250 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor장성수-
dc.contributor.author이효정-
dc.date.accessioned2020-04-08T17:14:56Z-
dc.date.available2020-04-08T17:14:56Z-
dc.date.issued2007-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149227-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407374en_US
dc.description.abstract본 연구에서는 아동의 학업성취목표와 심리적 안녕감 및 학업동기의 관계, 부모의 상벌과 아동의 심리적 안녕감 및 학업동기의 관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 학업성취목표는 숙달목표, 수행접근목표, 수행회피목표로 구분하였고, 심리적 안녕감을 긍정적 정서와 부정적 정서로 구분하고 추가로 학업스트레스를 측정하였다. 또한 학업동기는 내재적동기, 성공지향적동기, 실패회피동기, 무관심으로 구분하여 측정하였다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 아동의 학업성취목표와 아동의 심리적 안녕감 및 스트레스를 확인한 결과 숙달목표가 강할수록 심리적 긍정감이 높았고 심리적 부정감은 낮았으며 수행회피목표가 강할수록 심리적 부정감이 낮았고, 스트레스가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 학업성취목표와 학업동기와의 관계에서는 숙달목표가 높을수록 내재적동기가 높았으며 수행회피목표가 높을수록 실패회피동기가 증가하였다. 또한 숙달목표와 수행접근목표가 높은 아동일수록 학업에 대한 무관심이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 부모로부터 학업과 관련하여 받은 상벌이 아동의 심리적 안녕감 및 스트레스에 주는 영향을 알아보았다. 부모가 자녀에게 학업에 대한 보상방식으로 상을 주었을 경우 긍정감이 증가하고 스트레스와는 유의한 상관을 보이지 않았지만 벌을 주는 경우에는 부정감과 스트레스가 높이 증가하는 것으로 나타났다. 성별로 살펴보면 부모의 상벌에 의해 더 많은 영향을 받는 것은 여학생으로, 상을 받았을 경우에는 긍정감이, 벌을 받았을 경우 부정감과 스트레스가 증가하는 것으로 나타났다. 남학생은 상을 받았을 때 긍정감과 유의한 상관이 나타나지 않았지만 벌을 주었을 때 부정감과 스트레스가 증가하였다. 넷째, 부모로부터의 상벌이 학업동기에 어떠한 영향을 주는지 알아본 결과, 상을 주었을 경우 내재적동기가 매우 높아지지만 벌을 주는 경우에는 실패회피동기와 무관심이 증가함을 알 수 있었다. 학업동기와 상벌이 성별로 미치는 영향이 약간의 차이를 보였는데 남학생은 상을 받았을 때 내재적동기가 증가했고 벌을 받았을 때에는 무관심과 높은 정적상관을 보였다. 또한 여학생은 상을 받았을 때 내재적 동기가 증가했고 벌을 받았을 때에는 실패회피동기와 무관심이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 아동의 학업성취목표와 부모의 상벌이 아동들의 학업동기와 정서적 상태에 크게 영향을 주는 요인으로 확인되었다. 아동의 내부적 정서가 안정적인 상태에서 자발적이고 흥미로운 성취목표를 받아들일 수 있다면 부모의 학업과 관련된 상과 벌을 긍정적으로 받아들일 수 있게 되고 더 나아가 학업에 대한 흥미와 자기 자신의 노력에 대한 의지를 튼튼하게 다질 수 있다는 것을 생각해 볼 수 있다.; This paper looked into the relationship between students' achievement goals, parents' reward and punishment academic motivation, psychological well-being and stress which students could experiencein everyday life. 330 Students who live in Yangju city in Gyeong-Gi province, grade 5 and 6 were selected to take part in this study. The study also focused on the different factors depending on the sex of the student. Firstly, the result of the study concerning students stress and psychological well-being in academic achievement are as follows; Performance goal induces stress within students and performance approach goal induces less stress but still gives them negative influence. In psychological well-being, the more mastery goal they have, the less emotional burden they feel. Therefore mastery goal gives students positive influence. Secondly, achievement goals has strong relationship with learning motivation. When students have a mastery goal, they are eager to study themselves, and studying itself is a reward. In third, it found out how parents' rewards or punishments affect children's psychological well-being: when parents reward their children, children are affected positively but when parents punish children, they often showed a negative reaction to the boys’sample in this test. Especially Boys have more anti-emotion than the female participants when they receive punishments, but girls also have a positive reaction to rewards. In forth, the tasks are to identify how parents' rewards or punishments affect children's academic motivation and stress. As students reward, they have intrinsic motivation but as they punish, they don't have extrinsic motivation. This procedure shows that rewards stimulate students' intrinsic motivation whereas punishments do not. Regarding to stress, there isn't any relationship between a reward and stress but punishments have a strong relationship with stress; as students punished they get stress. On the other hand, different sexes show different reactions. Boys have intrinsic motivation as they reward but girls have no responses as they are punished. In conclusion, students' achievement and parents' reward and punishment highly influence students learning motivation and emotional stability. If children have emotional stability, they have interests in academic achievement initiatively and they will also receive parents' rewards and punishments positively. Further more they can willingly study.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title아동의 학업성취목표와 부모의 상벌이 아동의 학업동기와 심리적 안녕감에 미치는 영향-
dc.title.alternativeA Study on the Effects of Children's Achievement Goals and Parents' Reward and Punishment on Academic Motivation and Psychological Well-Being-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이효정-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Hyo Jung-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department교육학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation교육심리전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE