322 0

인터넷 활용 영어동화 학습과 영어동화 구연학습이 듣기와 말하기 능력 및 흥미도에 미치는 영향 연구

Title
인터넷 활용 영어동화 학습과 영어동화 구연학습이 듣기와 말하기 능력 및 흥미도에 미치는 영향 연구
Other Titles
A study on the Effect of Internet-based story-telling and Naraated story-telling on Listening, Speaking and Interest
Author
김길아
Alternative Author(s)
Kim, Kil-A
Advisor(s)
한문섭
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 1학년 아동들을 대상으로 재량활동 시간에 1학년 교과 과정에 맞는 영어 동화 학습을 선정한 후 인터넷 활용 영어 학습과 일반적인 영어 동화 구연기법 학습을 비교하여 아동들의 듣기와 말하기 능력 및 흥미도에 미치는 교육적 효과를 살펴보고 분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 동화 구연기법 학습 집단과 인터넷 활용 영어동화 학습 집단의 듣기 이해력에 미치는 영향에는 어떤 차이가 있는가? 둘째, 영어 동화 구연기법 학습 집단과 인터넷 활용 영어동화 학습 집단의 말하기 능력에 미치는 영향에는 어떤 차이가 있는가? 셋째, 영어 동화 구연기법 학습 집단과 인터넷 활용 영어동화 학습 집단의 흥미도에 미치는 영향에는 어떤 차이가 있는가? 이상의 연구 문제를 해결하기 위하여 서울특별시 S초등학교 1학년 학생을 대상으로 2개 학급을 연구대상으로 선정하여 사전 듣기 평가와 말하기 평가를 하여 동질검사를 확인한 후 실험반과 비교반을 정하여 8주 동안 8차시의 수업을 전개하여 실험 전후의 결과를 비교 실험하였다. 실험집단은 인터넷을 활용하여 수업을 하였고, 비교집단은 빅 북을 활용한 수업을 하였는데, 듣기와 말하기 평가는 총 10개 문항으로 구성하여 사전 · 사후를 평가하고 비교 분석하였으며, 흥미도 검사는 각각 5개 문항으로 구성하여 분석하였다. 연구 문제에 따른 모든 통계처리는 SPSS 프로그램을 이용하여 T-test 검증결과를 분석하였다. 이 연구를 통하여 나타난 결과를 정리해 보면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 영어 동화를 적용한 학습 집단은 영어 구연동화 학습을 적용한 학습 집단보다 듣기 이해력 및 말하기 능력에 더 높은 점수를 나타내어 두 집단 간의 차이가 나타났다. 둘째, 인터넷 영어 동화를 적용한 학습 집단은 영어 구연동화 학습을 적용한 학습 집단보다 흥미도에 있어서 통계상 유의미한 차이를 보이지 않았다. 그러나 두 집단 모두 흥미도가 높아졌음을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합해보면 초등학교 1학년 재량활동 시간을 활용하여 영어를 학습하는데 있어 인터넷을 활용한 영어 동화 학습과 영어 구연 동화 학습을 병행하여 진행한다면 영어 듣기와 말하기 능력의 향상 뿐 아니라 영어에 대한 흥미와 자신감으로 이어져 학습의 효과를 높일 수 있을 것이라 생각된다. 뿐만 아니라 정규 교유과정에서도 학생 수준에 맞는 인터넷 영어 동화 학습 자료와 영어 구연 동화책을 많이 활용한다면 언어사용 능력과 동기 형성에 높은 효과를 기대할 수 있을 것이라 생각된다. 이상과 같은 결론을 바탕으로, 인터넷 영어 동화와 영어 구연 학습의 활용도를 높이기 위해 발전적인 연구를 기대하며 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 학생들에게 컴퓨터를 활용할 수 있는 영어 특별실이 배당될 수 있도록 배려되어야 한다. 둘째, 인터넷 상의 영어 동화들의 활용을 위한 다양한 영어 교수-방법에 대한 연구와 개발이 이루어져야 하며, 많은 영어 동화자료들이 제공되어 이를 활용한 인터넷 영어 동화 학습이 가능할 수 있어야 한다. 셋째, 교사들은 적절한 지도를 해주기 위하여 지도전략 개발과 연수가 이루어져야 한다. 넷째, 인터넷 영어 동화 사이트의 레벨 테스트의 도구 개발이 필요하다. 다섯째, 학교 도서관의 영어 동화책이 수준별로 구비되어 어린이들이 쉽게 활용할 수 있어야 한다. 여섯째, 교과서 내용에 알맞은 동화 수록과 관련된 활동을 안내해야 한다. 일곱째, 앞으로의 연구는 읽기 및 쓰기 능력과 관련된 1학년 아동들의 영어 학습에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 교사는 항상 준비하는 자세가 필요하며 즐겁고 허용적인 분위기에서 아동들의 개인차를 고려하여 보다 수준별 학습이 잘 이루어 질 수 있도록 부단히 노력하고 준비해야 한다.; The purpose of this study is to compare English class with Internet based method and general storytelling method and to analyze the effect of listening, speaking, and interests in English with these methods. To achieve these objects, the next subject on the side views such as listening, speaking and interest was considered. "Do various English instruction have effects on listening, speaking ability, and interest for English?" In an early stage, we select two groups for the first year student in S elementary school. The first group A is called the experiment group, and the second B is called the controlled group; After confirming English ability from same quality test, the groups had attended the different English class for 40 minutes in a week during 8 weeks. During the experiments, the group A was given lecture with Internet based class and the group B applied storytelling for their class. Each test for listening and speaking in both pre and post has 10 problems, which results was analyzed with statistically tool SPSS; T-test was applied. For the interest aspect, all procedures stay the same as other test with 5 problems. From these analysis, the next conclusions can be obtained. The first, the group A show the higher scores for listening and speaking than the group B. It means that Internet base class can be powerful tool for the element English education. The second, the group A and B don't show any difference for the English interest aspects. Synthetically, English class with Internet based juvenile story in elementary school will enhance listening, speaking and interest for English, and additionally build the self-confidence of each student. If the English class program with Internet based juvenile story is suitable for each student in regular class, this class will be more powerful tools to increase a language ability and give strong motivation. From this study, I want to give some suggestion to expect various research to make the best use of Internet based Juvenile story. English class room equiped the computers was specially alloted to students. The first, to make the best use of Internet based juvenile story, the various program must be developed.; How to teach, how to make programs, and etc. The second, from development of teaching strategy and training, teachers in elementary schools must be supported to be able to enhance their ability. The third, it is required to develop the reader's level test tool in the Internet based Juvenile story; It'll be very useful tool to select the more suitable book for reader. Finally, Teacher must try to prepare to make more practical and interesting class with considering the academic difference for each students.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149233http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407495
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE