530 0

택견지도자의 지도유형이 수련생의 수련만족도에 미치는 영향

Title
택견지도자의 지도유형이 수련생의 수련만족도에 미치는 영향
Other Titles
The influence of Taekgyeon instructor's leadership type on satisfaction of the trainee
Author
박효순
Alternative Author(s)
Park, Hyo-Soon
Advisor(s)
김동환
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 택견 보급의 활성화를 위해 택견수련생들의 의견을 참조한 올바른 지도유형을 알아보고 그에 따른 수련만족도를 규명하는 것을 목적으로 하였다. 따라서, 본 연구를 토대로 택견지도자의 지도유형이 수련생들의 수련만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 규명하여 일선 지도자들이 일반 수련생부터 나아가 전문 선수들까지 개개인의 수련만족도를 보다 긍정적으로 변화시킬 수 있는 기초 자료로 제공하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국의 택견전수관과 대학 강좌의 수련생 279명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS 13.0 통계프로그램을 사용하였고, 결과처리는 빈도분석, 기술통계분석, 독립표본t-test, 일원변량분석(One-Way Anova) 및 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 대상자의 특성에 따른 지도유형의 차이 1) 성별에 따른 지도유형의 차이는 모든 변인(훈련과 지시행동, 사회적 지지행동, 민주적 지도행동, 긍정적 피드백, 권위적 지도행동)에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2) 연령에 따른 지도유형의 차이는 훈련과 지시행동, 권위적 지도행동에서 유의한 차이가 나타나, Scheffe의 사후검증 결과 훈련과 지시행동에서는 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 권위적 지도행동에서는 10대 집단과 30대 이상의 집단 간의 유의한 차이가 나타났다. 3) 학력에 따른 지도유형의 차이는 모든 변인(훈련과 지시행동, 사회적 지지행동, 민주적 지도행동, 긍정적 피드백, 권위적 지도행동)에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 4) 수련기간에 따른 지도유형의 차이를 분석한 결과 모든 변인(훈련과 지시행동, 사회적 지지행동, 민주적 지도행동, 긍정적 피드백, 권위적 지도행동)에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 대상자의 특성에 수련만족도의 차이 1) 성별에 따른 수련만족도의 차이를 분석한 결과 모든 변인(신체적 만족도, 인지적 만족도, 사회적 만족도)에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2) 연령에 따른 수련만족도의 차이는 신체적 만족도와 사회적 만족도에서 유의수준 p<.05에서 유의한 차이를 나타났으며, 신체적 만족도에서는 10대집단과 30대 이상 집단 간의 유의한 차이가 나타났으며, 20대 집단과 30대 이상 집단 간에도 유의한 차이가 나타났다. 사회적 만족도에서는 20대 집단과 30대 이상 집단 간의 유의한 차이가 나타났다. 3) 학력에 따른 수련만족도의 차이를 분석한 결과 신체적 만족도에서 유의한 차이가 나타났으며, 대졸 집단과 대학원 졸업 집단 간에 유의한 차이가 나타났다. 4) 수련기간에 따른 수련만족도의 차이를 분석한 결과 모든 변인(신체적 만족도, 인지적 만족도, 사회적 만족도)에서 유의한 차이가 나타났다. 신체적 만족도에서는 6개월 미만 집단과 2년 이상의 집단 간에는 유의한 차이가 나타났으며, 인지적 만족도에서 6개월 미만집단과 6개월 이상 2년 미만 집단 간에 유의한 차이가 나타났다. 사회적 만족도에서는 6개월 미만 집단과 2년 이상 집단 간의 유의한 차이가 나타났다. 3. 지도유형이 수련만족도에 미치는 영향 1) 지도유형이 신체적 만족도에 영향을 미치는 요인은 사회적 지도행동(β=.202), 긍정적 피드백(β=.201) 순으로 유의수준 p<.05수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 권위적 지도행동(β=-.165)이 유의수준 p<.01수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2) 지도유형이 인지적 만족도에 영향은 미치는 요인은 훈련과 지시행동(β=.441), 민주적 지도행동(β=.171), 사회적 지도행동(β=.166) 순으로 유의수준 p<.05수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 3) 지도유형이 사회적 만족도에 영향을 미치는 요인은 훈련과 지시행동(β=.374), 사회적 지도행동(β=.269) 순으로 유의수준 p<.001수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.; In this study, it is to find out right coaching, in reference to the trainees' opinions, to be the core of motivation Taekgyeon's popularization, by the study-necessity on the side of pedagogy. And, to motivate and promote the proficiency the front activating instructor and the education of Taekgyeon, the 76th intangible cultural asset, this study is intended to be helpful to the person in charge of transmissional education and the Taekgyeon instructors, opening the lecture at university. Accordingly, based on this study, it is to offer basic data that the front leaders can encourage general trainees & pro-players to influence personal achievement-propensity positively by regulating actually how Taekgyeon leadership affected the training satisfaction of trainee. To achieve the purpose of this study, the questionnaire was carried out, SPSS 13.0 statistical program was used for collected data's process, in result process, the Frequency-analysis, Descriptive-analysis, Independent t-test, One-way Anova and Multiple Regression Analysis were practised. As a result, conclusions were deducted as follows. 1)Examining the instruction types recognized upon target's trait, the instruction recognition-difference upon sex distinction, showed mindful difference under only positive feedback factor, the hypothesis Ⅰ-1 was selected as the women, than men, took a serious view of the positive feedback factor. As the above difference presented the difference under masterful leadership cause, Ⅰ-2 was chosen. As the difference under scholarship, didn't show the mindful difference in each classified factor the hypothesis Ⅰ-3 was rejected. As the difference under training duration didn't show the mindful difference in each classified factor, the hypothesis Ⅰ-4 was selected. 2)Examining the instruction types recognized upon target's trait, As the satisfaction-difference upon sex, didn't show the difference in all cases, the hypothesis Ⅰ-1 was rejected. As the satisfaction-difference upon age, present the difference in physical&social satisfaction-cause, Ⅰ-2 was adopted. As the difference under scholarship, show the difference in social satisfaction factor, the hypothesis Ⅰ-3 was approved. As the difference under training duration show the difference in all cases, the hypothesis Ⅰ-4 was selected. 3)The results of analyzing the affect, leadership type-causes had affected on physical satisfaction, founded on the result of correlation, were as follows that the causes, affected physical satisfaction among coaches' leadership types, were showed social support behavior(β=.202) and positive feedback behavior(β=.201) orderly, affecting mindfully positive, in mindful standard at p<.05 and the hypothesis Ⅲ-1 was selected, as it had mindfully negative effects at mindful standard at p<.01 through the masterful leadership(β=-.165). The results, to analyze the affects that the leadership type-cause had the social satisfaction, were as follows that the causes, affected recognizing satisfaction among coaches' leadership types, were showed training and instructon behavior(β=.441), democratic behavior(β=.171), and social support behavior(β=.166) orderly, affecting mindfully positive, in mindful standard at p<.05 and the hypothesis Ⅲ-2 was selected, The results, to analyze the affects that the leadership type-cause had the social satisfaction, were as follows that the causes, affected social satisfaction among coaches' leadership types, were showed training and instructon behavior(β=.374) and social support behavior(β=.269) orderly, affecting mindfully positive, in mindful standard at p<.001 and the hypothesis Ⅲ-3 was selected.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148941http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407678
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF SPORTS & WELL-BEING(생활스포츠학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE