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여고생의 라이프스타일에 따른 신발구매행동 및 착용만족도에 관한 연구

Title
여고생의 라이프스타일에 따른 신발구매행동 및 착용만족도에 관한 연구
Other Titles
Relationship between Female High-school students' Lifestyle and Shoes Purchasing Pattern and Shoes-Wearing-Satisfactions
Author
이소형
Alternative Author(s)
Lee, So-Hyoung
Advisor(s)
박명자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘의 청소년들은 경제성장으로 인한 소득수준의 향상과 자녀 수 감소로 인한 부모의 관대한 양육태도에 의해 제품에 대한 높은 구매력과 충동적 구매성향을 보이고 있어 기업들의 중요한 소비자 집단으로 부각되었다. 그러므로 청소년의 욕구를 만족시킬 수 있는 제품의 기술 개발과 마케팅 전략을 세우는 일은 매우 중요하다. 본 연구는 여고생에 대한 이해를 도모하고 여고생들이 요구하는 적합한 신발을 제조할 수 있도록 여고생의 라이프스타일과 신발구매행동과의 관계를 살펴보고 신발 착용 시 만족도에 대해 알아보고자 하였다. 구체적인 연구문제는 첫째, 여고생의 라이프스타일에 따라 신발구매성향에 차이가 있는지 알아보고, 둘째, 라이프스타일에 따라 신발구매현황에 차이가 있는지 알아보며, 셋째, 신발 착용 시 개별적인 만족도와 전반적인 만족도를 조사하여 만족 · 불만족 요인을 알아보고, 넷째, 인구통계적 특성에 따라 신발구매행동에 차이가 있는지를 알아본다. 연구대상은 서울, 전북지역에 거주하는 여고생 1, 2학년을 대상으로 조사 하였으며, 자료 수집은 설문지 방식으로 하였으며, 총 428부를 분석하였다. 분석 방법은 SAS 9.1.3 for Window를 이용하여 요인분석, 군집분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 교차분석, 회귀분석, 일원분산분석(ANOVA), Duncan-test등을 실시하였다. 본 연구를 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 여고생의 라이프스타일 집단에 대한 결과는 활동지향형, 가정지향형, 패션/학업지향형 3개의 집단으로 분류되었다. 여고생의 라이프스타일은 신발구매성향에 영향을 미쳤는데, 소속적인 활동과 취미 생활 및 레저 활동을 즐겨하는 활동지향형 집단은 신발을 구매 할 때 신발의 실용성을 더 추구하여 구매하였고, 패션에 관심이 많고 쇼핑을 즐겨하면서도 학업 또한 중요하게 생각하는 패션/학업지향형 집단은 신발 구매 시 유행과 브랜드를 중요한 요인으로 생각하였다. 반면에, 모든 일에 대체적으로 소극적이지만 가족에 관련된 일을 중요하게 생각하는 가정지향형 집단은 신발을 구매 할 때 대체적으로 유행과 브랜드에 관여치 않았다. 둘째, 여고생의 신발구매현황에서 신발구매시기는 6개월 마다 구입한다가 가장 많았으며 1년마다, 계절마다 순으로 나타났고, 신발구매이유는 낡아서, 옷과의 조화를 위해서 순으로 나타났으며, 신발구매장소는 브랜드 대리점이 가장 많았으며 백화점, 할인매장 순으로 나타났다. 신발구매가격은 5-10만원이 가장 많았으며 2-5만원, 10-15만원 순으로 나타났다. 또한, 신발 브랜드제품 구매정도는 운동화의 경우 유명브랜드 제품만 구입하던지 아니면 어느 정도라도 유명브랜드 제품을 구매한다가 94%로 대부분의 여고생들이 유명브랜드 제품을 선호하는 반면에 구두의 경우에는 운동화와는 달리 유명 브랜드 보다 무명 브랜드를 더 선호하였다. 여고생의 라이프스타일은 신발구매현황에 영향을 미쳤는데, 주로 강남에 거주하며 가계 소득이 높은 패션/학업지향형 집단은 옷과의 조화를 위해서 10만원 이상의 가격대로 신발을 구매하였고 신발을 교체하는 시기도 잦았다. 한편, 활동지향형 집단은 신발구매시기가 잦기는 하지만 2-5만원대의 저렴한 가격으로 신발을 구매하고 있었다. 주로 지방에 거주하며 가계 소득이 낮은 가정지향형 집단은 기존에 신던 신발이 낡아져서 다시 신발을 구입하였고 신발을 교체 하는 기간 또한 길었다. 셋째, 신발 착용만족도에 대한 결과는 운동화의 경우 디자인, 색상, 치수, 소재, 내구성, 가격 순으로 만족한다고 나타났으며, 구두의 경우는 색상, 디자인, 가격, 소재, 치수, 내구성 순으로 만족한다고 나타났다. 또한, 운동화의 경우 디자인이 운동화의 전반적인 만족도에 가장 많은 영향을 미쳤고, 가격은 가장 낮은 영향을 미쳤으며, 구두의 경우는 내구성이 구두의 전반적인 만족도에 가장 많은 영향을 미쳤으며 소재는 가장 낮은 영향을 미쳤다. 또한, 여고생들은 구두보다 운동화를 더 많이 착용하기 때문에 신발을 착용 했을 때 과반수이상이 불편함을 느끼고는 있었지만, 신발로 인한 발의 변형이나 부작용은 대다수가 겪지 않았다. 여고생들이 경험한 불편증상으로는 피부가 벗겨져서 아프다, 물집이 생겨 아프다, 발바닥이 아프다, 발가락이 아프다 순으로 나타났고, 발의 변형 및 부작용의 증상으로는 피부가 딱딱해짐, 발가락의 변형, 티눈 순 으로 나타났다. 또한, 발의 변형 및 부작용의 원인으로는 볼이 좁음, 소재의 뻣뻣함, 바닥의 딱딱함, 치수의 부적합 순으로 나타났다. 넷째, 인구통계적 특성은 거주지역과 가계 소득수준이 신발구매행동에 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 여고생의 라이프스타일에 따라 신발구매행동에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 신발 착용만족도를 통해 신발에 대한 만족 · 불만족 요인이 나타났다. 그러므로 사회적으로는 여고생의 요구를 만족시킬 수 있는 마케팅 전략을 세우는 동시에 교육적으로는 여고생의 합리적인 소비 행동의 틀을 잡는데 도움이 될 것으로 기대된다.; Now a day, teenagers are highlighted as one of important consumer groups by marketers because of their high purchasing power and impulsive purchasing propensity. Especially female high-school students are most significant purchasing group of them. Hence it is very important to develop techniques and make marketing strategies on shoes for female high-school students. In this paper, I investigated the relationship between female students’ lifestyle and shoes purchasing pattern and surveyed the degree of shoes-wearing-satisfaction. In detail, this study were (1) Relationship between female high-school students’ lifestyle and shoes purchasing propensity. (2) Relationship between female high-school students’ lifestyle and shoes purchasing pattern. (3) Shoes-wearing-satisfactions and factors of them. (4) Relationship between population-statistical characteristic and shoes purchasing pattern. The subjects of this study were 1st and 2nd year female high-school students in Seoul(Gang-Nam, Gang-Buk) and Chonbuk. The data were obtained from 428 questionnaires. Data were statistically analyzed using SAS 9.1.3 for Window. Major statistical methods are factor analysis, Cronbach's α coefficient, group analysis, frequency analysis, crosstabs, multiple regression analysis, ANOVA and Duncan test. The results are as follows: 1. Relationships between lifestyle and shoes purchasing propensity were found Activity-pursuit group’s major shoes purchasing factor was practical use. Fashion & scholar-pursuit group’s major shoes purchasing factors were fashion and brand. Family-pursuit group didn't have any significant factors. 2. Relationships between lifestyle and shoes purchasing pattern were found Activity-pursuit group and Fashion & scholar-pursuit group purchased shoes more frequently than Family-pursuit group. A fashion & scholar-pursuit group purchased shoes for the harmony of suit and shoes. There was no significant difference on shoes purchasing price. But Fashion & scholar-pursuit group was the highest and Activity-pursuit group was the lowest. 3. The shoes-wearing-satisfaction and inconvenience results were found as below. The shoes-wearing-satisfaction results were for the sports shoes: design > color > size > material > durability > price and for the casual shoes: color > design > price > material > size >durability. The general shoes-wearing-satisfaction factors were for the sports shoes, design was the primary factor and price was the least significant factor and for the casual shoes, durability was the primary factor and material was the least significant factor. The shoes-wearing-inconvenience factors were Most of female high-school students didn't experience the de-formity or side effect on foot since they wore sports shoes more than casual shoes. The shoes-wearing-inconvenience factors were skin-graze > blister > pain in the sole > pain in the toe. The reasons of de-formities and side effects on foot were narrowness of width > stiff material > tightness. 4. The population-statistical characteristics such as region and family income were related with the shoes purchasing pattern. Through this research, I could find out the relationship between lifestyle and shoes purchasing pattern. And, I could find out the satisfaction and inconvenience factors also. I expect this research can help the shoes designers and marketers to develop techniques and make marketing strategies on shoes for female high-school students. And, this research can be used for teaching female high-school students about reasonable purchasing activity also.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149256http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407401
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
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