍 교과의 수행평가 시스템은 평가에 소요되는 교사의 시간과 노력을 절감하고 평가 과정에 대한 학생의 신뢰도를 높이며 평가를 통해 축적한 정보를 바탕으로 교수-학습 과정의 질적 개선을 도모하고 궁극적으로 학생들의 학업성취도를 향상시키는데 그 의의가 있다.; The characteristic of programming courses stands to reason that the achievement of students should be evaluated by performance assessment of psychological elements about students' knowledge, skill, attitude based on practical and implementation-oriented training. But the evaluation of programming practice requests too much time and effort of teachers and this makes the paper test more prevalent in the school. It also has another problem in reliability that the evaluation is subjectively carried out by teachers' hands. We design and implement a web based performance assessment system based on two-way specification in order to measure all qualitative assessment in programming subject. The automatic grading module of the proposed system can reduce teachers' load and achieve the reliability of evaluation. It is possible to compare the programming results with the right answer as well as the result of the codes. The monitoring module with AJAX technology makes it possible for the teacher to monitor how the students do their works through the web browser. The teacher can review and check the detail source codes, too. The behavior monitoring module is designed for the teachers to check the behavior of the students with programming. In this study, we also introduce the two-way specification that consists of factors such as rational ability, problem solving ability, and creativity for the evaluation to be conducted on a clear basis. The significances of the proposed based performance assessment system are the qualitative improvement of instruction-learning courses and the objective elevation of academic achievement. Other advantages of the proposed system are saving teachers time and effort and enhancing the reliability in the process of evaluation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149258http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407480
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE