202 0

관현악곡「연단」작곡 및 분석

Title
관현악곡「연단」작곡 및 분석
Other Titles
Orchestra 「Probation」composition and analysis
Author
한아름
Alternative Author(s)
Han, Ah-Reum
Advisor(s)
박영근
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 관현악곡 「연단」의 작곡 및 분석이다. 분석은 제 1부 분석과 제 2부 관현악곡 「연단」의 총보로 구성되어 있으며, 제 1부는 형식, 중심음과 주요 음정, 동기, 화성 그리고 부분별 분석으로 이루어져 있다. 형식은 A-B-C-B'-A'의 5개의 부분으로 이루어져 있다. 중심음은 F#음과 C음이며, 주요음정은 단2도, 단3도, 완전 4도, 증4도인데, 이러한 음정은 5가지의 동기에 포함되어 나타난다. 각 동기는 원형이 그대로 나타나기도 하지만, 부분적으로도 나타나 확대형, 축소형, 그리고 동기의 단편으로 나타나기도 하며 이것들은 각 단락에 다양한 결합방법으로 나타난다. 화성은 3화음과 4도 구성의 화음이 나타난다. 3화음은 여러 성질을 가진 화음 중 2개의 3화음이 결합된 형태가 주로 쓰였으며, 4도 구성의 화음은 증4도 음정을 포함하는 4도 구성의 화음과 2개의 완전4도 음정으로 구성된 화음, 3개 이상의 완전4도 음정으로 구성된 화음이 주로 쓰였다. 특히 감3화음 또는 감7화음, 증4도 음정을 포함하는 4도 구성의 화음은 증4도 음정을 포함하는데, 여기서 증4도 음정은 중심음인 F#음과 C음을 결합했을 때 나타나는 음정이다. 부분별 분석에서는 각 단락에 나타나는 중심음과 다섯 가지의 동기, 그리고 여러 형태의 화성을 분석하였다. 또, 관현악 편성에서는 주선율과 배경을 분석하였으며, 수평적, 수직적 짜임새와 특징적으로 사용된 악기의 음색, 쓰임새의 대해서도 분석하였다. 그리고 곡의 전체적인 흐름을 알기 위해서 각 단락에 나타난 셈여림을 분석하였다. 결론적으로, 단 악장으로 구성된 이 곡이 위의 분석을 통하여 어떠한 방식으로 통일성과 다양성을 나타내는지 보여줄 것이다.; This thesis is Orchestra 「Probation」composition and analysis. It is made up of the analysis of Part I; structure, tonal centers, main intervals, motives, harmonies and sectional analysis and Part II; the score of 「Probation」for Orchestra. The work consists of five sections; A-B-C-B'-A'. Tonal center is F#, C notes and its basic material of pitches are minor 2nd, minor 3rd, perfect 4th and augment 4th. The motives represent original form and partial form that shows augmented form, diminished form and their fragment and they indicate various methods of forms in each section. The harmony shows chords by thirds combined triads of two or three among various triads and chords by fourths; three-note chords by fourths and four-note chords by fourths. Especially, diminished third or diminished seventh chord and three-note chords by fourths that put together perfected fourth and augmented fourth have a augmented fourth united two kinds of tonal centers; F#, C notes. These a variety of elements disclose tonal centers, five kinds of motives, various harmonies, composition of orchestration, homophony and polyphony textures, use of characteristic instruments and dynamics in the sectional analysis. In conclusion, this work will represent coherence and diversity by analysing them.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149001http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407058
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE