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구조물-생태 상호관계 분석을 통한 친환경 생태통로의 설치 방안 연구

Title
구조물-생태 상호관계 분석을 통한 친환경 생태통로의 설치 방안 연구
Other Titles
A Study on the installation Plan of the Environmentally-Friendly made Eco-Corridor using the Corelation Analysis between Structures and Ecology
Author
피영일
Alternative Author(s)
Pee, Young-Il
Advisor(s)
박대효
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 최근 사회적인 문제로 대두되고 있는 동물이동통로인 생태통로의 설치방안에 대하여 고찰하였다. 생태통로에 대한 일반사항으로 생태통로의 기능, 설치절차, 종류결정, 크기결정, 조성시 동물군별 고려사항, 종류별 조성방법에 대하여 알아보았다. 국내의 생태통로의 현황 및 문제점 분석을 위하여 고속도로, 국도, 지방·시·군도의 생태통로의 현황을 분석하고, 최근에 설치된 계양산 징매이고개, 운정지구, 파주학령산 생태터널, DMZ 경의선 생태다리의 현황에 대하여 알아보았다. 또한, 국외의 생태통로 현황 및 정책을 알아보기 위하여 스위스, 오스트리아, 독일, 네덜란드의 생태통로에 대한 현황에 대하여 고찰하였다. 최종적으로 동물이동통로의 종류 및 역할, 동물이동통로의 설치방안, 주변 부대시설 조성방안, 동물이동 전용교량 설계기준 등에 대하여 고찰하고 생태통로의 예를 통하여 생태통로 설치 개선방안을 제시하였다. 1995년 국내에 첫 생태통로가 도입된 후, 수적인 증가에도 불구하고 위치 선정이 잘못되거나 생태통로가 너무 좁아 제 역할을 하지 못하고 있으며, 생태통로가 야생동물들로부터 외면을 받으면서 철저한 사전평가를 거치지 않고 사업을 추진하여 예산낭비가 우려되고 있는 실정이다. 또한, 모니터링 업무가 분산되는 문제점과 위임기관들은 인력부족과 전문성 결여 등으로 정확한 모니터링이 힘든 상황이어서 형식적으로 전락할 수 있는 문제점을 안고 있다. 이에 따라 본 연구에서 조사한 생태통로에 대한 대책 방안은 다음과 같다. 즉, 전국 생태통로 기본계획을 수립해 생태통로 설치 및 사후관리의 체계화 및 설치 주체간 연계성을 제고해야 할 것이다. 지역적 특성을 고려한 생태통로 설치기준을 마련되어야 하며, 기존 국도, 고속도로에 건설된 생태통로에 대한 대대적인 정비작업을 착수하고 모니터링 작업 등을 수행하여 사후관리를 철저히 하도록 해야 한다. 신설 고속도로의 경우 사전환경검토, 환경영향평가 등 면밀한 환경검토를 통해 계획을 수립하여야 하며, 완공된 노선은 면밀한 환경검토를 거쳐 장기적인 마스터플랜을 수립하고, 시행해야 할 것이다. 마지막으로 기존의 야생동물 보호정책이 백두대간에 한정돼 있는 것을 생태통로에 대한 설치 및 관리를 강화하여 전국적으로 늘려나가 야생동물의 로드킬 예방에 노력해야 할 것으로 사료된다.; This study reviews the installation plan of eco-corridor that acts as a passage for wildlife and has recently emerged as a controversial issue. As general factors of eco-corridor it reviews the function and types of eco-corridor, its installation process, determination of its type and size, things to be considered according to animal groups when building it, and way of building it for each type. For the analysis of current situation and problems of domestic eco-corridors, it analyzes the present status of eco-corridors on expressways, national highways, and roads of localities, cities and countries and it reviews the current situation of those wildlife tunnels recently installed in Jingmaei Pass of Mt. Gyeyang, Unjeong District, and Mt. Hakryeong of Paju and the eco-bridge of Gyeongui Railroad in DMZ. Furthermore, to policies of Switzerland, Austria, Germany, and Netherlands about eco-corridor. Lastly, it reviews the types and roles of animal passage, its installation plan, building plan of surrounding facilities, and design criteria of bridges for animal crossing and then suggests an improvement plan for installation of eco-corridors using examples of them. Since the first eco-corridor in Korea was introduced in 1995, the number has grown up to a total of 55, but regardless of the increase in number, they are not properly functioning and are being ignored by wildlife due to wrong choice of location or too narrow passage and concern on budget waste is being raised as the work is implemented without enough pre-assessment. Moreover, it is concerned that they might just become a formality because monitoring works are scattered the entrusted organizations have difficulties in doing accurate monitoring jobs due to lack of manpower and expertise. Accordingly, based on the research of this study some solutions for eco-corridor will be suggested like followings. Namely, the national fundamental plan for eco-corridors must be established so that we can systematize the installation and post management of them and improve the linkage between the main bodies relating to the installation. The criteria for installing eco-corridor which consider local characteristics must be prepared and the post management must be thoroughly done by carrying out major fix of the current eco-corridors built on expressways and nation highways and by performing monitoring works. In case of newly built expressways, we must set up a plan by close environmental reviews such as pre-environment review and environmental impact assessment and a long-term master plan has to be established for completed routes through close environmental reviews, Lastly, even though the current wildlife protection program is restricted to Baekdu Daegan Mountain System, it is considered that we need to expand it nationally by reinforcing the installation and management of eco-corridors and make efforts to prevent road kills.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149192http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407073
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