스크리아빈 피아노 소나타 4번, op. 30, F#장조에 관한 연구

Title
스크리아빈 피아노 소나타 4번, op. 30, F#장조에 관한 연구
Other Titles
Thesis on Scriabin, Piano Sonata No. 4, op. 30 in F# Major
Author
홍경희
Alternative Author(s)
Hong, Kyung-Hee
Advisor(s)
안소영
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Alexander Nikolaevich Scriabin (1872-1915), a famous Russian pianist and music composer, showed his own creative music compositional techniques and expressive styles on the basis of the traditional western music. Scriabin had mainly composed the tonal music in his early musical life, but turned gradually into the non-tonal music later on. Thus, the roles of the functional harmony fade out with the appearance of the mystic chord. Scriabin tried to reflect the philosophical idea of the mysticism into his music, and the mystic chord was finally created. His mystic chord consists of various kinds of 4th, such as augmented 4th, diminished 4th, and perfect 4th, which are not constituent tones of triads. It functions as a kind of the musical chord structure with unique timbre and atmosphere, and plays a major role in the transition between the tonic-centered tradition and atonal music. He composed ten piano sonatas presenting the evolution of the Scriabin's musical articulation. In this thesis, I am going to look into Scriabin's life, the features of his music, and his piano works, and then find out how his philosophy and musical idiom were reflected into his musical works, through an analysis of his piano sonata No. 4, op. 30. Even though Scriabin's piano sonata No. 4 has two movements, it looks like a single movement because the first movement functions the introduction of the whole piece and the second the main part. In this respect, we can see his new attempts on his compositional techniques. In addition, we also find that he commands innovative musical language in this piece: He used his own creative and progressive chords, such as the chromatic scale and the mystic chord, which make the existing harmony a little obscured. However, the mystic chord does not completely present in this piece, but functions non-harmonic tones. From these features of his musical work, it can be said that this sonata is one of the transitional works showing the process of the Scriabin's musical idiom being formed. As we looked above, the Scriabin's piano sonata No. 4, op. 30 is the piece at which the musical idea of the 20th century was attempted in the aspect of the tonal music, even though it did not completely get out of the traditional methods.; 러시아의 작곡가이면서 피아니스트인 알렉산더 니콜라에비치 스크리아빈(Alexander Nikolaevich Scriabin, 1872-1915)은 서구 음악의 전통을 토대로 하여 여기에 자신의 독창적인 작곡기법과 표현 스타일을 적용했다. 그의 작품을 보면 초기엔 조성음악이었지만 후기로 갈수록 점차 무조음악으로 변화하고 있으며, 신비화음(mystic chord)의 출현으로 기존의 조성음악에서 가능했던 기능적인 화성의 역할이 없어지게 된다. 스크리아빈은 신비주의라는 철학사상을 그의 음악에서 표현하려 했으며, 그 결과 신비화음을 창출하게 되었다. 신비화음은 기존의 3도 구성화음체계를 무시하고 완전4도를 포함한 증4도와 감4도의 음정을 쌓아 만들어 독특한 음색과 분위기를 창조하는 화음구조로서 20세기 전통적 조성에서 탈피하여 점차 무조성으로 가는 시기의 화성에 있어 중요한 역할을 하게 된다. 스크리아빈의 음악어법의 성장과정은 그의 10개의 피아노 소나타에 잘 나타나고 있다. 본 논문에서는 스크리아빈의 생애와 음악적 특징, 피아노작품에 대해 살펴보고 그의 초기에서 중기로의 과도기적 작품인 피아노 소나타 4번, op. 30의 악곡분석을 통해 그의 철학과 음악적인 어법이 어떻게 작품 속에 반영되었는지 알아보고자 한다. 소나타 4번은 2악장 구성으로 이루어져 있지만 1악장과 2악장이 서주와 주부에 지나지 않아 단악장의 모습을 가지고 있다. 이 작품에서는 초기의 특징을 벗어나 새로운 시도가 보이는 독특하고 진보적인 화음의 사용과 더불어 단일악장으로서의 진행을 살펴볼 수 있겠다. 선율의 발전에 있어서도 반음계적 진행과 신비화음의 사용으로 기존의 화성을 흐리기는 하나 이러한 부분들은 아직은 완전한 모습은 아닌, 조성적인 면을 장식하는 의미로 쓰임이 특징적인 요소이다. 이러한 특징들을 미루어 보아 이 작품은 스크리아빈의 음악어법이 형성되어가는 과정을 보여주는 경과적 작품이라 할 수 있겠다. 이와 같이 피아노 소나타 4번, op. 30은 전통적인 방법에서는 완전히 벗어나지 않지만 조성적인 면에서 20세기 음악어법을 시도한 곡이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149009http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407347
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE