337 0

‘Little Asia Creators' Meeting’을 통해 본 대안적 아시아 예술교류 연구

Title
‘Little Asia Creators' Meeting’을 통해 본 대안적 아시아 예술교류 연구
Other Titles
Study of alternative Asia Art Exchange through analyzing ‘Little Asia Creators' Meeting’
Author
김신록
Alternative Author(s)
Kim, Shin-Rock
Advisor(s)
김미혜
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한국을 비롯한 아시아 태평양 지역 5개 국가 예술가와 기획자들의 교류 네트워크인 Little Asia Creators' Meeting에 관한 것이다. LACM은 지난 2007년 2월 9일 광주 문예회관 소극장에서 《리아우 RIAU》라는 비정형예술작품을 시연한 바 있다. 이 시연은 아시아문화중심도시광주조성사업과 관련하여 문화관광부가 주최한 아시아 아트플렉스 파일럿 프로젝트의 일환으로 기획된 것으로, 본 연구자는 2007년 1월부터 이 프로젝트에 퍼포머로 참여함으로써 LACM과 인연을 맺게 되었다. 본 연구자는 총 세 차례로 이루어진 공동창작 과정 중 3차 창작 작업과 시연, 지역민들 및 지역예술가들을 대상으로 한 두 차례의 오픈 클래스와 컨퍼런스, 아시아 지역 예술가들의 공동작업과 예술 교류 현황을 주제로 한 차례의 포럼에 참여하면서 LACM 및 아시아 지역 예술교류, 혹은 예술교류 네트워크에 관심을 갖게 되었다. 또 최근 국내 공연예술계에서 폭증하고 있는 아시아 예술교류에 대한 수요에 비해 이를 충족시켜줄 만한 예술교류 집단이나 프로그램이 부족하다고 판단되어 지속적이고 안정적으로 교류 성과를 내고 있는 아시아 태평양 지역 예술교류 네트워크인 LACM을 연구하게 되었다. 물론, LACM이 국내에서 인지도가 높다거나 구성원들이 이미 입증된, 국제적으로도 회자되고 있는 ‘대단한’ 예술가들로 이루어진 것은 아니다. 그러나 외국과의 교류가 서구 편향적으로 이루어지고 있으며, 아시아 지역과의 예술교류 역시 한중일이라는 카테고리에 편중되어 있고, 예술교류가 단순한 완정작품 초청 교류 수준에 머무는 경우가 많으며, 국가 주도의 계기적, 단기적인 예술교류가 주를 이루는 국내 공연예술계의 실정을 생각한다면, 아시아 태평양 지역 민간 예술교류 네트워크로서 자생적으로 조직되고 일상적 교류를 통한 과정 중심의 작업을 지향하는 이종 장르 예술가들 및 기획자들의 교류 네트워크인 LACM을 연구하는 것은 의미 있을 것으로 사료되었다. 따라서 본 연구의 목적은 성공적이고 이상적인 교류 네트워크로서 LACM을 연구하고자 하는 것이 아니라, 오늘날 한국 공연예술계의 실정 속에서 대안적 예술교류 네트워크 모델로서 기능할 수 있는 LACM에 대해 소개하고, 나아가 이의 분석을 통해 보다 발전적이고 대안적인 예술교류 네트워크 창출을 위한 작은 단초를 제공하고자 하는 것이다. 또 LACM이라는 민간 예술교류 네트워크와 이들의 공동창작 작업에 대한 체계적인 기록을 시도함으로써 아시아 지역 예술가 및 기획자들과 교류를 꾀하고자하는 국내 예술가 및 기획자들에게 실질적인 도움이 되고자 하였다. 이를 위해 먼저 문화 정체성의 문제, 지역 블록화 시대 지역간 연대의 문제 등 세계화라는 사회적인 맥락 속에서 아시아 예술교류의 필요성에 대해 점검하고, 예술적 필요에 더해 사회적 필요에 의해 촉진되고 있는 아시아 예술교류 현황에 대해 언급하였다. 또 최근 들어 아시아 예술교류에 대한 수요가 급증하고 있는 국내 공연예술계의 현황을 제시하고 대표적인 국가 주도 예술교류 사례와 민간 주도 예술교류 사례를 각각 소개하였다. 국가 주도 예술교류의 경우는 문화동반자 사업을, 민간 주도 예술교류의 경우는 다시 기획자 네트워크와 예술가 네트워크로 세분하여 각각 베세토 연극제와 한국연극연출가협회의 아시아연출가 워크숍을 예로 언급하였다. 아시아 예술교류에 대한 수요 급증, 성과 위주의 단기적, 계기적 예술교류, 예술가 네트워크 혹은 기획자 네트워크 등 단선적인 시스템이 갖는 한계 등 국내 공연예술계의 현황 분석을 바탕으로 대안적 예술교류 네트워크로서 LACM을 제시하였다. 먼저 LACM의 설립 배경과 설립 취지, 운영 경과 등을 면밀히 검토함으로써 LACM의 성격과 지향점을 명확히 하였다. 이어 LACM의 첫 번째 공동창작 작품인 《리아우 RIAU》의 제작과정을 연구함으로써 LACM의 작업이 갖는 성과와 한계를 분석하였고 이는 LACM의 의의 및 한계와 연계되는 부분이 많았다. LACM이 국내 공연예술계에서 갖는 의의는 ‘일상적, 과정 중심적, 지속적 교류 네트워크’, ‘동북아시아에서 ‘아시아 태평양’으로’, ‘예술가-기획자 간 교류 네트워크’, ‘민간 주도의 자생적 비주류 연대’, ‘이종 장르 예술가들의 교류집단, 비정형 예술작품 창작’, ‘지역과의 연계, 지역민과의 교류’, ‘소규모 작업을 통한 예술적 완성도 추구’ 등 일곱 개의 세부항목으로 분류하여 상술하였다. LACM의 한계 및 과제에 대해서는 ‘재정의 불안정성’, ‘개방성과 불투명성’, ‘국가 간 수적 불균형’, ‘예술가 편향적 운영’, ‘실연자 부족’, ‘언어 소통의 어려움’ 등 여섯 개 항목으로 분류하여 상술하였다. 위와 같은 과정을 통해 보다 대안적이고 발전적인 아시아 예술교류 네트워크를 위한 인식적 측면, 제도적 측면, 비전의 측면에서의 제언을 끝으로 연구를 마무리 하였다. 여러 가지 부족한 점에서 불구하고 LACM이 한국 공연예술계에서 대안적 예술교류 네트워크 모델로서 기능할 수 있기를 바라며, 나아가 이 연구가 대안적인 아시아 예술교류 네트워크 창출을 위한 작은 단초를 제공할 수 있기를 희망한다.; This study is about the Little Asia Creators' Meeting(LACM), which is an exchange network of artists and presenters among five countries(South Korea, Hong Kong, Taiwan, Singapore and Australia) of the Asia Pacific region. On February 9th 2007, LACM gave a trial performance 《RIAU》, an atypical art, in Gwangju Arts Center. This showcase was planned as a part of 'Asia Artplex Pilot Project' related to 'Asian Hub-City of Culture Project' by Korea Ministry of Culture and Tourism. Participating in the project as a performer I tied the knot with LACM. I have been interested in LACM and arts exchange in Asia after I took part in collaboration process, a showcase, open classes, conferences for regional people and regional artists, a forum about collaboration and the present condition of arts exchange in Asia. In addition, I thought that art exchange programs and networks are relatively insufficient comparing to the rapidly increasing demands for the Asian art exchange. For those reasons, I have researched and studied about LACM as a model of an alternative art exchange network in Asia Pacific area. Surely, LACM is not consist of 'amazing' artists, who are well-known internationally, famous, and proved through a range of awards. But if you recognize the actual situation of the art exchange in Korea and the discriminated system, achievement, trials, ways, and process of LACM, you must convince that the study of LACM is meaningful at this time. In Korea, the art exchange, particularly in performing arts, is still lean toward Western Europe and America. The art exchange between Asian countries is also limited to only 3 countries, Korea, China and Japan. In addition, most of 'exchanges' have meant just 'invitation and introduction of famous work' and (have been 생략)prepared by the government in the short-term view as a part of national event such as memorial event of amity between countries. On the other hand, LACM was organized by itself without any public interference and this exchange network has been interested in Asia Pacific area. LACM' members are consist of stage artists in diverse genres such as an actor, a dancer, a director, a sound designer, a video artist, a choreographer, musician and so on. LACM values the process rather than the result, so they have intended to 'usual' exchange without sticking to a product. Therefore, they have tried several workshops, group improvisation, conferences, meetings and so forth since 2003. Consequently, the purpose of this study is to introduce LACM as an alternative art exchange network between Asian countries not as the 'ideal exchange model to Korean performing art world and to provide Korean art world with a first step for progressive and alternative art exchange through analysis of LACM. I tried to record concrete materials and practical information regarding the process, activities and trials of LACM. I want to give a guideline to artists or presenters who want to take part in the internal art exchange in Asia. In this regard, first of all, I examined the necessity of art exchange in connection with a 'globalization', whose meaning is related to a problem of cultural identity and local block. And then I mentioned the present condition of Asian art exchange those needs are artistically and socially increased. Then, I presented the present situation of rapidly growing art exchange in Korean art world, and introduced some cases of art exchange leaded by public section or private section. Next, I pointed several problems about Asian art exchange in Korean art world, and then introduced and analyzed LACM and 《RIAU》as the alternative art exchange case. Through these process, I present some proposals for progressive and alternative Asian art exchange finally. Though much insufficiency, I expect that LACM will play an alternative role in Korean art world. Furthermore, I hope that this study will provide small clues for Korean art world to create alternative Asian art network.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148982http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406928
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE