221 0

CAI를 활용한 그룹별 과제개발

Title
CAI를 활용한 그룹별 과제개발
Other Titles
Development assignment in groups with CAI
Author
최광락
Alternative Author(s)
Choi, Kwang-Rack
Advisor(s)
왕문옥
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 우리나라의 교육 여건과 교육 체제가 가지고 있는 가장 큰 문제는 대규모 집단 학습과 교사의 단방향적인 강의식 수업이 진행되다 보니 개개인의 능력 차이가 매우 커지고 있다는 점이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 개별화 수업이 절실히 요구된다. 학생 개개인에게 맞는 맞춤식 수업을 제공하기 위해서는 기존의 학습 매체 이외에 컴퓨터를 이용한 쌍방향 수업이 반드시 필요하다고 생각된다. 본 연구에서는 CAI 프로그램을 이용하여 교사가 학생들에게 적절한 과제를 제공하고, 이를 통해 학생들의 수준을 각 집단에 맞게 분류한 후, 각 집단에 맞는 피드백을 제공한다면 학생들의 학습능력이 얼마나 신장되는가를 알아보는데 중점을 두고 분석하였다. 그 결과, CAI 프로그램을 활용한 수업이 학생들의 흥미도 및 학습능력에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.; Currently, the main problem in Korea’s education system is there are differences of the abilities among the students increasing because there are too many students in one class and the lessons presented to them are one-sided lecture from a teacher. To solve this problem, students need a personalized and interactive lecture based on computer. Based on this study, teacher provided proper tasks to students, and divided students into each levels based on their academic performance, provided them with proper feedback that suits each group, and then analyzed with an emphasis on how much students’ learning abilities has been progressed. As a consequence, the lessons bases on CAI program have a positive effect on students’ interesting and learning ability.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149216http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406881
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE