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항공기 소음 모니터링을 위한 자동측정망 지점 선정에 관한 연구

Title
항공기 소음 모니터링을 위한 자동측정망 지점 선정에 관한 연구
Other Titles
A study on Automatic Measurement Netting for Airplane Noise Monitoring
Author
박형규
Alternative Author(s)
Park, Hyeong-Kyu
Advisor(s)
이상훈
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 공항주변에 설치되는 항공기 소음 자동측정망 지점 선정방법에 대하여 연구하였다. 연구의 목적으로는 기존의 측정망 지점 선정방법인 예비지점 실측 후 다시 10개 지점 정도를 실측하는 방법에서 나타나는 단점들인 비용과 시간, 측정 당시의 기후조건으로 인한 제약등의 문제점을 보완하고자 기존의 방법과 다른 방법을 제시한다. 연구 대상 지역은 지방에 위치한 민간 · 군사 공항을 같이 운영하는 공항을 선정하여 연구를 하였고, 민간 항공기의 운항은 적지만, 군용 항공기로 인해 피해가 많은 지역이다. 연구의 방법으로는 다수의 예비 지점중 예상소음도 지도를 이용하여 측정 지점을 선별 후, 10개 지점을 실제 측정하는 방법을 선택하였다. 본 연구에서는 기존의 방법의 단점인 다수의 측정지점으로 인해 발생되는 여러 제약들을 보완할 수 있는 방법을 제시하고자 한다. 연구의 순서는 우선 현장에서의 측정에 앞서 대상지역 예상 소음도를 이용하여 실측을 하는 지점의 수를 선별하고, 선별된 지점을 실제 측정하는 단계를 거치면서 측정망지점을 선정하는 방법과 일정한 선정 기준을 연구해보고, 예상 소음도와 실측을 통한 소음도의 비교를 통해 이 방법의 타당성을 검토하였다. 본 연구의 결과로 측정지점의 선정시 실제측정을 하기 전에 대상지역의 예상 소음도를 파악하고, 실제 측정을 한다면 다수의 예비지점의 측정으로 발생되는 시간과 비용을 절감 할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 소음의 크기가 중복되는 지역의 측정을 중복되게 하는 것을 예방할 수 있었다. 본 연구에서 얻어진 실제 측정값을 통해 지점 선정시 기준을 제시하면, 대상소음을 제외한 이상소음이 없는 지점, 개활한 농경지가 아닌 실제 피해를 입고 있는 주민들이 거주하는 지점, 활주로 기준 같은 이격거리를 가지고 있어도 운항경로와 일치하는 지점, 활주로 기준 측면의 지점보다는 양쪽 끝 지점에서 항공기 소음이 높게 나타나는 것을 알 수 있었다. 위의 여러 사항을 항공기 소음 자동 측정망의 설치시 활용한다면 대상지역의 소음을 잘 나타낼 수 있는 지점을 선정 할 수 있을 것이라 사료된다.; This study has been researched how to select automatic measurement netting of the airplane noise installed around an airport. On purpose of a study, after measuring preparation spots as a previous method, from the method to measure 10 spots again, I would like to propose the method different from previous one in order to piece out problems of a limitation caused by climate condition when measuring. The research target area has been considered to select the airport operating both civil aviation and military aviation located in a local area. It`s a area that civil aviation is small, but damage is large because of military aviation. As a reseach method, after selecting mesurement spots using the map of expectation noise level among multiple preparation spots. I would like to propose the method to piece out a various of limitations caused by multiple measurement spots as a defect of previous method. The order of this study is largely to target as reducing the number of spots to measure using expectation noise level of a target area in front of a scene measurement first of all. As a result of this study, when selecting measurement spots, before a actual measurement, catching on expectation noise level of a target area, if had measured actually, I would have known reductions of time and expense produced by multiple expectation spots. Proposing the criteria of selection through actual measurement value from this study, no differing noise spots except a target noise, the spot that people live in area which suffer damage actually different from wide farmland, the spot to correspond with a aviation course away from a distance same to a criteria side of an airstrip. it`s evaluated that the airplane noise in both sides edge is larger than spots of a criteria side of an airstrip. Getting the most out of a various of items upper when installing airplane noise automatic netting, it would be considered what to select the spot which represents well the noise of a target area.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149215http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407756
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ENVIRONMENTAL ENGINEERING(환경공학과) > Theses(Master)
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