현재 우리나라의 교육 여건과 교육 체제가 가지고 있는 가장 큰 문제는 대규모 집단 학습과 교사의 단방향적인 강의식 수업이 진행되다 보니 개개인의 능력 차이가 매우 커지고 있다는 점이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 개별화 수업이 절실히 요구된다. 학생 개개인에게 맞는 맞춤식 수업을 제공하기 위해서는 기존의 학습 매체 이외에 컴퓨터를 이용한 쌍방향 수업이 반드시 필요하다고 생각된다.
본 연구에서는 CAI 프로그램을 이용하여 교사가 학생들에게 적절한 과제를 제공하고, 이를 통해 학생들의 수준을 각 집단에 맞게 분류한 후, 각 집단에 맞는 피드백을 제공한다면 학생들의 학습능력이 얼마나 신장되는가를 알아보는데 중점을 두고 분석하였다.
그 결과, CAI 프로그램을 활용한 수업이 학생들의 흥미도 및 학습능력에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.; Currently, the main problem in Korea’s education system is there are differences of the abilities among the students increasing because there are too many students in one class and the lessons presented to them are one-sided lecture from a teacher. To solve this problem, students need a personalized and interactive lecture based on computer.
Based on this study, teacher provided proper tasks to students, and divided students into each levels based on their academic performance, provided them with proper feedback that suits each group, and then analyzed with an emphasis on how much students’ learning abilities has been progressed.
As a consequence, the lessons bases on CAI program have a positive effect on students’ interesting and learning ability.