223 0

아버지의 양육태도유형에 따른 유아의 대인문제해결사고의 차이

Title
아버지의 양육태도유형에 따른 유아의 대인문제해결사고의 차이
Other Titles
The Difference of Children's Interpersonal Cognitive Problem Solving Ability by Father's Child Rearing Attitude
Author
유승은
Alternative Author(s)
Yoo, Seung-Eun
Advisor(s)
박미금
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아버지의 사회인구학적 변인에 따라 아버지의 양육태도와 유아의 대인문제해결사고는 어떠한 차이를 보이며 아버지의 양육태도유형에 따른 유아의 대인문제해결사고는 어떠한지를 밝혀봄으로써 유아의 사회 인지 발달에 대한 아버지 역할의 중요성을 인식하고자 하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 아버지의 사회인구학적 변인(자녀성별, 연령, 학력, 직업)에 따라 아버지의 양육태도유형은 차이가 있는가? 둘째, 아버지의 사회인구학적 변인에 따라 유아의 대인문제해결사고는 차이가 있는가? 셋째, 아버지의 양육태도유형에 따라 유아의 대인문제해결사고는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경기도 군포시에 소재하고 있는 6개 유치원에 재원중인 만5세 유아 158명과 그들의 아버지 158명이며 연구문제 분석을 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test 일원변량분석과 교차분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 사회인구학적 변인에 따라 아버지의 양육태도유형은 유의한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 아버지의 사회인구학적 변인에 따라 유아의 대인문제해결사고는 성별, 연령에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 즉 남아보다 여아가 전체 대인문제와 문제상황 중 친구문제와 교사문제에 대인 문제해결사고방안을 더 많이 사용하였으며, 아버지 연령이 30대이하보다 40대이상인 경우 전체 대인문제와 교사문제에 대인적 문제해결사고방안을 더 많이 사용하고 있었다. 또한 연령과 직업에 따라 긍정적 해결사고방안을 더 많이 사용하는 것으로 나타나 즉 아버지가 40대이상인 경우, 아버지의 직업이 자영업인 경우 긍정적 해결사고방안을 더 많이 사용하고 있었다. 셋째, 아버지 양육태도유형에 따른 유아의 대인문제해결사고는 전체 대인문제와 친구문제에서 유의미한 차이가 나타났다. 아버지의 양육태도가 애정-자율적 태도일 경우 전체 및 친구문제에서 대인문제해결사고방안을 더 많이 사용하고 있었다. 또한 아버지의 양육태도가 애정-자율적 태도일 때 긍정적 해결사고방안을, 거부-통제적 태도일 때 부정적 해결사고방안을 많이 사용하는 것으로 나타났다.; This study aims at helping one recognize the importance of the paternal role in young children's cognitive development through examining how father's child-rearing attitudes and young children's problem-solving thought in interpersonal relationship issues differ according to father's background variables and how children's interpersonal problem-solving thought is affected by types of father's child-rearing attitudes. Following those purposes, this study set up research questions as below. First, Is there any difference in types of father's child-rearing attitudes according to their socio-demographic variables (children's gender, age, academic backgrounds, occupations). Second, Is there any difference in young children's interpersonal problem-solving thought according to their father's child-rearing attitudes? The subjects of the study are 158 children under 5 years of age in 6 kindergartens located in Gunpo-si, Gyeonggi-do and 158 fathers of the children and for analysing research questions, frequencies, percentages, averages and standard deviations were calculated and one-way ANOVA analysis and crosstabs analysis were conducted. The results of the study are as the following. First, there is no significant difference in types of the father's child-rearing attitudes according to their socio-demographic variables (children's gender, age, academic backgrounds, occupations). Second, there is some significant differences in the young children's interpersonal problem-solving thought by children's gender and age according to their father's socio-demographic variables (children's gender, age, academic backgrounds, occupations). That is, female children rather males ones used more frequently interpersonal problem-solving measures in problems with friends or teachers among total interpersonal related problems and problematic situations, and in the case that their fathers were in no less than 40s rather than in no more than 30s, the children more frequently used interpersonal problem-solving measures for problems related to personal relationship or relationship with teachers. In addition, the children were found to use positive measures for solving problems more frequently according to their fathers age and occupations, that is, in the case that their fathers were in no less than 40s and/or self-employed, the children were using positive measures for solving problems more frequently. Third, the young children's interpersonal problem-solving thought according to their father's child-rearing attitudes showed significant differences in total interpersonal problems and problems with friends. In the case that their father's child-rearing attitudes were affectional-autonomy allowing, the children were using interpersonal problem-solving measures more frequently in total interpersonal problems and problems with friends. In addition, it was found that when the father's child-rearing attitudes were affectional-autonomy allowing, the children used positive problem-solving measures most, and when those were rejective-controlling, the children used negative problem-solving measures most frequently.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149228http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407376
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE