368 0

한국영화의 성공 요인을 통한 중국영화의 발전방안 모색

Title
한국영화의 성공 요인을 통한 중국영화의 발전방안 모색
Other Titles
Seek the methods to develop Chinese Movie researching the key success point of Korean Movie : focused on the movies after 1990
Author
장연연
Alternative Author(s)
Zhang, Yan-Yan
Advisor(s)
정태수
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1980년대 초, 중기에 중국 제5세대 영화인들의 꾸준한 노력으로 인해 중국영화는 세계적으로 뛰어난 명성을 얻게 되었다. 1990년대에 들어, 그들은 더욱 분발하기 시작해 국제영화제에서 각종 상을 수상하였고 한때는 서양 영화계에 ‘중국열풍’을 불게 하였다. 세기가 새로워짐에 따라 제5세대는 예술성과 상업성을 완벽하게 결합시키기 위해 고심하게 되면서 중국영화에 새로운 활력과 희망을 불어 넣었다. 또한 제6세대를 위주로 한 젊은 영화인들은 ‘작가 영화’를 강조하며 영화의 본질에 대해 더 많은 관심을 가지게 되었다. 오래 전 개봉이 금지되었던 영화들이 다시 극장에서 개봉되었고, DVD로 제작되면서 세상의 빛을 보게 되었다. 그리고 중국이 2001년 12월, WTO에 가입하면서 중국 영화 정책은 변화를 가져왔는데 영화를 드디어 ‘산업’으로 보기 시작한 것이다. 현재 중국영화는 심각한 위기에 직면하고 있다. 영화에 관한 정책과 제도가 세계적 수준과 뒤떨어져 있을 뿐만 아니라 자본금과 영화 창작력의 부족, 불법DVD, 비싼 영화 관람료 등의 문제들이 중국영화의 성장을 가로막고 있다. 게다가 1990년대 이래 수입영화의 공세로 중국 영화 산업은 불황의 늪에 빠져 있다. 그 밖에 아시아 지역에서 한국영화의 등장으로 인해 중국영화는 커다란 영향을 받게 되었다. 특색 있는 오락요소와 인기스타 등으로 인해 한국영화는 1990년대 이후에 급속도로 발전하였고 각종 국제영화제에서 많은 상을 휩쓸었으며 국제적으로 많은 시선을 끌었다. 1990년대 초만 해도 ‘한국 영화는 영화관에서 볼 가치가 없다’는 생각이 널리 퍼져 있었다. 그래서 헐리우드 영화의 틈바구니 속에서 한국영화는 여름시즌 헐리우드 블록버스터의 광풍을 피해 가을의 추석 시즌에 개봉시기를 맞추는 것이 일반적인 경우였다. 그러나 한국은 적극적으로 영화산업을 발전시키고 국제적 보편화를 채택하고, 등급분류제도를 끌어들이는 등 영화소재의 선택과 표현 방식에 개방적인 태도를 보이면서 관객들의 변덕스러운 흥미를 충족시켜 영화의 발전을 굳건하게 지켜 나갔다. 이러한 한국영화의 부흥은 침체에 빠진 중국영화에 도움이 될 것이다. 이 논문은 한국영화의 발전 모델을 토대로 중국영화의 발전을 위한 방안을 제시하는 것으로 중국영화산업의 발전을 위해서는 우선 제도적 정비가 필수적이며 영화제작에 있어 중국 당국의 간섭 아닌 진흥책이 절실히 요구된다. 또한 영화산업의 진흥을 위해 자본의 회수 창구인 극장의 전산망 구축, 관객이 좋아하는 소재 계발, 불법복제에 대한 단속이 필요하다.; At the beginning and middle of 20th century,Chinese film industry formed its own image with the continuous efforts of the 5th generation of Chinese directors , who were also awarded in various international film academies and brought the popularity in western film stage. As time goes by, the 5th generation directors tries to combine the art with business perfectly, this brings new energy and hope to the Chinese films. Meanwhile, the 6th generations of young directors are working even harder on thinking and discovering the film's inbeing rather than personalities. What's more, a number of films that used to be prohibited are now available to the public. Audience could watch these films in the cinema or buy the DVD in video shops. In December of 2001, since China’s policiesabout films changed after joined WTO, movies finally became an industry and gained more and more attention. However, Chinese films still confront considerable challenges. Policies and systems fall far behind the world' general level: too few funds and too little produce, pirate DVDs full of the market, cinema ticket's price too high, etc. These are all serious problems which retard the development of Chinese movies and the invading of international films in the 1990s almost crumbled it. The unexpected growth of Korean films gave the Chinese movie producer a large shock and strongly influenced Chinese films. Versatile elements in Korean films such as bright folk style, professional entertainment and pop stars, are very popular among many countries. Especially after 90s, Korean films have developed extremely fast and received numerous awards. In fact, it was considered unnecessary to enter into the cinema to watch a Korean film in the early 90s. And the projection of Korean films usually had to avoid summer vacation, when Hollywood films was hot on, and thus have to project later around the mid autumn or so. Howeverafter the reform of film systems, they found a film-grade system just as same as the world's films did, Korea films had made a dramatic progress. It includes many themes and styles. The needs of general public were highly considered, on the base of relaxation, the art elements was also added in.Therefore, Korean films improved. As mentioned all above, it does make sense to study the development and success of Korean films in order to improve Chinese films. This paper means to discover the right way to develop the Chinese films according to the success of Korean films, which include: changing the present film system, producing more various themes and lowing down the price of tickets, popularizing the movie culture and encouraging watching movies in cinemas, carrying on strict laws against the pirate products and etc.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148991http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407743
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE