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한국 기초예술 지원정책에 관한 연구

Title
한국 기초예술 지원정책에 관한 연구
Other Titles
A study on support policies of the Korea A study on support policies of the Korea
Author
양지희
Alternative Author(s)
Yang, Ji-Hee
Advisor(s)
이숙재
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
21 centurial fundamental artistic cultural industries lead a national competitive power and only development of one society knows to become the index which shows a social maturity and, artistic maturity without economic growth rate about under arriving is becoming the index of cultural competitive power in the time which is impossible. The research which it sees France against a fundamental art, fundamental artistic relation laws and support policy of Great Britain, the United States and Japan about under analyzing the place objective which provides the data for a development in Korean fundamental artistic support policy it lets and literature research it leads and me with after words the result which it researches from the dimension which it maintains it is same. Great Britain and France from 17 century to open the policy regarding a fundamental art and Japan 2nd electrification after 1945, the United States to be founded NEA, Korea when the fundamental artistic support policy becomes accomplished most late 1972 `liberal arts promotion law ’the liberal arts promotion agency which is based is founded, the western sprouting public performance law, the art museum promotion law and cultural industrial promotion technique, to become accomplished with compound fund laws and from politic part France and Japan the other side United States which opens a national central attention artistic policy to be operated at private fund and Korea the participation of the individual and the enterprise to be high with taxes reduction and exemption benefit, Great Britain at the central government and civil fund the operation It was becoming. There was a difference of policy measure of the case various nations of the foreign nation and the element which is common despite recognition one elf against a fundamental art was high. The hazard line which plans the development of fundamental artistic support policy of the next Korea with the base which will reach first, Korea the cultural budget from the central government continuously only is not increasing rears a fundamental art the budget for, yet plentifully, regarding the insufficient is, private base the mutual aid limit misfortune compared to has the necessity which it will magnify and maul tax or motion it leads and the world of art with the support ship there is it does a possibility of receiving a stable financial support and. Second, infra expansion of culture it magnifies a hazard artistic education and it operates and it advances and. The artistic education raises the creative ? artistic characteristics of each person and it gives and becomes the means it will be able to induce the spectator who is latent toward the actual spectator also to present the direction which improves a qualitative level to consumer life with the zoom in us it is supported and it is a policy which it does. Consequently fundamental art must come to be supported from Beconomic power dimension because means become the true identity characteristic and economic power of mirror interest our country which is the possibility of putting out that nation indolently the fundamental art from national dimension it is a part. The next Korea will be able to guide 21 centurial world-wide cultures in order, stable crux it prepares from the government and the enterprise must give.; 21세기 기초예술 문화산업은 국가경쟁력을 주도하고 한 사회의 발전뿐 아니라 사회적 성숙을 나타내는 지표가 되며 예술적 성숙 없이 경제적 성장도 불가능한 시기에 도달하여 문화 경쟁력의 지표가 되고 있다. 본 연구는 기초예술에 대한 프랑스, 영국, 미국, 일본의 기초예술 관련법제와 지원정책을 분석하여 한국 기초예술 지원정책에 발전을 위한 자료를 제공하는데 목적을 두고 문헌연구를 통해 제 정비하는 차원에서 연구한 결과 다음과 같다. 영국과 프랑스는 17세기부터 기초예술에 관한 정책을 펼쳤으며 일본은 1945년 2차 대전 이후, 미국은 NEA 설립 되면서, 한국은 가장 늦게 기초예술 지원정책이 이루어진 1972년 [문예 진흥법]에 근거한 문예 진흥기관이 설립되면서부터 공연법, 미술관 진흥법, 문화산업 진흥기법, 복권기금법제로 이루어졌으며 정책적인 부분에서 프랑스, 일본은 국가 중심주의 예술정책을 펼치고 있는 반면 미국은 사적 기금으로 운영되며 조세감면 혜택으로 개인과 기업의 참여가 높았고 한국, 영국은 중앙정부와 민간기금으로 운영되고 있었다. 외국의 경우 각국의 정책수단의 차이점이 있음에도 불구하고 공통되는 요소는 기초예술에 대한 인식 자체가 높았다. 이를 토대로 앞으로 한국의 기초예술 지원정책의 발전을 도모하기 위해선 첫째, 한국은 중앙정부에서의 문화예산은 계속 증가되고 있지만 기초예술을 육성하기 위한 예산은 아직도 많이 부족하기에 사적기부에 대한 공제 한도액이 더 확대 할 필요가 있으며 메세나 운동을 통해 예술계를 지원함으로써 안정적인 재정지원을 받을 수 있어야 한다. 둘째, 문화의 인프라 확충을 위해 예술교육을 확대시켜 운영해 나아가야 한다. 예술 교육은 개개인의 창조성?예술성을 키워주며 잠재된 관객을 실제적인 관객으로 유도 할 수 있는 수단이 되고 또한 수요자 삶에 질적 수준을 향상 시키는 방향을 제시해줌으로써 우리들에게 지원되어야하는 정책이다. 따라서 기초예술은 그 국가를 나타 낼 수 있는 거울이자 우리나라의 정체성이고 경제력이 될 것이기 때문에 기초 예술은 국가적인 차원에서나 경제력적인 차원에서 지원 되어져야 할 부분이다. 앞으로 한국이 21세기 세계문화를 선도 할 수 있도록 안정적인 기틀을 정부와 기업에서 마련해 줘야 한다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148937http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407732
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF DANCE & WELL-BEING(생활무용예술학과) > Theses (Master)
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