무소르그스키(M.P.Mussorgsky)의 「전람회의 그림」에 관한 연구

Title
무소르그스키(M.P.Mussorgsky)의 「전람회의 그림」에 관한 연구
Other Titles
A study on the M. P. Mussorgsky : "Pictures at an Exhibition"
Author
박세화
Alternative Author(s)
Park, Sae-Hwa
Advisor(s)
조선희
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
19세기 낭만주의는 역사상 민족의 특색들이 음악양식에 반영되어 나타나는 시기로서, 당대의 작곡가들은 각 민족적 특징들을 어떻게 음악에 적용할 수 있을까를 연구했다. 이러한 배경에는 민족주의 사상의 영향이 작용했다. 민족주의는 음악적으로 독일의 영향권에서 벗어나 민족적 성격이 강한 나라에서 일어나게 되었는데 러시아가 대표적인 나라이다. 당시 러시아에서는 농노의 해방에 의해 민중이 부각되고, 그들의 음악이 주목받는 환경이 조성되었으며 작가들과 사상가들은 이들의 삶에 현실적으로 접근하여 인생을 위한, 인생의 진실을 위한 예술을 추구하였다. 이러한 풍토에서 러시아 국민악파라고 하는 러시아 5인조가 탄생하게 되었다. 러시아 민족주의는 러시아 5인조-보로딘(Alexander Borodin,1833~1887), 큐이(Cesar Cui, 1835~1918), 무소르그스키(Modest Peter Mussorgsky, 1839~1881), 발라키레프(Mili Balakirev,1837~1910),림스키-코르샤코프(Rimsky-Korsakov, 1844-1908)에 의해 주도되었다. 러시아 5인조 가운데서도 무소르그스키는 서구적인 음악 관습에서 가장 멀어져 있었고 또 일찍부터 민속음악을 경험했던 배경을 가지고 있었다. 또한 당대 작가들의 리얼리즘에 가장 강하게 공감하고 있었으며 그의 음악에서 철저하게 이를 실현한 작곡가이다. 그의 대표적인 기악작품인 「전람회의 그림」은 19세기 러시아가 낳은 가장 독창적인 피아노곡이다. 기교나 내용적으로 그 시대에 이해하기 어려운 곡이었기 때문에 잊혀져 왔다가 이 곡이 세계에 알려지기 시작한 것은 1920경부터 여러 사람에 의해 관현악으로 편곡되면서부터이다. 그중 라벨 (Moris Ravel, 1875∼1937)의 편곡이 가장 뛰어나며 색채 감각적인 면이 다른 것에 비해 뛰어나고 곡의 이미지를 잘 나타난 오케스트레이션으로 평가되고 있다. 「전람회의 그림」은 당시 지배했던 음악양식과 달리 독창적이었으며 인상주의 작곡가인 드뷔시에게 영향을 주었다. 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891∼1953), 라흐마니노프(Sergei Rachmaninov, 1873∼1943), 스크랴빈 (Alexandr Scriabin, 1872∼1915), 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882∼1971)등의 피아노 음악에도 선구적인 역할을 하며 기악음악 발달 계기를 마련해 주었다.; Mid 19th's nationalism escaped from German musical influence and settled down in strongly nationalized countries, especially in Russia. Nationalism in Russia was mainly led by Russian five of Borodin, Cui, Mussorgsky, Balakirev, Rimsky-korsakov. Among those musicians, the most idiomatic Mussorgsky expressed the objectified matters dramatically. His instrumental masterpiece "Pictures at an Exhibition" has been regarded as the most creative piano work in Russia of the 19th century. This music, showing the relationship between art and music very well, is composed of 10 titles related to paintings, prelude, and promenade used as interlude. It is composed of A-B-A form except the first Gnomus, the second Il vecchio castello and the eighth Catacombae. We can find out the features of Russian Folk in its melody, as well. In the aspect of harmony, it focuses on the instinctive and improvisational music expression in compliance with the mood of the music, rather than the functional progress of traditional harmony. It was not until the 1920's when it was arranged for orchestral music by some musicians. This music became known to the world after it had been forgotten for a while because its techniques or contents were not familar in those days. Among those arrangements, Ravel's is considered to be the best. His color sensation is superior to others, and its orchestration is regarded to be the most suitable to the image of the original music. The uniqueness of "Pictures at an Exhibition" separates this collection from other typical music modes of those days. It influenced many musicians such as an impressionist composer, Debussy. It also had contributed to the development in Russian music. It became a major momentum in the development of instrumental music and influenced Skryabin, Stravinsky, Prokofiev and Rachmaninov's piano music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149005http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407226
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE