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다중회귀분석을 이용한 교통사고 사망률 분석

Title
다중회귀분석을 이용한 교통사고 사망률 분석
Other Titles
Analysis for Death Rates from Traffic Accidents via a Multiple Regression
Author
심상우
Alternative Author(s)
Shim, Sang-Woo
Advisor(s)
배석주
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라의 자동차 등록대수는 2007년 3월 기준 1,600만대를 돌파하여 1981년 57만대와 비교하여 26년 만에 자동차 등록대수가 28배 증가되어 자동차산업의 비약적인 양적 성장을 일구어 냈다. 그러나 이와 같은 급속한 자동차대수의 증가는 교통사고라는 심각한 사회문제를 야기시키는 상반성을 지니고 있다. 교통사고로 인한 인적ㆍ물적 피해는 14조 5천억 원(2004년 기준)에 이르고 있고, OECD회원국 간 비교에서도 교통사고가 여러 지표에서 높은 것으로 조사되어 교통사고 다발국 및 후진국이라는 오명에서 벗어나지 못하는 실정이다. 이에 본 연구에서는 통계분석을 통해 사망자를 야기하는 교통사고가 차량모델과는 어떠한 관계가 있는지에 대한 분석과 교통사고 사망자와 주요경제지표, 자동차등록대수 및 안전시설현황 등과 같은 주요 통계데이터와 어떤 관계에 있는지를 다중회귀분석의 단계별방법을 통해 규명해 보았다. 분석결과 중량이 무겁고 배기량이 큰 고급형 차량이 교통사고 사망위험으로부터 안전하며, 차종별로는 VAN형 차량의 사망률이 낮고 스포츠형 차량의 사망률이 높은 것으로 조사되었다. 또한, 에어백 등 안전장치가 사망위험을 경감시키는 것으로 조사되어, 안전장치의 장착확대를 위한 제도개선이 필요한 것으로 나타났다. 다중회귀분석결과, 교통사고 사망자 발생추이를 가장 잘 설명할 수 있는 변수는 교통사고 발생건수, 교통사고 부상자수 및 주가지수인 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 자동차 교통사고 사망률을 줄이기 위한 정부, 자동차제작사 등 관련업계의 노력과 함께 모든 국민들에게 교통사고로 인한 피해의 심각성을 알리는 계기가 되어 교통사고를 줄일 수 있는데 기여할 수 있길 기대한다.; The number of registered vehicles surpasses 16 million in march, 2007. This marvellous growth of vehicle industry is largely the result of government's strong policy to boost Korean automobile industry because of employment creation effect as well as overall economy growth rate effect. Unfortunately, this successful development of vehicle industry is followed by serious side effect such as traffic accident simultaneously. Social cost caused by traffic accident estimates approximately 14.5 trillion won in 2004. This research to analyze traffic accidents aims by investigating a relationship between death rate from traffic accidents and vehicle types. In addition, I investigate the relationship between death rate and several statistical characteristics of traffic accidents via statistical methods such as multiple regression and correlation analysis. As a result, large sized and luxurious vehicles are safer than small sized vehicles, showing a low risk of death rate. Also, death rate of CDV(Car Derived Vehicle) is the lowest and sport sedans including SUV(sport utility vehicle) show high possibility of death rate. Vehicle equipments for a passenger safety such as ABS(Anti-lock braking system) and airbag help to decrease death rate. If vehicle safety equipment is installed to new vehicle, it may affect critical influence to diminish death rate from traffic accident. According to multiple regression analysis of death rate from traffic accidents, the number of traffic accidents, the number of injured and the price index of stocks are key factors accounting for death rate from traffic accident. Government need to conduct various policy to decrease traffic accident by improving traffic infrastructure such as road construction, intelligent traffic system. People should drive safely to avoid traffic accidents. They should also be careful to save their lives.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149135http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407149
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > MECHANICAL & INDUSTRIAL ENGINEERING(기계 및 산업공학과) > Theses(Master)
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