770 0

생태유아교육 프로그램이 유아교사 및 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향

Title
생태유아교육 프로그램이 유아교사 및 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Ecological Early Childhood Education Programs on Eco-friendly Attitude of Young children and Their Teachers.
Author
김송주
Alternative Author(s)
Kim, Song-Ju
Advisor(s)
김영주
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 생태유아교육 프로그램이 유아교사 및 유아의 환경친화적 태도에 영향을 미치는지 알아보고, 관련된 변인들을 밝히고자 한다. 또한 생태 유아교육 프로그램을 실시하는 유아교사의 환경친화적 태도는 유아의 환경친화적 태도에 얼마나 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 유아교사의 환경친화적 태도는 일반적 배경 변인과 인지적·정의적·행동적 변인에 따라 어떠한가? 2. 유아의 환경친화적 태도는 일반적 배경 변인에 따라 차이가 있는가? 3. 생태유아교육 프로그램 실시 여부에 따라 유아교사의 변인 및 환경친화적 태도는 차이가 있는가? 4. 생태유아교육 프로그램 실시 여부에 따라 유아의 환경친화적 태도는 차이가 있는가? 5. 생태유아교육 프로그램 실시 여부에 따라 유아교사의 환경친화적 태도는 유아의 환경친화적 태도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 인근 주변 환경과 배경이 비슷한 서울, 경기도 지역의 사립, 공립 유치원, 어린이집 그리고 기타 유아교육 기관을 대상으로 텃밭이 있고, 유사한 생태유아교육 프로그램을 실시하고 있는 기관의 유아교사 16명과 유아 205명, 일반 프로그램을 실시하는 유아교사 16명과 유아 204명을 대상으로 조사하였다. 본 연구에서는 유아교사의 환경친화적 태도와 관련 변인을 알아보기 위하여 박성진(2001), 한종현(2002)이 개발한 환경친화적 태도를 측정하는 척도를 보고, 수정 번안 하였다. 유아의 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)을 기초로 하여 허윤정(2001)이 번한 수정한 18문항을 사용하였다. 자료의 분석을 위하여 SPSS 13.0을 사용하였다. 인구변인의 특징을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였으며 유아교사 및 유아의 환경친화적 태도와 변인들 간의 관계를 알아보기 위해 평균, 표준편차, 그리고 피어슨의 상관계수를 구하였다. 생태유아교육 프로그램 실시 여부에 따른 유아교사와 유아의 변인 및 환경친화적 태도 차이를 t-검증을 통해 알아보았다. 생태유 아교육 프로그램 실시 여부에 따라 유아교사의 환경친화적 태도가 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 환경친화적 태도는 일반적 배경 변인(교사의 성장지역, 농어산촌 경험)에 따른 차이가 유의미하지 않고, 인지적·정의적·행동적 변인과 정적인 상관관계가 있다. 둘째, 유아의 환경친화적 태도는 일반적 배경 변인(유아의 성별, 연령)에 따른 차이가 유의미 하지 않았다. 셋째, 생태유아교육 프로그램을 실시하고 있는 유아교사가 실시하고 있지 않은 유아교사에 비해 모든 변인 및 환경친화적 태도 점수가 높았다. 넷째, 생태유아교육 프로그램을 실시하고 있는 유아가 실시하고 있지 않은 유아에 비해 환경친화적 태도(환경보전 태도, 자연친화적 태도)점수가 높았다. 다섯째, 유아교사의 환경친화적 태도가 높을수록 유아의 환경친화적 태도가 높아진다는 것을 알 수 있고, 생태유아교육 프로그램을 실시하는 유아교사의 환경친화적 태도가 실시하지 않는 유아교사의 환경친화적 태도에 비해 유아의 환경친화적 태도에 더 큰 영향이 있는 것으로 나타났다.; This research presents the effect of ecological early childhood education programs on the eco-friendly attitude of young children and their teachers by measuring the eco-friendly attitude and identifying related environmental variables. In addition, this research analyzed the effect of eco-friendly attitude of teachers, who operate ecological program, on their children's eco-friendly attitude. In correspondence with the objectives of this research, following research topics were selected: 1. Discovering the relationship between the eco-friendly attitude of teachers and the related variables (personal background, cognitive, emotional and behavioral factors). 2. Identifying the difference of the eco-friendly attitude of young children with regard to general variables such as age and gender. 3. Analyzing the effect of ecological early childhood education programs on the eco-friendly attitude of teachers and the related variables 4. Analyzing the effect of ecological early childhood education programs on the eco-friendly attitude of young children 5. Verifying the effect of eco-friendly attitude of teachers on eco-friendly attitude of their young children. For this research, a survey was conducted with 32 teachers and 309 young children of public/private kindergarten and young children care center located in Seoul and Gyeonggi province. One group of teachers and children (16 teachers and their 205 young children) were selected from organizations which have a kitchen garden and operate early childhood education programs. Another group of teachers and young children (16 teachers and their 204 children) were selected from organizations which do not operate ecological early childhood education programs. To identify the variables which affect the eco-friendly attitude of teachers, the measurement scales developed by Park(2001) and Han(2002) were used with modifications according to the proposed methods by Yim(2004) and Lee(2004). For measuring young children's eco-friendly attitude, a modified version of CATES-PV (Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version) method, which was originally proposed by Musser and Diamond(1999) and translated by Huh(2002), were used. For analyzing and verifying raw data collected via the survey, following methods were used: SPSS(version 13.0) program was used to analyze the collected data. A frequency study was conducted to identify the characteristics of population variables. To verify the reliability of the measurement instruments used in this research, the cronbach's alpha value was calculated. The relationship between eco-friendly attitude and related variables was verified by using the mean value, standard deviation and pearson's correlation coefficient, for both teachers and their young children. The effect of ecological early childhood education program on the eco-friendly attitude of teachers and their children was analyzed by using t-verification. Finally, regression analysis was used to identify the significance of ecological early childhood education programs on the effectiveness of teacher's eco-friendly attitude toward children's echo-friendly attitude. The conclusion of this research can be summarized as followings: First, teacher's eco-friendly attitude does not have significant relationship with the variables related to personal backgrounds (location of growth, experience of residence in rural districts). However, it has strong relationship with the variables used to measure cognitive, emotional and behavioral factors and those variables have positive contributions to the overall echo-friendly attitude of teachers. Second, it was verified that the eco-friendly attitude of young children does not have significant relationship with general variables such as age and gender. Third, the teachers who operate ecological early childhood education programs have higher mean value for the total score of eco-friendly attitude than the teachers who do not operate such programs. Forth, the young children who were instructed with ecological early childhood education programs acquired higher average score for environment conservation, nature-friendly and eco-friendly attitude than who were not. Finally, the eco-friendly attitude of teachers has positive effect on the young children's eco-friendly attitude. And the eco-friendly attitude of the teachers who operate ecological early childhood education programs has stronger impact on the young children's eco-friendly attitude than the teachers who do not instruct such programs.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149226http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407309
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE